‘דגל’ מחצה את אגו”י? משה גפני יוצב ראשון ויקבל את ‘הכספים’

אגות ישראל ו'דגל' צפויות לחתום על הסכם ריצה משותפת • לפי ההסכם המתגבש: משה גפני יעמוד בראש הרשימה, יבחר את תפקיד יו"ר ועדת הכספים ויצחק פינדרוס במקום 7 • מנגד, ליצמן יוצב במקום השני • ומי המנצחים והמפסידים מההסכם החדש, מלבד הניצחון המוחץ של 'דגל'?
שרי רוט
י"ט שבט התשפ"א / 01.02.2021 18:51

יו”ר ‘דגל התורה ח”כ משה גפני יחליף את השר יעקב ליצמן במקום הראשון ברשימת יהדות התורה. גפני גם יהיה זה שיזכה בתפקיד יו”ר ועדת הכספים, במידה ויהדות התורה תהיה בקואליציה.

הטכניון קורא לך להצטרף: מלגת קיום ומימון מלא עם ליווי אישי

כנסו: הרשמה למעונות היום לשנת הלימודים תשפ”ב עוברת לאונליין

לפי ההסכם המתגבש, מדובר בניצחון מוחץ של ‘דגל’, לאחר שבין הצדדים נרשם עימות בשבוע האחרון, לאחר שאגו”י דרשה כי יעקב ליצמן יהיה זה שיבחר בקדנציה הבאה ראשון תפקיד, מבין התפקידים שתקבל הסיעה – כשבכוונתו הייתה לחזור אל תפקיד יו”ר ועדת הכספים.

ב’דגל’ התנגדו בכל תוקף, ואף איימו בריצה עצמאית, בנפרד מאגו”י.

לפי התכנית  יענקי קניבסקי, נכדו ונאמן ביתו של הגר”ח קניבסקי, ומוטי פלאי נאמן ביתו של הגרי”ג אדלשטיין, יחתמו מול מזכ”ל אגו”י חנוך זייברט על הסכם בין שתי הסיעות על ריצה משותפת.

עד אז ייפגשו היום סגן השר  אורי מקלב, המנהל את המו”מ מצד ‘דגל’, ומזכ”ל ‘דגל’ עם מאיר פרוש, מזכ”ל אגו”י חנוך זייברט, כדי לדון בסעיפי ההסכם.

לפי ההסכם המתגבש, משה גפני יוצב במקום ראשון, הוא יקבל את ועדת כספים, ויצחק פינדרוס יוצב במקום 7 ברשימת יהדות התורה.

ההסכם שגובש הושג לאחר שהשבוע התקיימה פגישה בין זייברט, יענקי קניבסקי ומוטי פלאי. אנשי הסיעה המרכזית של גור הבטיחו כי ישובו עם תשובה תוך 24 שעות – והיום אחר הצהרים התקבלה ההסכמה.

גפני וליצמן רבים על ‘הכספים’, ומהבוידעם נשלף ‘נשק יום הדין’

ההסכם החדש ממלכד את ציר מאיר פרוש-ישראל אייכלר. שכן, במידה ואנשיו של פרוש לא יצביעו בהמוניהם, הוא לא יקבל תפקיד. גם בעזלא, שנציגה יוצב במקום 8 הלא כל-כך בטוח, תפסיד במידה והחסידים לא יצביעו – מה שימנע את כניסתו לכנסת.

באגו”י אומרים, כי האדמו”רים יתערבו ויעשו כל מאמץ כדי למקסם את כוחה של אגו”י.

המנצחים והמפסידים לאור ההסכם המתגבש: 

• גור הפסידה לדגל את ועדת הכספים ואת המקום הראשון

• גור ניצחה במאבק הפנימי באגו”י, משום שהפכה את ציר פרוש-איכלר ללא רלוונטי (ובשל כך היה כדאי לה להיכנע לדרישות ‘דגל’)

• ‘דגל’ ניצחה לאורך כל הציר, כאשר היא מקבלת גם מקום ראשון, גם ועדת הכספים שכה חשובה לגפני, גם מקום 7 מובטח ליצחק פינדרוס (יקיר הבית שברחוב רשב”ם).

• פרוש-איכלר הפסידו – אם חסידיהם לא יצביעו ליהדות התורה, זה יתנקם בהם בתפקידים. אם יצביעו – תהיה זו התכופפות, אחרי שצחצחו חרבות מזה שבועות ארוכים ופיזרו איומים. מלבד זאת, המקום ה-8 של איכלר מתנדנד.

• מקומה של ויז’ניץ, שהלכה יד ביד עם ליצמן והסיעה המרכזית של גור, מובטח.

כל המאבק התנהל כאשר החלוקה עד כה ביהדות התורה היא 50-50 בין ‘דגל’ לאגו”י – בין במקומות ובין בתפקידים. זאת לפי הסכם שנחתם בין הסיעות אחרי הבחירות המקומיות, לפני שנתיים.

אלא שלפי ההסכם, כל קדנציה מחליפים מיקומים. קרי: בקדנציה הראשונה יעקב ליצמן ממוקם במקום הראשון ברשימה, אבל משה גפני הוא זה שבוחר ראשון את התפקיד בו הוא חפץ לו ולמפלגתו, ובקדנציה הבאה – הופכים. גפני ממוקם במקום הראשון ברשימה, ליצמן הוא זה שבוחר ראשון את התפקיד מתוך השלל הקואליציוני שמקבלת המפלגה.

אלא שמאז שנחתם ההסכם בין הצדדים, לא הייתה כנסת אחת שמלאו ימיה, ולכן המצב נותר סטאטי: ליצמן מקום ראשון, גפני בוחר ראשון.

אולם, אחרי סבב שלישי של בחירות הוקמה ממשלה והייתה קדנציה פעילה – דרשו  באגו”י לממש בוף סוף את ההסכם, לפיו ליצמן בוחר ראשון תפקיד.

ב’דגל’ התנגדו בתוקף, ושחרורו איומים על ריצה נפרדת. אגו”י, כך נראה, התקפלה, כאשר גפני גם יוצב ראשון ברשימה וגם יבחר ראשון את התפקיד הראשון. הבונוס: פינדרוס גם מתקדם שלב ברשימה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות