פינדרוס אמר: ‘מתגיירת בגיור צה”לי היא שיקסע’ – והותקף

הח"כ מ'דגל': "מי שהתגיירה בגיור צה"לי היא שיקסע. אם מישהו מתחתן איתה - האבא צריך לשבת שבעה" • ליברמן: "כל חייל שעבר גיור צה"לי יותר יהודי מכל תלמידי ישיבת מיר ביחד" • בנט: "איזו בושה. ככה, בהבל פה, פינדרוס מזלזל ופוגע באלפי חיילי צה״ל. לא אתן לאף אחד לפגוע בהם"
אריה ריבקינד
י"ח אדר התשפ"א / 02.03.2021 10:46

על רקע פסיקת בג”ץ להכיר במי שעבר “גיור” רפורמי כיהודי: יו”ר סיעת יהדות התורה, ח”כ יצחק פינדרוס, אמר אמש (שני), בכנס דת ומדינה של אתר ‘כיפה’ בשיתוף מכון עתים, כי מי שהתגיירה בגיור הצבאי היא “שיקסע” וכי אם מישהו מתחתן איתה – האבא צריך לשבת ‘שבעה’ ולקרוע קריעה.

בישראל נהיגה במהירות מופרזת היא נורמה: למה אנחנו נוסעים מהר?

במהלך הפאנל נשאל פינדרוס מה דעתו על ‘מתווה ניסים’, שעיקרו הקמת מערך גיור המחויב להלכה אך מנותק מהרבנות הראשית – והשיב: “אם המשמעות של מתווה ניסים היא שמישהו בתפיסה שלי, בתפיסה של ההלכה, יכנס גוי בקרב ישראל ותהיה לו תעודה של יהודי כי זו המשמעות, לא מדובר על להתפשר. אני לא מוכן להתפשר אפילו על ‘שיקסע’ אחת או גוי אחד שיכנס בקרב ישראל כי אני רוצה להיות פלורליסט ונחמד. זה לא יקרה”.

ח”כ תהלה פרידמן מכחול לבן, שהשתתפה בפאנל, הזדעזעה מדבריו: “לקרוא לאנשים שהם זרע ישראל ‘שיקסע'”.

פינדרוס התעקש: “היא שיקסע, גויה, אם היא התגיירה גיור צה”לי, היא לא יהודיה בהגדרה הלכתית. יכול להיות שהיא חסידת אומות האולם, בסוף אבא שלה יהודי ואימא שלה גויה – אין יחס לאבא שלה, יש תורת ישראל שלא מתחלפת שמשה רבנו הוריד בהר סיני”.

פרידמן: “אני לא אומרת שהיא יהודיה, אני רק אומרת שהיא זרע ישראל, יש לזה הגדרה הלכתית”.

פינדרוס: “לא, היא לא זרע ישראל בהגדרה הלכתית. תבדקי בספרות”.

פינדרוס הבהיר: “היא לא יהודיה בהגדרה. אם מישהו מתחתן איתה האבא צריך לשבת שבעה, לקרוע קריעה ולהגיד קדיש. היא לא זרע ישראל”.

הוא הדגיש כי  מי שעבר גיור צבאי – “אני מודיע שאבקש ממנו להדליק אש בשבת אצלי בבית וכך אמר לי הרב אלישיב”.

לאחר שהקטע המדובר פורסם בטוויטר, החלה המתקפה מצד ראשי המפלגות האנטי-דתיות – וגם מצד בנט.

יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, תקף: “פינדרוס וחברי יהדות התורה – לא להתגייס לצבא ולחיות על חשבון משלמי המיסים זה שיקסע. מי שצריכים לשבת שבעה זה אתם על שקברתם את ערכי העם היהודי. כל חייל שמשרת בצה”ל ועבר גיור צה”לי יותר יהודי מכל תלמידי ‘ישיבת מיר’ ביחד”.

יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, כתב בטוויטר: “האמירה של ח”כ פינדרוס היא אמירה חשוכה ועצובה. על איזו חיילת ששירתה בצה”ל הוא מדבר? הלוחמות בקרקל? המג”בניקיות במחסומים? התצפיתניות מול עזה? הצעירות המופלאות האלה שאתה קורא להן ‘שיקסע’ מצילות את חייך”.

חברת הכנסת תהלה פרידמן הגיבה: “לא הגיור הרפורמי מפריע לחרדים אלא כל גיור שאינו חרדי. בטח אם הוא נעשה בצה”ל. גרת צדק, חיילת, גיור אורתודוכסי, אזרחית ישראלית= שיקסע. לא הרפורמים מפריעים אלא הציונים הדתיים. חס ושלום תקום ממשלת ליכוד-חרדים- חרדלים, היא תהיה הממשלה הכי פחות ציונית שהיתה כאן”.

יו”ר ימינה נפתלי בנט: “איזו בושה. ככה, בהבל פה, פינדרוס מזלזל ופוגע באלפי חיילי צה״ל אשר השלימו תהליך של גיור כהלכה. חיילים אשר החליטו לעבור תהליך גיור מלא תוך כדי שרות בצה״ל. לא אתן לאף אחד לפגוע בהם”.

בעקבות הסערה פרסם הבוקר פינדרוס הבהרה כי השימוש במילה ‘שיקסע’ נועד לתאר משמעות דתית בלבד.

“למען הסר ספק, השימוש במילה שיקסע מהפאנל שפורסם הבוקר היה בהכוונה למשמעות הדתית שלה, לאמור, הגיור הוא רק על פי ההלכה והלכה לא יכולה להיקבע בחוק ולא בבג”ץ. גיור שאינו על פי ההלכה אינו תופס והנשים הללו אינן יהודיות.

“כל ניסיון להוציא את הדברים מהקשר ולטעון כאילו יש כאן זלזול בתרומתן לביטחון המדינה הוא ניסיון מעוות. גם חסידי אומות העולם לאורך ההיסטוריה היו אנשים נפלאים ובכל זאת אינם יהודים, וכך גם לוחמים רבים בני העדה הדרוזית שאנחנו מעריכים ומוקירים – אבל איש לא חושב אפילו בטעות שהם יהודים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות