המחדל נחשף I אריה דרעי: ‘לא ראיתי ההחלטה לבטל התחבורה, לא השתתפתי’

המראות הקשים של אלפים הצועדים בכבישים עם ילדים רכים, עוררו זעם ציבורי עצום • כעת מתברר מדוע דרעי, שר בכיר ב'קבינט הקורונה' לא מנע את קבלת ההחלטה: "אני נושא באחריות, לצערי הרב לא ראיתי את ההחלטה הזו. במוצ"ש, לצערי, הבנתי שסגרו את התחבורה הציבורית לירושלים"
אריה ריבקינד
י"ט אדר התשפ"א / 03.03.2021 10:34

המראות הקשים של אלפי חרדים הצועדים ביום הפורים בירושלים בשולי הכבישים, ביניהם משפחות עם ילדים רכים ותינוקות בעגלות, תוך סיכון חיים ממשי, עוררו זעם עצום בציבור החרדי, גם כלפי הנציגים החרדים.

ההחלטה על ביטול התחבורה הציבורית לירושלים וממנה במוצ”ש ובראשון, התקבלה במשאל טלפוני ב’וועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה’ ביום שישי אחר הצהרים, ופורסמה כשעה וחצי לפני שבת.

השר אריה דרעי הינו חבר בכיר ב’ועדת השרים’ שקיבלה את ההחלטה. איפה הוא היה?

אמש (שלישי), בראיון שהעניק למגיש אבי מימרן ב’מהדורה המרכזית’ של ‘קול חי’, הוא נשאל כך – והציג את גרסתו.

אבי מימרן: ביום שישי האחרון התקבלה החלטה בקבינט הקורונה, במשאל טלפוני, לגבי חסימת התחבורה הציבורית לירושלים בשושן פורים, ביום ראשון. המשטרה או אני לא יודע מי תרגם את זה שצריך לחסום את כל הכניסה לירושלים בכל דרך, אני לא צריך לספר לך על הכאוס שהדבר הזה יצר אבל בעיקר השאלה הקשה היא – איך מתקבלת החלטה קשה כזו 3 שעות, 4 שעות, לפני שבת כשהציבור לא מעודכן, לא מודע, לא יודע, אנשים יצאו לשבת במטרה לחזור במוצאי שבת לבית שלהם והם לא הצליחו.

אריה דרעי: אבי שאלה טובה מאד. אני קודם כל אגיד לך את העובדות. 3 ימים לפני זה, אם אני לא טועה, הייתה ישיבת ממשלה ארוכה, שם עלתה השאלה של שושן פורים, יום ראשון בירושלים, ואני חייב לומר לך שרוב רובם של השרים או כמעט כולם, אני והשר אביטן השתתפנו, ולא ידעו מה זה ‘פורים המשולש’, לא ידעו מה המשמעות של זה, ניסו לחשוב מה יקרה בירושלים. ירושלים, ירושלים, זה מקור הבעיה…

ואז הסברתי להם, רבותי, דין של יום ראשון זה כמו דין של יום שישי. כמו שביום שישי בתל אביב ובכל הארץ גם בבני ברק עשינו סגר בלילה ובבוקר, מ-5 בבוקר, הכל נפתח, במגבלות הרגילות אבל אין סגר ויש תחבורה ציבורית. אותו דבר לגבי יום ראשון בירושלים, אין שום הבדל.

מי שגר בירושלים חוגג בירושלים, ומי שגר בתל אביב או בבני ברק חוגג שם. אלא מה אתם חוששים? שיבואו אנשים מחוץ לירושלים לירושלים? למה אתם לא חוששים שיבואו מירושלים ביום שישי לבני ברק? למה שם אתם לא סוגרים? לכן, אין מה לסגור, עשינו סגרים במוצאי שבת, כמו שעשינו ביום חמישי בלילה. וככה נסגרה הישיבה.

בהמשך עוד פעם מישהו העלה את העניין של התחבורה הציבורית…

אבי מימרן: מי זה המישהו הזה? שרת התחבורה?

אריה דרעי: עזוב, לא נעים לי לעשות את זה… רצו להסמיך את שרת התחבורה שהיא תחליט אם לסגור תחבורה ציבורית, בשעות כאלו ואחרות. אמרתי לה: ‘גבירתי, אני מבקש ממך, יש לך מומחה שיושב אצלך במשרד, סגן שר התחבורה הרב אורי מקלב, תתייעצי איתו לגבי שעות שאנשים יוצאים, משפחות, זה לא הולך ככה החלטות מנהליות. יש אנשים יש משפחות יש נשמות. יש אנשים מאחורי זה’. אמרה: ‘כן כן, ודאי ודאי’.

ביום שישי, בקבינט הקורונה, אני חייב לומר לך, אני נושא באחריות, לצערי הרב לא ראיתי את ההחלטה הזו. זה היה משאל טלפוני, אני לא השתתפתי בדבר הזה, וכמובן שאם הייתי ער לזה. אני הייתי בטוח שאם מביאים הצעה של משרד הבריאות, משרד התחבורה, היא בטח תואמה.

ואז במוצאי שבת, לצערי הרב, הבנתי שסגרו את התחבורה הציבורית לירושלים משעה 6 בערב, שזה אבסורד. אני לא חושב שמשפטית זה נכון.

אבי מימרן: איך היועץ המשפטי לממשלה מאשר דבר כזה בלי שיש מספיק זמן לפרסם את זה לציבור?

אריה דרעי: נכון, אני חושב שגם הוא הרי כל הזמן, בכל הגבלה שאנחנו עושים הוא אומר, תתנו זמן התראה. אתם לא יכולים להגיד מהרגע להרגע. אז אין לי ספק שאם הם היו שמים לב, ואני דן אותם לכף זכות, הם לא היו נותנים לעשות דבר כזה למשפחות, לפני שבת, משפחות שנסעו, והן לא מחללות שבת, היו צריכים להאריך את התחבורה מינימום עד 9 בערב שאנשים יוכלו לחזור לביתם.

יש פה בעיה, יפה עשה חברי הרב יעקב מרגי, יו”ר ועדת הכלכלה, שזרק את התקנות והמשמעות שכל הקנסות יבוטלו. אמר להם, רבותי אני לא מוכן בלי לקבל תשובות על שני דברים: איך עשיתם דבר כזה בלי לתת התראה מראש, ודבר שני, איך משטרת ישראל עומדת במחסומים והחליטה לעשות סלקציה במכוניות פרטיות בין מי שחזותו דתי או לא. אין להם שום סמכות. גם לפי התקנות האלו זה היה רק על תחבורה ציבורית ולא על רכבים פרטיים. לצערי משפחות סבלו”.

יצוין, כי לאחר שחרדים 10 חשף, כי השר אריה דרעי לא הצביע נגד ההחלטה ב’קבינט הקורונה’ ולא מנע אותה, הגיב דובר הקמפיין של ש״ס: “השר דרעי תקף קשות את מירי רגב ואת היוזמה שלה. לאחר שהיא התעקשה להמשיך ולהוביל את היוזמה – דרעי כמחאה לא השתתף כלל בהצבעה”.

כעת מתברר כי תגובתו הייתה לא מדויקת, שכן דרעי עצמו מודה – בקולו:  “אני נושא באחריות, לצערי הרב לא ראיתי את ההחלטה הזו. זה היה משאל טלפוני, אני לא השתתפתי בדבר הזה, וכמובן שאם הייתי ער לזה… ואז במוצאי שבת, לצערי הרב, הבנתי שסגרו את התחבורה הציבורית לירושלים”.

דובר הקמפיין בתגובה: “מוזמנים להקשיב לראיון ולשמוע במדויק מה אמר השר דרעי. האם אכן תקף את השרה רגב, מה היה בדיון המוקדם ומה אמר לגבי ההצבעה שלו”.

האזינו לראיון ב’קול חי’:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שנה שלמה,של מחדלים
    10/03/2021 14:56
    בית שמשניק
  1. הסתה,אלימות והתעמרות בציבור החרדי… שס איבדו את קולי. ניחיד שדאג למגזר זה סמוטריץ ואנו נחזק אותו