המהלך הפוליטי המבריק של מנסור עבאס: הניתוח של ‘דיירקט פולס’

במכון הסקרים 'דיירקט פולס' - המכון שהצליח לזהות ראשון את המגמות בבחירות האחרונות - בראשו עומדים שלמה פילבר וצוריאל שרון, בחנו וניתחו את מהלכיו של ראש מפלגת רע"מ מחמוד עבאס • "עשה 'בית ספר לפוליטיקה' לאחמד טיבי ואיימן עודה המשכילים והמנוסים ממנו"
חרדים 10
ל' שבט התשפ"א / 12.02.2021 02:39

המהלך של רע”מ בראשות ח”כ מנסור עבאס הוא הרבה מעבר לוויכוח פוליטי פנים מגזרי.

למהלך הזה עשויה להיות השפעה דרמטית על כל המערכת הפוליטית. לא מדובר באפיזודה חולפת.

בואו ניכנס לעומק המגמות שאנחנו מזהים אותן:

1. מנסור עבאס עשה מהלך פוליטי מבריק. הוא תוייג בעבר כפלג הקטן והדתי בחברה הערבית, והפך ממפלגה דתית למפלגה דתית חברתית, במהלך שמזכיר מאוד את צמיחתה המטאורית של תנועת ש”ס בשנות ה- 90.

2. הרחוב הערבי, שדורש בשנים האחרונות סדר יום אזרחי ופתרונות ממשלתיים למצוקות היום יום, “העניש” את ראשי הרשימה המשותפת באפריל 2019 ולא הגיע לקלפיות. מנהיגיו קלטו את המסר, ושינו את מיקוד הקמפיינים משיח מדיני – לשיח חברתי. אבל, במבחן התוצאה, לאחר הבחירות העדיפו ברשימה המשותפת להיות “הפראיירים” של עופר שלח ומחנה “רק לא ביבי”, והתוצאה הסתיימה כשבני גנץ נכנס לממשלת אחדות עם נתניהו והפוליטיקאים הערבים נשארו בחוץ ובלי הפתרונות.

3. מנסור עבאס זיהה את התסכול של הציבור הערבי, ובשנה האחרונה עשה בריתות פוליטיות עם הימין ועם רה”מ נתניהו שהביאו לתוצאות מעשיות בשטח. בכך הפך עבאס להיות “התקווה הלבנה” גם בקרב המצביעים הצעירים והחילונים הערבים ששואפים לישראליזציה מואצת. נזכיר שהשינויים הללו מגיעים בין השאר מתוך משבר הקורונה וחתימת “הסכמי אברהם” שיש להם השפעה אדירה על החברה הערבית בטווח הארוך.

4. בדבר אחד טועים התקשורת והפוליטיקאים הישראלים: מנסור עבאס לא החליף פטרון שמאלני בפטרון ימני. הוא פשוט החליט שאין לו צורך בסוכנים ומתווכים. הוא בעצמו יישב עם כל ממשלה שתבחר וידאג למגזר שלו ביחסי תן וקח, כמו שעושים כל הפוליטיקאים בכנסת ובעיקר במפלגות החרדיות.

5. התוצאה הראשונה של ריצתו העצמאית של עבאס היא ירידת כוחו של הליכוד בחברה הערבית. נתניהו הפסיק את סיוריו ברשויות הערביות, והליכוד חזר לגודלו הטבעי במגזר, עם תמיכה של כחצי מנדט בלבד.

6. סקר עומק נוסף שערכנו בשבוע שעבר, מראה כי למרות שרוב הציבור הערבי היה רוצה להחליף את נתניהו, הם מעריכים כי הוא יכהן בכל זאת גם כראש הממשלה הבא, ורוב גדול בחברה הערבית תומך בדיאלוג ושותפות “עם כל ממשלה שתבחר”.

7. מנסור עבאס המוסלמי הדתי, “עשה בית ספר לפוליטיקה” לאחמד טיבי ואיימן עודה המשכילים והמנוסים ממנו, והוא זוכה בסקרים שלנו נכון לעכשיו לתמיכה של קרוב ל- 5 מנדטים, כאשר הרשימה המשותפת יורדת ל-7 מנדטים.

ב- 24 במרץ נדע האם התמרון הפוליטי הזה יסתיים במפח נפש נוסף, או אולי יסמן את תחילתו של עידן חדש בפוליטיקה הישראלית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות