איכילוב וה’צעטאלך’: בחורי ישיבות שחוסנו לא מופיעים במערכת

בחורי ישיבות ובנות סמינר שחוסנו בידי צוותים מ'איכילוב' גילו, כשפנו לקופה לבקש חיסון שני: 'אתם בכלל לא רשומים במערכת' • אחרים, שקיבלו אז חיסון שני, לא מצליחים להנפיק 'דרכון ירוק' • איכילוב: "כשהצוות חזר והעברנו הנתונים למערכת, היה כתב יד לא ברור. הכל יטופל ויסודר"
י"ט אדר התשפ"א / 03.03.2021 20:26

1. 

כשהחלו לזרום למערכת חרדים 10 פניות על כשלים בעדכון מתחסנים במערכת ‘נחליאלי’ של משרד הבריאות, כמו גם פניות ממי שניסו להפיק ‘דרכון ירוק’ ומצאו שאינם רשומים במערכת, ועל אותם שהגיעו לקופת החולים שלהם על מנת לקבל חיסון שני ומצאו שהראשון טרם נרשם – פניתי אל משרד הבריאות ושאלתי: הייתכן?

ממשרד הבריאות פנו אל המרכז הרפואי ‘איכילוב’, שביצע את החיסונים המדוברים – ושבו אלי עם הכחשה גורפת. “הם מכחישים בתוקף”, נאמר לי.

אז לא התעצלתי. אספתי מקרה למקרה, שם מלא עם תעודת זיהוי, ופניתי בעצמי ל’איכילוב’.

אבל תחילה לכמה סיפורים, מדגם מתוך סיפורים רבים. נדלג על שמות הישיבות והסמינרים, כמו גם על שמות האישים עמם שוחחנו.

“ביום  חמישי, ה-11 לחודש פברואר, התחסנתי בישיבה על ידי צוות שהגיע מבית החולים ‘איכילוב’. 21 יום אחרי, כלומר מחר, אני אמור לקבל חיסון שני (מאיכילוב נמסר לנו כי הם מתכוונים להגיע במועד, לישיבות ולסמינרים, ולדאוג לחיסון שני. הם גם עמדו בקשר עם נציג מכל מוסד שמרכז עבורם את ההודעה לתלמידים/ות). אלא שלא אהיה מחר בישיבה מסיבה אישית משפחתית. אז פניתי לקופה וביקשתי לקבל חיסון שני דרכם. ‘חיסון שני?’ הם התפלאו. ‘לא רשום אצלנו שקיבלת חיסון ראשון בכלל'”.

עוד עדות: “ביום ראשון, ה-14 לפברואר, התחסנתי בסמינר בו אני לומדת על ידי צוות מ’איכלוב’. דיווחתי לאנשי הצוות שמדובר בחיסון שני, ואת הראשון השגתי בדרך כלשהי בקופה. הם רשמו בדף את הפרט הזה. לפני למעלה משבוע, עוד לפני פורים, הייתי כבר זכאית לקבל דרכון ירוק. לי עצמי אין מחשב בבית, אבל ביקשתי ממישהו שיש לו. ניסו להוציא – והמערכת לא הוציאה את המסמך. הבנתי שלא רשום שקיבלתי את החיסון. פניתי לקופה בה אני חברה, גם שם לא היה רשום שקיבלתי חיסון שני. בקיצור, נתקעתי”.

עוד תלונה: “קיבלתי חיסון ראשון בישיבה, ביום חמישי ה-11 לפברואר. פניתי הבוקר לקופה כדי שיוציאו לי אישור על חיסון ראשון, כך שאוכל לקבל מחר חיסון שני, הם הפיקו לי מסמך משונה ובו נכתב שקיבלתי כבר… גם את החיסון השני, לפני שבוע ימים, ב-25 לחודש. איך קיבלתי חיסון שני שבועיים אחרי הראשון? לא ברור. ואיך נרשם כשקיבלתי, כשבכלל עוד לא התחסנתי בחיסון השני?”.

עם המקרה הספציפי הזה, אגב, פנינו גם לקופה המטפלת – ‘מכבי’, שכן יש מצב שהכשל נובע מטעות אצלם במערכת.

עד כה לא קיבלנו את תגובתם. לכשתגיע נפרסמה.

2.

אז אין כשלים?

פנינו לדוברות ‘איכילוב’, שם הודו לנו מיד כי הם מודעים לכך שהיו טעויות בהעברת הנתונים מהניירת למערכת הממוחשבת של ‘נחליאלי’ – המערכת של משרד הבריאות לתיעוד המתחסנים.

לשבחו של בית החולים נאמר כמה דברים:

• כל הכבוד לבית החולים על היוזמה לחסן אוכלוסיות וקבוצות במתחם הבית שלהם. בתי אבות, סמינרים, ישיבות, כיכר רבין, עובדים זרים ועוד.

• ההתייחסות לפנייה של חרדים 10 הייתה בהחלט מכובדת, ותודה לד”ר אסתי סייג על השקעת הזמן בהסבר מפורט, כולל מתן מספר טלפון באמצעותו יתאפשר לכל מי שנתקל בבעיה לפנות ישירות ל’איכילוב’, לעדכן ולקבל מענה. כלומר, הם מודעים לכך – וגם מכבדים, שלחרדים בדרך כלל אין פקס/מייל/ווטסאפ כדי לפנות באופן שאינו טלפוני.

• אין ספק ש’רוח המפקד’, המנכ”ל פרופ’ רוני גמזו, שורה על כלל העובדים בבית החולים והובילה למבצע החשוב אותו יזמו והובילו. המבצע נעצר, אגב, לפי בית החולים, בהוראת משרד הבריאות.

לעניין הכשלים עצמם.

לא פשוט היה לצאת למבצע של חיסון בישיבות ובסמינרים. מחד, הוטחה ביקורת על כך ש”למה הם לא יכולים להגיע כמו כל עם ישראל לקופות החולים ולהתחסן”. מאידך – היו שהתריעו מפני הפגנות של קיצונים, וכן, הייתה בקשה מטעם הישיבות לצוות גברי בלבד ומטעם הסמינרים – לצוות נשי בלבד.

“לגייס צוות נשי היה קל יותר, לגייס צוות שכולו גברי היה קשה יותר”, מסבירה ד”ר אסתי סייג. צוות, כולל מי שמתעדים את מתן החיסונים, שמות ומספרי תעודות זיהוי. לעיתים, אגב, היה צורך לשלוף אחים מהמחלקות השונות.

אבל בית החולים הרים את הכפפה וביצע את המהלך.

3.

אבל כאן, הגענו לכשל: הם חיסנו, רשמו ידנית (ב’צֵעטָאלָךְ, כפי שהגדיר זאת אחד מבחורי הישיבה) – והלכו.

ד”ר אסתי סייג: “כשהצוות חזר מהשטח, העמדנו אנשים שתפקידם היה להעביר את הנתונים למערכת ‘נחליאלי’. פה ושם היה כתב יד לא ברור, שהקשה על הפיענוח. קיבלתי פניות ואני מטפלת באופן אישי. מנהלת הלשכה שלי הוסמכה למטרה הזו. להיכנס לנחליאלי, וכאשר יש חוסרים ואי התאמות פונים לבן אדם, נותן תיקון מתעדים במקום. תוך זמן קצר מקבלים סימוס ממשרד הבריאות ויודעים שהכל בסדר”.

היא מודה: “בית החולים טיפל בעשרות אלפים, באנו במטרה לעשות טוב, יתכן שהיו תקלות טכניות בדרך”. ומבטיחה: “כל מי שזכאי לקבל חיסון שני – יקבל, כל מי שזכאי לתעודת מתחסן – יקבל אותה, כל מי שהייתה תקלה בעדכון פרטיו, יטופל”.

אז קצת מצחיק, שבמדינת ישראל, שנת 2021, במרכז רפואי ענק בתל-אביב אלפי חיסונים ניתנו ותועדו ב’צֵעטָאלָךְ’ (שוב נדגיש, הכוונה הייתה טובה).

אם התחסנתם בישיבה או בסמינר, אל תהיו רגועים: בדקו מול קופת החולים שלכם שמישהו עדכן שהתחסנתם. אם אתם זכאים ל’דרכון ירוק’ – אל תמתינו. נסו להדפיסה ואם לא הצלחתם – טפלו בזה, מן הסתם נרשמתם בכתב חרטומים והפרטים שלכם נפלו בין הכיסאות.

הנה מספר הטלפון – 036974730 – אותו מסרה ד”ר סייג. תתקשרו, רק אחרי יום ראשון (התקווה היא שעד אז יטופלו כל התקלות שהיו), יענו לכם – ויעדכנו.

לא ענו? ענו ולא טופלתם? בשביל זה, אנחנו כאן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות