‘יש מאות מקרים מטופלים בשנה. זה קורה במשפחות הכי טובות’

חיים טוויל
|
ה' אדר התשפ"א / 17.02.2021 19:44
גורם באגף להצלה מהתבוללות בארגון ‘אור לאחים’ לחרדים 10: “הצלת בנות יהודיות מ’חציית הקווים’ – אינה רק עניין ערכי, אלא מסכלת מזימות טרור • “יחידת המחלצים שלנו, מוציאים את הבנות מכפרים ערביים במבצעים הירואיים” • כך מסכלים מזימות טרור של מחבלים דרך נערות חרדיות

על רקע פרשת הצעירה, נערת הסמינר לשעבר מקריית ספר, שחצתה לפני כשבועיים את הגבול באזור קוניטרה – ונעצרה על ידי כוחות הביטחון הסורים – צפה שוב התופעה הכאובה של מאות צעירות מבתים חרדיים, המקיימות קשרים עם צעירים ערבים.

ארגון ‘אור לאחים’, העוסק זה שנים במניעת התבוללות, ובחילוץ נערות יהודיות שהגיעו לכפרים ערביים ומבקשות נואשות סיוע לצאת משם – מטפל מידי שנה במאות מקרים כאלה.

“יש בפעילות זו של מניעת קשר מפוקפק עם בני מיעוטים – היבט בטחוני מובהק”, אומר גורם ב’אור לאחים’, בשיחה עם חרדים 10. “אנו נתקלים בחלק מהמקרים, שבהם ברור בעליל שמדובר בתרגיל של ארגוני הטרור, כדי להגיע לכל מקום ומידע בטחוני שהם רוצים להגיע אליו.

“הדרך התמימה-כאילו, של קשר עם נערה יהודיה, פותחת לצעיר בן המיעוטים ולמפעיליו, דרך אל הרבה מעבר למה שהם יכולים להגיע בכל דרך קונבנציונלית”.

לדברי הגורם, “לא תמיד המזימה היא המביאה את הקשר. יש גם אפשרות נוספת, של קשר שנרקם בלי כוונות זדון של טרור. אבל לאחר שהוא מתרקם, נודע עליו לגורמי טרור, והם ממהרים ‘לשים יד על הציד’, ולנווט אותו לשימוש של טרור, אם למידע, ריגול, העברת חומרי חבלה ועוד”.

הגורם מדגיש, כי לפעמים הנערה אינה מודעת לכך שהפכה לכלי שרת בידי גורמי טרור – אולם גם במקרים שבהם היא כבר מודעת, היא הפכה שבויה בידיהם וחוששת לחייה.

“במקרים שאנו נחשפים אליהם – ולצערנו, לא לכל המקרים אנו נחשפים – אנו פועלים באמצעות האנשים ה’בטחוניסטים’ שלנו, יחידת המחלצים – יוצאי יחידות קרביות, המחלצים את הבנות במבצעים הירואיים, מתוך הכפרים הערביים.

“לא אחת הם משתפים במידע את גורמי הבטחון. להם אין אמנם את המניע הערכי של מניעת התבוללות, אבל הם עוקבים אחרי המשמעות הבטחונית. הרבה חיים ניצלו כתוצאה מהעין הפקוחה שלהם, בעקבות מידעים שלנו”.

לדבריו, “אנו חיים סביב השעון ולוח השנה את ההתמודדות הקורעת הזו. פונים אלינו הורים, אבות ואמהות לבנות יהודיות. משפחות שורשיות שמעולם לא חלמו שהבת שלהם תגיע לקשר עם בן מיעוטים. בדרך כלל מדובר בבנות למשפחות הרוסות, שהאב או האם מצויים במאסר או במצוקות אחרות, ואת המצוקה הזו מנצל הצד שכנגד. אבל לא רק. איך אומרים: ‘זה קורה במשפחות הכי טובות’.

“אנו משמשים משען ותמיכה למשפחות, שבוטחות בנו ויודעות שנעשה הכל כדי להציל את הילדה שלהם”.

“יש לנו מאות מקרים מטופלים בשנה”, הוא אומר. “אין כמעט יום ללא טיפול במקרה מסוג זה. אנו מפעילים עובדות סוציאליות מקצועיות, המסייעות לבנות ולמשפחות, וכן פסיכולוגיות המקיימות שיחות משקמות עם הבנות.

“הנסיון מלמד שחשוב מאוד לפנות אל ‘אור לאחים’ עם היוודע על קשר ראשוני, שכן השתרשות קשר מקשה על הפעולה, הן בהיבט הרגשי והן במימד המבצעי”.