בשל החיסון: 40% מהחולים הקשים החדשים – צעירים

לפי נתוני אמ"ן, 75% מהנדבקים החדשים בשבוע החולף - היו צעירים • למרות הירידה בשיעור המאומתים ובתחלואה הקשה בקרב בני ה-60 ומעלה, חלה האטה בהשלמת החיסונים בקרב קבוצה זו - 14% מחבריה טרם קיבלו את מנת החיסון הראשונה • מקדם ההדבקה ירד ל-0.85
תמי גיל
ב' אדר התשפ"א / 14.02.2021 10:42

מדו”ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ”ן שפורסם הבוקר (ראשון) עולה, כי מקדם ההדבקה הכללי בישראל (R) ירד בסוף השבוע ל-0.85 – בהמשך למגמת הירידה שנצפתה לכל אורך השבוע האחרון.

לעת עתה, כל חולה מדביק בממוצע פחות מאדם אחד, באופן המסמן דעיכה בהתפשטות המגפה. עם זאת, שיעור החיוביים והעומס על בתי החולים ממשיכים להיות גבוהים באופן מוחלט.

עוד צוין בדו”ח, כי ישנה ירידה ברורה בשיעור המאומתים ובתחלואה הקשה בקרב המבוגרים בני 60 ומעלה, הנובעות כנראה מהשפעת מבצע החיסונים.

עם זאת, ניכרת עלייה במספר החולים במצב קשה החדשים בקרב הקבוצות הצעירות יותר, המהוות בשבוע האחרון כ-40 אחוזים מהתחלואה הקשה החדשה.

בשל היקף התחלואה הנרחב והעובדה שחלק ניכר מהאוכלוסייה טרם חוסן, שינוי תמהיל גילאי החולים לא מביא בשלב זה לירידה משמעותית בתחלואה הקשה.

מהדו”ח עולה, כי  75% מהמאומתים החדשים בשבוע החולף היו צעירים.

באמ”ן מזהירים ,כי בשבועות הקרובים תיתכן עליה חוזרת בתחלואה, בשל הסרת המגבלות ותפוצתו הנרחבת של הוריאנט הבריטי, שהפך זה מכבר לדומיננטי בישראל; זן זה מדבק בהרבה ביחס לזנים קודמים ועל פי מחקרים חדשים בבריטניה הוא גם קטלני יותר בעד 70-30 אחוזים ביחס לזן הנגיף המקורי. לכן, יותר מאי פעם, נדרשת אחריות אישית והקפדה על ההנחיות.

עוד מזכירים מחברי הדו”ח כי החיסונים הם הכלי היעיל ביותר להפחתת תחלואה קשה, גם מול הזנים החדשים שזוהו בארץ (ובפרט חיסוני פייזר שנמצאו יעילים מול הזן הדרום אפריקאי והבריטי), והם קוראים שוב לציבור להתחסן בהקדם.

ישראל ממשיכה במקום הראשון בעולם במספר החיסונים לנפש והשלימה קרוב ל-3.6 מיליון מנות חיסון, מתוכן כ-2.2 מיליון במנה השנייה.

השלמת חיסון האוכלוסייה המבוגרת – בני 60 ומעלה – כמעט שאינה מתקדמת, כאשר  14% מבני ה-60 ומעלה טרם קיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד נגיף הקורונה. מדובר בכ-10 אחוזים מאוכלוסייה זו, לאחר ניכוי המחלימים.

יצוין, כי עד להתחסנות רחבה גם בקרב בני 60-40, יוותר סיכון לתחלואה קשה באוכלוסיה.

באמ”ן מדגישים שוב את החשיבות של הקפדה על הנחיות הריחוק החברתי, הימנעות מהתקהלויות, עטיית מסכות תקניות, שמירה על בידוד וביצוע בדיקות בעת הצורך – גם עבור מחלימים ומחוסנים.

לצד זאת, ובפרט על רקע פתיחת מוסדות החינוך, יש לפתוח את הסגר באופן מבוקר ולהמשיך לפעול למניעת הכנסת וריאנטים זרים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות