הנציב נגד רינה מצליח: ‘מצבנו היה טוב יותר? אמירה צורמת לטעמי’

אבי כץ
|
י"א אדר התשפ"א / 23.02.2021 11:15
נציב פניות הציבור ברשות השניה מבקר את האמירה של אשת התקשורת רינה מצליח ב’פגוש את העיתונות’, כי ‘בלי המגזר החרדי והמגזר הערבי מצבנו היה טוב יותר’ במגיפת הקורונה • בצלמו: “לא ניתן לרינה מצליח וחבריה בתקשורת לעשות דה-לגיטימציה לציבור החרדי”

דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השניה, התייחס היום לפנייתו של שי גליק, מנכ”ל ‘בצלמו’, שהתלונן על האמירה של אשת התקשורת רינה מצליח בתכנית ‘פגוש את העיתונות’, כי ‘בלי המגזר החרדי והמגזר הערבי מצבנו היה טוב יותר’ במגיפת הקורונה.

כנסו: ההרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

כרטיסים לרכישת מזון: מתי יחולק? מי זכאי לסיוע? כמה כסף מקבלים?

“קיבלתי את פנייתך, כמוה הגיעו נוספות שבה קבלת על דבריה של רינה מצליח במהלך התוכנית ‘פגוש את העיתונות’ ששודרה במוצאי שבת.

“בתלונות נטען כי במהלך הפרשנות שהעניקה מצליח בעניין העלייה בתחלואה והתמותה בקרב אזרחי ישראל בעקבות מגפת הקורונה, הציגה מצליח נתונים על היקף תמותה גדול יותר בקרב החברה הערבית והחברה החרדית.

“לאחר מכן היא אמרה כי ‘בלי המגזר החרדי והמגזר הערבי מצבנו היה טוב יותר’. בתלונות נטען כי מדובר באמירה פוגענית כלפי המגזר החרדי והערבי וכי היא
מצטרפת לאמירותיה של מצליח בעבר נגד מגזרים אלה.

“בעקבות התלונות פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור במהלכו פנתה לגורם המשדר. זה מסר בתגובתו כי: ‘ההקשר של דברי רינה מצליח הוא להצביע על התחלואה העודפת שנרשמה במגזרים הערבי והחרדי ולטעון כי לולא התנהלות פסולה שהתגלתה במגזרים אלה הרי ששיעור התחלואה בכלל האוכלוסייה היה גם הוא נמוך יותר. אין כוונתה חלילה להדיר או לנכות מגזר זה או אחר ממרקם החיים בחברה הישראלית בכללותה'”.

הנציב מוסיף: “בעקבות התלונות צפיתי בתוכן עליו הלנת… למרבה הצער התחלואה והתמותה מהמחלה במגזרים החרדי והערבי הייתה גבוהה במשך תקופה
ארוכה מסיבות שונות. בפרשנותה הציגה מצליח נתונים רשמיים המעידים על התחלואה והתמותה במגזרים השונים.

“האם היה מקום כי מצליח תציין כי ‘ללא המגזר החרדי והמגזר הערבי מצבנו היה טוב יותר’? מצליח הביעה את עמדתה בנושא במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנים לה ועל פי שיקול דעתה המקצועי, אך לטעמי היה מקום להציג את הדברים בדרך אחרת. המגזר החרדי והמגזר הערבי הם לטוב ולרע חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ולא ניתן לנתק אותם מהמגזרים האחרים. האמירה כי ללא מגזרים אלה המצב היה טוב יותר, הייתה צורמת לטעמי.

“העברתי את הערתך בצירוף הערתי זו לידיעת הגורם המשדר. אני מודה לך על פנייתך”.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו, מסר: “אני מברך על דברי הנציב. לא ניתן לרינה מצליח וחבריה בתקשורת לעשות דה-לגיטימציה לציבור החרדי. נמשיך להיאבק למען שמירת כבודם של כלל אזרחי ישראל ובתוכם הציבור החרדי”.