דאגה: מוטציה בריטית חדשה עשויה להדביק את מי שכבר חלה

מדענים גילו מוטציה של הווריאנט הבריטי: עלולה לסייע לנגיף להתגבר על מערכת החיסון • המשמעות: מי שנדבקו בעבר עלולים להידבק מחדש – מה שיפחית את יעילות החיסונים • עם זאת, החיסון עדיין יגן על המחוסנים מפני מחלה קשה וממוות
חרדים 10
כ' שבט התשפ"א / 02.02.2021 17:26

פירצה חדשה? מדענים גילו כי מוטציה של הווריאנט הבריטי שהתגלתה בכמה דגימות עשויה לסייע לנגיף להתחמק או להתגבר על מערכת החיסון. כך דווח הערב (שלישי) בחדשות 12.

הטכניון קורא לך להצטרף: מלגת קיום ומימון מלא עם ליווי אישי

כנסו: הרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

לפי דיווח ברשת ‘בקיי ניוז’ הבריטית, המוטציה – שכונתה E484K, נמצאה גם בגרסה הדרום אפריקנית של הנגיף, ואותרה עד כה ב-11 דגימות מ-200,000 שנותחו.

כתב המדע של סקיי, תומאס מור, אמר כי מדובר בהתפתחות מדאיגה – “מכיוון שמשמעותה היא שמי שנדבקו בעבר עלולים להידבק מחדש, מה שעלול להפחית את יעילותם של חיסוני הקורונה. החיסון עדיין יגן על המחוסנים מפני מחלה קשה וממוות, אך ייתכן כי לא יהיה בכוחו לעצור את התפשטותו בציבור”.

על פי הדיווחים, הווריאנט החדש פיתח יכולת שמאפשרת לו לשנות את צורתו, כך שנוגדנים במערכת החיסון לא יהיו מסוגלים לזהות אותו. בנוסף, הווריאנט פיתח יכולת לא רק להשפיע על התאים בגוף כמו וירוס רגיל, אלא גם לתקוף את מערכת החיסון עצמה.

פרופסור צביקה גרנות, מומחה למערכת החיסון מהפקולטה לרפואה בהדסה, הסביר לחדשות 12: “המוטציה הספציפית הזאת יוצרת נקודה נוספת שבה הוירוס יכול להיקשר לקולטן שלו בתאים אנושיים. אם עד כה הנוגדנים חסמו את אזור הכניסה של הנגיף אל התא בנקודה מסוימת, הווריאנט מצא למעשה נקודת פירצה חדשה – מה שעשוי להפוך את הנוגדנים הקיימים ליעילים פחות”.

עם זאת, פרופ’ גרנות מרגיע: “אם חלה אבולוציה של הווירוס כך שנעשה יעיל יותר ביכולת ההדבקה שלו, זה לא אומר שבהכרח תהיה לזה השפעה על החיסון, אך בהחלט יש לבדוק זאת. גם הבריטים אומרים שהחיסון עדיין נחשב יעיל”.

באשר ליכולת ההשפעה של הווריאנט על מערכת החיסון, טוען פרופ’ גרנות: “נכון אתמול, היכולת של מערכת החיסון להתמודד עם הוריאנט הזה עדיין לא נבדקה. זה עדיין לא הוכח כמשפיע על היכולת להתמודד עם הוירוס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות