‘התדעו שנאתי את הדתיים’: דוח קבילות החיילים ל-2020

מפקדים זרקו פטיש וסכין לעבר חיילים, מפקד הפיל לרצפה ציוד אישי שכלל ספרי קודש של חייל: חיילים התלוננו בשנת 2020 על אלימות, לעג והשפלות מצד מפקדים, אבחנות רפואיות שגויות ועל עבירות בטיחות מסוכנות • לראשונה זה כמה שנים – לא התקבלו קבילות על גזענות בצה"ל
חיים טוויל
כ"ח שבט התשפ"א / 10.02.2021 14:17

מ”מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא”ל (מיל’) איתן דהן, המסיים בימים אלה שנתיים בתפקיד, הגיש לשר הביטחון, בני גנץ, ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי ה-49, המסכם את שנת 2020.

כנסו: הרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

הם אמרו שזו שפעת קלה: כך נעצור את השקרים של מתנגדי החיסונים

מהדוח של נציב קבילות החיילים עולה כי ב-2020 הוגשו 5,706 קבילות בצה”ל, 61% מהן נמצאו מוצדקות.

פרק שלם במסמך עסק בביקורת על הטיפול הלקוי בקורונה. נושאים נוספים שעלו מהדוח הם שימוש באלימות פיזית ומילולית מצד מפקדים, פגיעה בזכויותיהם של משרתים ובעיות בטיפול הרפואי בצה”ל.

לראשונה זה כמה שנים, לא נרשמו השנה קבילות בנושא גזענות.

קללות, השפלות ואלימות 

תופעה שמסרבת להיעלם מצה”ל ושעליה התריע הנציב שוב, היא השימוש באלימות פיזית ומילולית של מפקדים.

חייל קבל על מפקדיו בתקופת ההכשרה שלעגו לו, כינו אותו “בכיין”, “שקרן”, “תינוק”, חיקו את אופן דיבורו ואת הליכתו והשפילו אותו לעיני חיילים אחרים.

חייל סירב להישפט בפני מפקד הפלוגה ואף ירק לכיוונו. מפקד הפלוגה הודיע לחייל כי יישפט בפני מפקד הגדוד והנחה אותו להמתין בחדר. כשיצא החייל מחדרו, מפקדו אחז בחולצתו, דחק אותו אל הקיר ודחף אותו בחזרה לחדר.

בשני מקרים שונים השליכו מפקדים סכין ופטיש לעבר פקודיהם.

חייל בשירות חובה הלין על כך שבלשכת סגן מפקד החטיבה בה הוא משרת תלויה תמונה ובה מלל בגנות הציבור הדתי. בין השאר נכתב “התדעו שנאתי את הדתיים”. בעקבות הקבילה הוסרה התמונה.

חיילת בשירות החובה קבלה על שמפקדה שבר את משחק השֵש־בֵּש שהיה ברשותה.

חייל בשירות חובה הלין כי מפקדיו הורו לו ולחבריו להכשרה להגיע בשעות הלילה למקום מבודד ביחידה ולבצע שם במשך זמן רב תרגולים פיזיים, תוך איומים והשפלות של המפקדים.

חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקדו מנע ממנו לשוחח עם מפקד היחידה במסגרת “דלת פתוחה”. כמו כן הלין כי מפקדו הפיל לרצפה ציוד אישי שכלל ספרי קודש, אותם הוציא מארונו במהלך מסדר.

מפקד חטיבה שוחח עם נהגים ולוחמים על אירוע שבמהלכו התהפך רכב ממוגן, כינה את מי שנהג ברכב “ערס” וציין כי “ערסים הם לא בני אדם”. בהגיבו על הקבילה ציין כי בהתבטאותו ביקש להביע את הסתייגותו מהנהיגה הפרועה שגרמה לתאונה, אולם דבריו הוצאו מהקשרם והוא מצר על כך.

הוריה של חיילת בשירות החובה הלינו בעילום שם על שמפקד הגדוד שבו היא משרתת, הדליק מדורה סמוך לבונקר תחמושת מבלי שווידא קיומן של הוראות הבטיחות בנושא. בעקבות הבערת המדורה התפוצצה תחמושת קלה שהייתה במקום.

המענה הרפואי במשבר הקורונה

במספר קבילות שהתקבלו עם התפרצות הנגיף, נדון עניינם של חיילים בעלי פרופיל 45 ובעלי מחלות רקע נשימתיות כמו אסתמה, שלא היה ברור באותה עת האם הן עלולות להוות גורם סיכון לסיבוכי הקורונה. נוכח קבילות אלו ופניית הנציב לחיל הרפואה, הוחלט באפריל 2020 לעדכן את ההנחיות בנושא. בהתאם לכך הנחה חיל הרפואה כי גם חיילים אלו ישהו בכוננות בביתם.

הנחיות צה”ל לעניין הבידוד השתנו כמה וכמה פעמים ונעו בין הנחיה להעדיף בידוד ביתי לבין הנחיה שלפיה חיילים ביחידות “סגורות” ישהו בבידוד ביחידתם. ממספר קבילות עלה כי במקרים שבהם נדרש בידוד של מספר רב של חיילים ביחידה, לא ניתן היה להקפיד על בידוד פרטני וכל המבודדים שהו יחד באופן שהעלה את הסיכון להידבקות חיילים בקורונה.

חיילת המשרתת באזור יהודה ושומרון החלה לפתח תסמינים המעלים חשד להידבקות בנגיף ונכנסה לבידוד ביחידתה. בהמשך, מפקדיה תיאמו עם צוות בידוק שיגיע ליחידתה לצורך ביצוע בדיקת קורונה. אולם, במועד שבו תואמה הבדיקה, יצר נציג מטעם צוות הבידוק קשר עם החיילת והודיע לה כי הצוות לא יגיע לבצע בדיקה, שכן יחידתה מצויה באזור הדורש נסיעה בליווי חמוש, ואין לצוות ליווי כנדרש. באותה השיחה תואם כי הצוות יגיע ליחידתה ביום שלמחרת, אולם הם לא התייצבו גם במועד זה. לאחר יום נוסף, שבמהלכו לא היה מענה מצוות הדיגום, הוחלט כי קצין הרפואה האוגדתי יגיע אל החיילת ויבצע את הדיגום.

גורמי הרפואה והפיקוד בבסיס הכשרה איחרו בזיהוי צבר חיילים שהציגו תסמינים החשודים לקורונה. בעקבות המקרה בוצעו באיחור פעולות למניעת הדבקה.

חיילים שהחלימו מקורונה ושבו אל יחידותיהם חשו מפעם לפעם כי הסביבה נרתעת מהם ומתקשה להסתגל לשובם ליחידה. באחת הקבילות הלינה חיילת שהחלימה מקורונה כי אחד הרופאים במרפאת יחידתה סירב לטפל בה פנים אל פנים, וביקש לשוחח איתה טלפונית.

חיילת בשירות החובה, שנשלחה לסייע במוקד עירוני מסוים, הלינה כי המקום אינו פועל בהתאם להנחיות המחויבות, וכי שהותה בו במצב זה מסכנת את בריאותה. היא התריעה על הדבר לפני מפקדיה, אך הם לא פעלו לתיקון הליקוי. למרבה הצער, בסוף אותו יום נאלצה החיילת להיכנס לבידוד עם 60 חיילות נוספות ששהו בסמוך לאדם שנכח במוקד ואובחן כחולה קורונה.

הורי חייל הלינו כי מפקדיו לא נתנו מענה לתסמיני תחלואה ביחידתו ואף הורו למשרתים להמשיך ולהתנהל כרגיל. במקרה אחר נדרש חייל להרחקה מהיחידה לאחר שבני משפחתו חויבו בבידוד, והלין כי מפקדו הנחה אותו להגיע מביתו בחזרה ליחידה כדי לשהות בה בהרחקה, למרות שחבריו הונחו לשהות בהרחקה בביתם. חייל שאובחן כחולה קורונה המתין

18 שעות להסעה מבית החולים לביתו ללא סיוע מפקדיו. בסופו של דבר, מנהל חדר המיון סייע בהסעתו של החייל באמבולנס מטעם בית החולים.

פגיעה בפרטיות

מפקדת הנחתה חייל לעדכן אותה לעיתים תכופות היכן הוא נמצא ולדווח לה בכל פעם שניגש לשירותים על ידי שליחת סמלון (אימוג’י) תואם ביישומון “וואטסאפּ”.

חיילת בשירות חובה הלינה כי מפקדה, קצין בדרגת סגן, צילם אותה, הפיק מדבקה מתמונתה והפיץ את התמונה ביישומון “וואטסאפּ” לכל חיילי הפלוגה שבה היא משרתת.

פגיעה בזכויות הפרט ואי מימוש זכויות חיילים

נגד הלין שבמסגרת בירור חבויות שבוצע בטרם קיבל החלטה לקצר את שירותו, נמסר לו כי קיים לו חוב בהיקף של 800 שקלים. לאחר שחרורו התברר כי היקף החוב עומד על 18,500 שקלים.

“מענק מפקד” הובטח לקצינה בכפוף להארכת שירותה. משהאריכה את שירותה, נמצא כי קודם למתן ההבטחה לא נערכה בדיקה באשר לקיומן של מכסות למענקים אלו, ועל כן לא ניתן לה מענק.

במהלך בירור קבילה התברר כי תקרות הסיוע המוענקות לבני משפחותיהם של חיילים – לא עודכנו משנת 2015.

מ”מ נקח”ל: “אני רואה בחומרה רבה את גרירת הרגליים בכל הנוגע לעדכון תקרות הטבת תשמ”ש לבני משפחותיהם של המשרתים בצה”ל. התנהלות זו לא רק שהיא פוגעת ביכולות של חייל לעסוק בתפקידו הצבאי מבלי להיות טרוד במצוקתה הכלכלית של משפחתו, אלא גם מנוגדת לפקודות הצבא, מפירה ביד גסה את החוזה הבלתי רשמי בין הפרט למערכת וחותרת תחת עיקרון ‘צבא העם’. לשמחתי, סמוך למועד חתימת דוח זה, עודכנו תקרות תשלומי המשפחה, באופן המבטיח כי זכויות הזכאים לתשלום זה לא יקופחו”.

במקרים מסוימים הונחו חיילים האוחזים בהיתר לגידול זקן לגלח את זקנם לאלתר.

במקרים אחרים שימש ההיתר כעילה למניעת שיבוץ בתפקידים מסוימים, ובמקרים אחרים הודיעו מפקדים מראש כי אין בכוונתם לאשר בקשות למתן היתר לגדל זקן ללא תלות בנסיבות.

נושאים נוספים

בקבילה עלומת שם נטען, בין היתר, כי נגד משמעת ביחידה מסוימת הנחה את פקודיו לנקות את חדרי השירותים ואת המקלחות בחומר מסוכן – חומצת מימן כלורי (חומצת מלח) – שרכש מכספו האישי ללא ידיעת גורמי הפיקוד.

לוחמים הנמנים עם גרעין הנח”ל, שהתגייסו בשנת 2017 ונמצאים בפרק המשימה השני, קבלו על מתווה השירות, שעליו סוכם עם הצטרפותם לגרעין נח”ל. הלוחמים טענו כי האריכו מראש את שירותם בחודשיים כדי שיתאפשר להם לבצע שירות מבצעי ממשי לקראת תום שירות החובה שלהם וכי בניגוד למתווה שסוכם הם נדרשו למשימות ביטחון שוטף (אבטחה ושמירה) ולא קיבלו אחריות לגזרה שבה התקיימה פעילות מבצעית.

תגובת דובר צה”ל:

”צה”ל מודה לנקח”ל ולנציגיו על הדו”ח והעבודה לאורך השנה ומייחס חשיבות רבה לדו״ח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה”ל. הדו”ח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה”ל באופן פרטני ומערכתי. משבר הקורונה עמו מתמודד העולם כולו, הביא בפני צה”ל קשיים ואתגרים חדשים. צה”ל לומד ומתפתח כל העת על מנת לספק פתרונות ראויים לכלל אוכלוסיית משרתיו. בצה”ל קיימים מספר מנגנוני בקרה וביקורת פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים, ובראשם במוכנות צה”ל בשגרה ובחירום לצד איכות המענה והטיפול במשרתים. צה”ל לומד את הממצאים, יפיק לקחים נדרשים ויתקן את שנדרש בהקדם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות