70% כבר התחסנו: 3,076,000 בחיסון השני, עלייה במקדם ההדבקה

דו"ח אמ"ן שהתפרסם הבוקר מציג עליה במספר החולים במצב קשה • מקדם ההדבקה עומד על 0.86 • ראש מטה "מגן ישראל": "אנחנו אחרי יומיים של עלייה. רואים עלייה מדאיגה בעיקר בחברה הערבית" • פרופ' אש מזהיר: "אם תהיה עלייה בתחלואה בפורים - ייתכן שנאלץ לסגור את החינוך"
תמי גיל
י"א אדר התשפ"א / 23.02.2021 10:26

דו”ח אמ”ן שהתפרסם הבוקר (שלישי) מציג כי נרשמה עלייה נוספת במקדם ההדבקה שעומד על 0.86.

כנסו: ההרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

כרטיסים לרכישת מזון: מתי יחולק? מי זכאי לסיוע? כמה כסף מקבלים?

אתמול הייתה גם עלייה במספר הנדבקים החדשים: אובחנו 4,677 מאומתים חדשים ונעשו 68,730 בדיקות, אחוז החיוביים עומד על 7%. גם מספר החולים הקשים עלה ל-853 ו-23 ישראלים נוספים מתו ביממה האחרונה מקורונה.

בימים האחרונים מסתמן שינוי מגמה לאור בלימה בירידה בתחלואה, ואף עלייה שמסתמנת. זאת לאחר שבמשך שבועיים נרשמה דעיכה בהתפשטות המגיפה. בשבועות הקרובים תיתכן עלייה חוזרת בתחלואה.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הביע דאגה מהחג המתקרב, ואמר: “כרגע הבשורה הטובה היא שלמעלה מ-70 אחוזים מאזרחי ישראל מעל גיל 16 התחסנו – 4,456,000 ומתוכם 3,076,000 קיבלו גם את החיסון השני. אך עם זאת, אני פחות מעודד מהבשורה הרעה שהיא חגיגות הדבקה המוניות שמתכננים לנו. לכן נפעל לעשות עוצר לילה והפחתה משמעותית של התחבורה הציבורית בימי הפורים. ההנחיות נכתבו בדם – שמרו עליהן!”.

ראש מטה “מגן ישראל”, תומר לוטן, אמר בגל”צ: “אנחנו רואים עלייה מדאיגה יותר או הפסקת ירידה בעיקר בחברה הערבית, כנראה על רקע התפשטות מוטציה בריטית, מה שלא היה קודם. מקדם ההדבקה שם קרוב מאוד ל-1, 0.99. כשמסתכלים על התמונה הכוללת רואים עלייה של יומיים. אנחנו עדיין על מקדם הדבקה נמוך, מגמת העלייה עדיין בהתכווצות ואנחנו חייבים לשמור על כך. יכול להיות שנראה המשך עלייה, אנחנו צריכים לבחון את זה”.

היום אנחנו במקדם הדבקה 0.86, אחרי יומיים של עלייה. רואים עלייה מדאיגה בעיקר בחברה הערבית, כנראה ברקע התפשטות המוטציה הבריטית שלא הייתה נוכחת שם קודם”.

פרויקטור הקורונה, פרופ’ נחמן אש, מזהיר היום כי אם תהיה עלייה בתחלואה בפורים, בעקבות החגיגות, ייתכן שנאלץ לחזור אחורה, ובין היתר לסגור גם את החינוך, למרות רוחם של גורמים ומומחים שונים.

בראיון ל-103FM אמר: “תמיד אתם שואלים על החינוך או המסחר, ואני שואל עכשיו, מסיבת פורים או חינוך. אם תהיה עלייה בתחלואה בפורים נצטרך לסגור דברים – זה באמת מוצדק לסגור את החינוך בעבור מסיבת פורים? אני מקווה שלא נמנע מישראלים להצביע ונמצא פתרון. חייבים לעשות את זה בצורה בטוחה”.

הוא  הוסיף: “להערכתנו כעשרות בדיקות מדי יום הן מהמוטציה הדרום אפריקנית”.

מנכ”ל משרד הבריאות, פרופ’ חזי לוי הביע גם הוא דאגה, ואמר בגל”צ: “מתחילים לזהות שהירידה שראינו קצת נבלמת ביומיים האחרונים. עומדים בפני חג שבכל המגזרים עשוי להוביל להתקהלויות, מכירת האלכוהול עלתה מאוד לקראתו – מה שיכול לרמז על ריבוי מסיבות”.

סגן שר הבריאות יואב קיש, אמר ב’כאן חדשות”: “היום תהיה ישיבת ממשלה ובה תהיה הכרעה אם להטיל עוצר לילה. המטרה היא להקטין את המגמה המסתמנת של מסיבות פורים רבות משתתפים. גם אם נעצור 90-80 אחוזים מהתופעה זה יהיה הישג משמעותי”

בנושא ביטול הבידוד במלוניות, אמר: “אין פתרון מושלם. כל עוד ישראלים חושבים שהם יכולים לצאת ולחזור מיד הביתה והכול בסדר – גם אם תיתן להם מלונית פאר יהיו אכזבה ותסכול. יש יותר ויותר יכולות טכנולוגיות שמראות שבידוד בית לא נשמר.

“אנחנו מנסים לקדם פתרון שכולם יגיעו למלונית, אחרי שיקבלו תוצאה שלילית מבדיקה בנתב”ג יוכלו להשתחרר לבידוד בית עם צמיד דיגיטלי. הדבר הזה דורש חקיקה”

על החינוך, אמר סגן השר: “הבעיה עכשיו היא שאנו חוששים מפגיעה של הזן הבריטי באוכלוסייה הצעירה. אני לא יודע לשלול את זה או להגיד שזה קורה – הדבר נבדק. החינוך בעדיפות עליונה אבל כשאני רואה שיש מצב שהמוטציה פוגעת דווקא בצעירים, אני נוקט משנה זהירות.

“כשנדבר בעוד חודש חודשיים המהלך הזה יוסדר. יו”ר ועדת חוקה החליט שיש יותר מדי לחץ של אנשים, לא עמד בפרץ, וביטל את המלוניות – אני חושב שהוא עשה פה טעות”

על השאלה מדוע לא נעשתה חקיקה עד היום, ענה קיש: “היעוץ המשפטי שלנו במשרד אמר שלא צריך חקיקה, שניתן בתקנות להתקדם עם זה. כשבאנו לממש את זה נחסמנו על ידי היועמ”ש”.

בתוך כך, שרי הממשלה צפויים לדון הערב בדרישת משרד הבריאות להטיל עוצר לילי גורף בימים חמישי עד ראשון שבהם מתוכננים אירועי פורים חוצי מגזרים ואוכלוסיות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות