גורם מדיני בכיר: “הפערים גדולים. אין התקדמות במו”מ”

על רקע פתיחת יום דיונים נוסף בקהיר להשגת הסכם להפסקת אש, מבהיר גורם מדיני רשמי בישראל: הדרך להשגת הסכם עדיין רחוקה • "לא חלה התקדמות במו"מ מול הפלסטינים" • בכיר בחמאס: לא נסוגנו מהדרישה להקמת נמל • ישראל ומצרים תמימות דעים שלא לאפשר הקמה של נמל ים ברצועה • בוטלה ישיבת הקבינט שתוכננה לצהריים
יוני גרין
ט"ז אב התשע"ד / 12.08.2014 09:14

הדיונים בקהיר בין המשלחות הישראלית והפלסטינית בתיווך מצרים צפויים להתחדש היום בקהיר. לפי גורם מדיני רשמי בישראל, הפערים בין הצדדים – עדיין נותרו גדולים למדי. לפי הגורם, בגלל הפערים – אין התקדמות במשא ומתן.

ישיבת הקבינט המדיני-הביטחוני שהייתה אמורה להתכנס היום בצהריים בוטלה, וטרם נקבע לה מועד חדש. המשלחת הישראלית צפויה לטוס הבוקר לקהיר ולהמשיך בשיחות, למרות תחושת המשבר.

אמש אמר בכיר חמאס איסמאעיל רדואן, השוהה בימים אלה בקטאר, כי בארגונו לא ויתרו על הדרישות שהוצגו עד כה בעניין הנמל הימי והקמת שדה התעופה בעזה.  הוא הכחיש את הטענות של ישראל לפיהן תהיה דחייה בדיון בנושא המעברים  נמל הים ושחרור האסירים. רדואן הדגיש בדברים שאמר לביטאון חמאס כי תנועתו עומדת על כל דרישותיה ואינה מוותרת על אף אחת מהן.

עוד הוא הוסיף כי חמאס עומד על קבלה של תשובה כתובה מישראל בנוגע לדרישות שהוגשו לו באמצעות המתווך המצרי, והדגיש כי עד לרגע זה לא קיבל הארגון כל תשובה ישראלית בנוגע לדרישותיו. בכיר הארגון האשים גם את הישראלים בניסיון להדליף ידיעות מוטעות לכלי התקשורת.

אתמול, עם חזרת המשלחות לשולחן המו”מ עלו עיקרי המתווה להסכם אפשרי, על בסיס הבנות עמוד ענן, שיבטיח הפסקת אש ארוכת טווח, והתחושה הייתה שעל מרבית מהסעיפים ניתן להגיע להסכמה. כאמור, גורם מדיני בכיר טוען לאחר השיחות הלילה, שהפערים בין הצדדים עדיין גדולים ואין התקדמות במשא ומתן.

לפי הדיווח, ישראל הייתה מוכנה ללכת לקראת חמאס בכמה נושאים, כמו הגדלת מכסת הסחורות שיעברו לתוך הרצועה מהמעברים, הגדלת אזור הדייג והעברה עקיפה של תשלומי משכורות לפקידי הארגון. למרות זאת, נראה כי חמאס דוחה בשלב זה כנראה את ההצעה וטוען כי היא אינה מספקת.

בנושא פתיחת מעבר רפיח, אולי הדבר החשוב ביותר לחמאס, הייתה נכונות מצרית בהסכמה ישראלית לאפשר את פתיחתו בכפוף לכניסה של אנשי הרשות הפלסטינית לצד העזתי של המעבר.

ישראל ומצרים תמימות דעים שלא לאפשר הקמה של נמל ים ברצועה – אחת מדרישותיו המרכזיות של חמאס.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות