ר’ יענקי קנייבסקי, התאם עצמך לעידן המודרני

מיליוני אנשים תולים במרן הגר"ח את עיניהם • אבל ממך ר' יענקי נדרשת תובנה אחת: התאמה לעידן המודרני • עשרות שניות של גחינה על אזנו של האיש הגדול אינן יכולות להחליף את השקיפות שדורש דור הדיגיטל החרדי
אליעזר היון
כ"ז שבט התשפ"א / 09.02.2021 18:06

ר’ יענקי קנייבסקי שלום.

אולי תופתע, אך אני סבור שאתה איש חכם. חכם מאד אפילו.

כנסו: הרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

יתירה מזו, אני סבור שגם אויבך הגדולים מכירים ביכולותיך הפוליטיות. אינני מזלזל למשל במהלך המרשים שהתיק את חצרו של הגרי”ג אידלשטיין אל המקום המשני בחשיבותו בהנהגה החרדית.  זה אינו דבר של מה בכך.

בטח שאיני מקל ראש בתמונות של אישים כמו גפני, דרעי, ליאון, אפילו ליברמן שרק מבקשים את קירבתך ואת אישורך לקבל זמן ומן הסתם גם תמונה עם הסב הגדול.

אלא שלצד כל זאת או ליתר דיוק בשל כל זאת, אני מרשה לעצמי לפנות אליך ולהתחנן – בדיוק כמו שזה נשמע, להתחנן: חשוב על האחריות העצומה שמונחת על כתפיך.

זכור שעל כתפיך הצעירות מונחת הדאגה לפלח עצום באוכלוסייה הישראלית – המגזר החרדי.

על הכתפיים הרכות בשנים האלו – אתה חייב לשנן לעצמך מאות פעמים ביום – מונחים ציפיותיהם, חששותיהם, דמעותיהם וכמובן בריאותם של מאות אלפי אנשים שתולים בך את עיניהם – כאיש שמנהל את ביתו של המנהיג הגדול הגר”ח קנייבסקי.

כאדם חרדי, וגם פה אולי תופתע, לעולם לא אדבר כנגד הסב הגדול. למעלה מכך: אני מאמין שהוא כ’זקן הדור’ רשאי להביע את דעתו ולפסוק את הוראתו ביחס לשאלת פתיחת תלמודי התורה, קיום ההתקהלויות הרוחניות, סוגיית החיסונים, ובכלל אודות ההתנהלות הציבורית בימים אלו. זהו תפקידו וזוהי חובתו. מיליוני בני אדם תולים בו את עיניהם ומחכים לפסיקתו. אלא שגם ממך, מצפים המיליונים לנהל את המערכה בצורה שתכבד אותם, שתשכנע אותם שדרך קבלת ההחלטות אכן הגיע עד הסבא.

אני מודע היטב לעובדה שבית כה דינמי ממנו יוצאות מאות החלטות ביום, בית החולש על מוקדי כח כה רבים, נדרש להתנהל על ידי אדם פיקח. הקונספט הזה מוכר לנו, החרדים הותיקים, היטב ואינך הראשון בו כמובן. קדמו לך הרבנים יחזקאל אסחייק, אריה אלישיב, דוד שפירא ומשה יוסף שניהלו את בתיהם של ‘גדולי הדור’ הרב שך, הרב אלישיב, הרב שטיינמן והרב עובדיה יוסף זכר צדיקים לברכה.

אלא שאז היו אלו ימים כתיקונם. ‘רגילים’ כמעט.

היום אנו נמצאים בעידן אחר. המגפה משתוללת, עשרות אנשים מתים מידי יום, מאות אלפי חולים מאובחנים, והאחוז הגבוה מגיע כידוע – מהמגזר. הורים, אחים, ילדים, נשים ובעלים מאבדים את יקיריהם במספרים מבעיתים.

האם אתה מבין, כמה אחריות מוטלת על כתפיך? אתה שמהווה את הצינור של הסבא לעולם, שמחליט מי יכנס ומי יחסם, אילו דעות ישמעו ואלו יצונזרו, כיצד תיראה דרך קבלת ההחלטות ומה ממנה יונגש לציבור? האם אתה מבין בצומת של איזו שעה גורלית אתה ניצב?

אז מה אני רוצה ממך?

העידן הזה לא מתאפיין רק בשאלות של חיים ומוות, הוא גם מתאפייין במה שמכונה ‘מהפכת המידע’. הגלובליזציה הפכה את המרחב הציבורי לכפר קטן, כולם מתעדכנים בשידורי live, והשקיפות הציבורית הגיעה לשיאה. גם המגזר החרדי, שותף למגמה הזו. הסקרים האחרונים מלמדים כי למעלה מ-80 אחוזים מהאוכלוסיה צורכים את המידע אודות מחלת הקורונה ממקורות מידע דיגיטליים.

במילים אחרות, גם האברכים בקרית ספר רואים את הסרטונים שאתה, כפי שמודע היטב למהפכה – טורח להפיץ.

מדוע, איפוא, אתה לא מתאים את עצמך לקונספציה הזו? מדוע אתה לא מבין שהנדרש ממך כעת הוא שקיפות ההולמת את העידן החדש? איך אתה לא תופס שעשרות שניות של גחינה שלך אל אזנו של האיש הגדול הזה, או שמועות המתרוצצות בווטסאפי המגזר לא מתאימים לעידן המודרני? בכלל, באיזה עולם נורמטיבי מפרסמים החלטות באמצעות סרטונים בני עשרות שניות? לא רק החילוני כאמור, גם החרדי.

בסופו של יום, כיצד אנו, דור הדיגיטל, יכולים לכבד או לקבל הוראות המגיעות בצורה הזו? האם תתפלא שלאור ההתנהלות הזו, עולים טיעונים שמקורן של חלק מההחלטות הוא אתה, ר’ יענקי הצעיר, ולא רבי חיים שליט”א? אנו החרדים, וגם החילונים תתפלא לדעת, חפצים לדעת כי את ההוראות נתן רבי חיים שליט”א לאחר שכל הנתונים הובאו לידו בדרך המקובלת והראוייה לקבלת החלטות.

מה מונע ממך למשל לכנס ועידות רופאים מצולמות בשידור חי המציעות לסב את המלצותיהם והוא, לאחר בחינת השיקולים השונים מכריע? מדוע לא תקיים מסיבות עיתונאים שבועית עם בכירי משרד הבריאות בבית הקטן שברחוב רשב”ם, ובו תובא המלצתו או על כל פנים מכתבו המפורש של הסב? אני יותר ממשוכנע כי הסבא לא רק שלא יתנגד לזאת – הוא יברך על כך.

באזני רוחי אני שומע אותך מטיח, “אתה הרי יודע שלא כך הדברים עובדים”. ובכן, אני כופר בכך.

אינני יודע זאת.

אתה איש מרשים. חזק וגאון פוליטי, כבר אמרנו. בכוחך לעשות זאת. הנך מסוגל להפוך את דרך קבלת ההחלטות לשקופה, אמינה ומתכתבת עם העידן החדש. אני מבטיח לך, ביום שזה יקרה גובה הלהבות ירד, הרוחות ישקטו והסולידריות תגבר, לא רק בתוך המגזר, גם מחוצה לו.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חזק כל מילה בסלע... מקווה שהוא הבין את הרמז....
    15/02/2021 16:25
    עדי
  1. אם זה יהיה כמו שכותב רוצה לא נראה לי שהרב היה מסכים לחיסונים…

  2. דור הגמלים
    18/02/2021 20:54
    הגמל
  3. אין זו דרכי כלל לכתוב תגובות . אך אתה פשוט הגזמת, והרחקת נדוד…..
    אין שום אפשרות להפוך את דור הגמלים לדור הדיגיטל שלך לעולם, וטוב שכך.
    אנא הנח להם לדור הגמלים באשר הם, והתרכז אתה וחבריך בדור הדיגיטל שלך.