לחבר, לא להרחיק: פרופ’ רוני גמזו על מאמר ההסתה נגד החרדים

ד"ר גיא חושן, מנהל מחלקות קורונה ב'איכלוב', כתב יחד עם ד"ר רם פרומן מאמר הסתה נגד החרדים ב'הארץ', תוך הכללה מכוערת וגסה • פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל 'איכלוב', קורא בטור תגובה לחדול מהקיטוב והמאמרים המפלגים
פרופ' רוני גמזו
י"ד שבט התשפ"א / 26.01.2021 22:59

במילים ההזויות “כיצד מתנתקים מהשיתוף הזה כי הוא לא מחזיק מים”, סיימו רם פרומן וד”ר גיא חושן טור מלא אי-דיוקים שמתבשם ורוכב על טרנד הפילוג והאשמת האחר בחברה הישראלית.

די להשתחצן, תתחיל לעשות כסף. פשוט תעקוב אחרי ההצעות!

הוטרדתי מאד מלקרוא אותו גם מכיוון שד”ר חושן עובד ב’איכילוב’ כמנהל מחלקת קורונה, הנמצאת בבית החולים אותו אני מנהל, אך בעיקר מכיוון שהשיח התקשורתי בימים האחרונים מעביר אותנו על דעתנו כמו בטור ההוא. ממש כך.

הקורונה פגשה ישראל מקוטבת ומפוצלת בין ימין ושמאל, דתי וחילוני, ערבי ויהודי; קיטוב שאף אחד לא טיפל בו ואפילו טופח ודושן בחוסר אחריות על ידי רבים ומנהיגים, כשהוא היה נח מאד לביצור האלקטורט והעצמתו.

עד שהקיטוב הזה פגש קורונה.

והקורונה שלנו מנצלת היטב את הקיטוב הזה בדרך להגיע לשיעורי תחלואה מהגבוהים בעולם. הפיצול והקיטוב החברתי בישראל מביאים לשיא את חוסר האמון, לשפל של ערבות והקרבה הדדית – ולבסוף לתוצאה נחותה בדמות הסגר השלישי הנוכחי במשימה הלאומית של הקטנת התחלואה.

נתוני תחלואה, שיעור בדיקות חיוביות, כמות חולים קשים, נועדו למעקב לניהול מגמות המגיפה ולא נועדו להשוואות אובססיות בין החלקים השונים של הציבור הישראלי ובטח לא מי תופס למי מיטות.

כל חובבי החישובים ואלופי ההשוואות ממהרים לכותרות ולטורים מפלגים, מבלי להתעמק לדוגמה באופי ההפניה הקבוע בימים רגילים, מאזורים מרוחקים למרכזי העל.

או בנוסף שבגל השני ובתחילת השלישי היה ניתן לכתוב טור שכזה על ערביי הגליל בבתיה”ח בצפון; לזה ודאי היינו קוראים גזענות לשמה.

ההגבלות והסגר המתמשך מניעים ציבור רב שנמצא במצוקה לבדוק את הגבולות ואף להסתכן בהפרה אינדיבידואלית, איפה שנראה ש’זה לא נורא’ (אף על פי שבדיוק כך נדבקים!). לעומת זאת, ההפרות ברחוב החרדי בולטות ומקוממות במיוחד, מכיוון שיש להן אופי מאורגן ומתריס ויש הכרח לרסנן.

בכל מקרה, בתור פרויקטור קורונה שלא ויתר לאף ציבור באמירת האמת, צריך לדעת: היקפי תחלואה לא נקבעים לבד על פי מידת השמירה על הכללים, אלא גם ואולי בעיקר על פי מאפיינים חברתיים ועירוניים, שהם חלק מהקיטוב והפערים שמחייבים אותנו לתוכחה וחשבון נפש לאומי; ועל זה לצערי לא מספיק מדברים.

כמנהל מרכז רפואי מוביל, וכמי שרואה בתחום בית החולים את כל קהילות ישראל, אני נוכח לדעת כי רב המשותף על המפריד.

במדי בית החולים לא מזהים את השוני, גם לא בשיחות במסדרונות, בחדרי החולים ובהמתנה המשותפת של המשפחות סביב חדרי הניתוח והטיפול הנמרץ.

הערבות הדדית ניכרת היטב בבית חולים, והיחד אינו קשה לזיהוי והוא בולט גם ובעיקר בציבור החרדי שמסייע רבות לכל שכבות האוכלוסייה דרך ארגוני חסד הפועלים כל ימות השנה בסיוע לחולים ומשפחותיהם.

בכל מקרה, אנא הרחיקו את הרופאים וכלל הצוות המטפל מהשוואות אלו.

האתגר שהם נתונים בו קשה גם כך בתקופה שכזו, ומסוכן לסבך אותם בהשוואות המיותרות הללו.

בואו ניתן להם להתמקד בשמירה על האמון למול כל המטופלים, ובגאווה שהם גלגל ההצלה של כל ישראלי תוך תמיכה הדדית בין אזורים וקהילות שונות במצוקה המשתנה בין הגלים של הסערה הזו.

ואתם צוות רפואי יקר, המבחן שאתם נתונים בו הוא אדיר ממדים, ואתם עומדים בו בגאון, בעוצמה ומופת לכל העמים, בזכות המקצועיות שלכם, אך בעיקר כי אתם שליחי הרפואה, רק הרפואה, ללא צבעים, נטולי צד במורכבות החברתית פוליטית, ונאמנות אחת בלבד: לחולה ולרפואה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תסמונת מעי רגיז
    27/01/2021 00:22
    עובדים עלינו
  1. איכילוב מאבחנים תסמונת מעי רגיז בכפיה. באנשים שלא בדקו אם יש להם פרזיטים או אמבות או תוספתן כרוני מודלק ועוד ועוד..
    מאבחנים אנשים בכפיה במעי רגיז, וחורצים את גורלם בתיק הרפואי, מרגע שמאבחנים בזה לא מקבלים יחס רפואי הולם לתלונות, זה מסמן את הפציינטים כמטרידנים שקרנים סתם.
    סכנת נפשות.

    תעשיית תסמונת המעי הרגיז גורפת מיליארדי דולרים בכל שנה ויש תעשייה שלמה שנלחמת במציאת תרופות ומחקר נגד פרזיטים הגורמים לתסמינים קשים מאוד כמו אמבות ואמביאזיס, שמסכן בתמותה. מכבי למשל מסתירים בבדיקת פרזיטים שלהם איזה פתוגנים הם בודקים… מפני שהם לא בודקים באופן מקיף.. ולגבי אמבות מכבי בודקים רק אמבה אחת..
    אבל בכל מקרה הסיכוי שתקבלו הפניה לבדיקת פתוגנים בצואה הוא אפסי. יותר קל לתייג אתכם בתסמונת מעי רגיז מאשר לחפש פתוגנים.

    הרופאים שמתאכזרים ומתייגים במעי רגיז מקבלים על כך נקודות זכות מהקופה ומתקדמים בתפקיד.

    אם תלכו כמה פעמים לרופא ותתלוננו על בעיה בבטן, כמה מהרופאים יתייגו אתכם בתסמונת מעי רגיש, ככה הם עושים בילד אפ, לנושא הזה, מכיוון שאי אפשר להוכיח את זה מדעית.. הם מתנפלים בקבוצה כמו להקת צבואים.

    די להדבקת תוית מעי רגיז בכפיה! רוצים פיקוח ראוי על עולם הרפואה והרופאים המקצועיים.

  2. כל מילה!
    27/01/2021 08:20
    משלי
  3. ישר כח!

  4. לקקן, ליצמן הלחיץ אותך?
    28/01/2021 00:02
    קארין
  5. הרופא לא נאנס להביע את דעתו, כפי שמשתמע מהטקסט שלך. הוא אדם בוגר שכתב בעצמו וזכותו להביע את דעתו כשהוא מקריב את עצמו למען אוכלוסיה שרואה בו עבד ולא סופרת אף אחד מלבד האלוהים שלה.

  6. עדות אישית לגבי ד"ר גיא חושן המופלא
    28/01/2021 02:13
    הילה
  7. לכבוד
    פרופ’ רוני גמזו
    מנהל המרכז הרפואי איכילוב
    תל אביב

    א.נ.
    אין זו הפעם הראשונה בה אני כותבת לך, אלא שבפעמים הקודמות בחרתי להודות לך בעבור ההתייחסות והטיפול שאנו זוכים לו בשבע שנים האחרונות באיכילוב בכלל ומד”ר גיא חושן בפרט.
    היום, אני כותבת מדם ליבי ואינני יכולה להשאר אדישה לנוכח ההתייחסות של הרב ליצמן לד”ר חושן בעקבות הכתבה שכתב השבוע בעיתון הארץ בעיניין התחלואה במגזר החרדי.
    ברשותך, אסיר ספקות ואציין כי אני אדם מאמין, ביקרתי רבות בערים ובחברות חרדיות, במסגרת תפקידי השונים, לאורך השנים, ניהלתי שיח והיכרות משמעותית עם חרדים “ובעוונותי” יש לי חברים טובים חרדיים, בין השאר, רב מקובל שהיה בזמנו חבר בועדת סל התרופות בראשות הרב ליצמן.

    בעלי, יוסי חבר, נפצע פציעה רב מערכתית אנושה בתאונת עבודה ופרט לחודש בטיפול נמרץ אושפז במשך חודשים רבים, מספר פעמים במהלך השנים, בפנימית ח’.
    בשנים אלו למדתי להכיר ולהעריך ביתר שאת את הצוותים הרפואיים והסיעודיים שבתקופות לא מבוטלות הפכו עבורי לסוג של משפחה מקבילה, שותפים לרגעי עצב ופחד, להישג ולשמחה.
    על כולם עלה ד”ר גיא חושן. הרופא המופלא הזה, שנמצא בבית החולים בניהולך, הנו רופא משכמו ומעלה – מבריק, יצירתי, חרוץ אך בעיקר אנושי וחומל באופן יוצא דופן ובולט ביחס לצוותים במוסדות הרפואיים הרבים בהם נאלצתי לשהות עם בעלי.
    כשאומר לך שבצניעותו ורגישותו של ד”ר חושן הוא הציל את בעלי ונתן לנו את מתנת החיים הלכה למעשה.. כאשר כל הצוותים הרפואיים (כולל ד”ר וולנר המתמחה בשיקום נשימתי) התעקשו שלבעלי (בן 43 בזמנו) יש אפס פוטנציאל להגמל מהנשמה אחרי 3 חודשים, היה זה ד”ר חושן שהיה קשוב אלי ולתחושותיי ואיפשר לי לנסות לסייע בגמילתו של בעלי ממכשיר ההנשמה, כי האמין לי שאני מרגישה את בעלי ומאמינה שזה אפשרי, במקום להותיר את בעלי במוסד למשך שארית חייו, תוך 8 ימים בעלי נגמל ממכשיר ההנשמה לחלוטין ועבר לבית לוינשטיין.
    גם בימים בהם אחותי ז”ל גססה ממחלת הסרטן בשיבא, היה זה ד”ר חושן שהיה קשוב וחומל, שעודד אותי לשחרר לעיתים ממיטת חוליו של בעלי וללכת אליה או לתינוק שלנו כשהוא מבטיח ומקיים לתת תשומת לב יתרה לטיפול ביוסי. זה אינו מובן מאיליו.
    קצרה היריעה מלהמשיך ולפרט, מאמינה שהמסר עבר.
    ולנוכח הדברים הללו מקוממים אותי, בלשון המעטה, דבריו של הרב ליצמן.
    כן, ייתכן וד”ר חושן לא התנסח באופן פוליטיקלי קורקט, אבל אולי הגיע הזמן שמשהו יעיז לאמר את מה שכל כך הרבה אנשים חושבים ומרגישים אך מוגבלים מלאמר מתוך אינטרסים פוליטיים ואחרים.
    ד”ר גיא חושן לא דיבר ולא ביקר את אורחות חייהם ואמונתם בימים שבשגרה של החברה החרדית באופן כללי, הוא גם לא אמר או רמז כי לא יטפל או יחמול על המאושפזים תחת השגחתו בין אם הם חרדים או חילוניים.
    ד”ר חושן, כך נדמה, כותב מדם ליבו על ההתנהלות הפוליטית והתנהגות חלקים מהחברה החרדית אשר באופן מובהק נוהגים לא לפי ערכים יהודיים!!
    להיות יהודי זה ללמוד תורה, להתפלל, לחגוג חתונה ועוד אבל קצת לפני, להיות יהודי זה לקיים את המידות- לאהוב את רעך כמוך, זה להשמר לנפשותיכם ועוד ערכים שלצערי בימים בהם יש תחלואה עצומה וכולם נמצאים בקצה גבול היכולת, לא באים לידי ביטוי בחלקים מהחברה החרדית וממנהיגיהם הפוליטיים ומקוממים ממש.

    אני נמצאת לפחות אחת לשבוע באיכילוב, האם ד”ר חושן אינו דובר אמת??
    האם מחלקות פנימיות לא נסגרות לטובת הסבה למחלקות קורונה?
    האם צוותים רפואיים אינם נרתמים ומועברים לעבוד במחלקות הקורונה?
    האם אמבולנסים לא עושים דרכם ממקומות מרוחקים לאיכילוב וממתינים שעות מחוץ למיון שתתפנה מיטה?
    והאם, היום לראשונה, נמנעתי מלהביא את בעלי למיון כי פחדתי והעדפתי להשאר להתמודד בבית? כך היה.

    האם הרב ליצמן לא הפר בעצמו את הנחיות הממשלה בזמן שהוא מכהן בה ונדבק בעצמו בקורונה?
    והאם אין הוא אותו אחד שסרב לקחת על עצמו תפקיד שר אלא סגן, כי לא הסכים להשבע אמונים למדינה??

    במלוא הצניעות, אני מאמינה במערכת הרפואית אותה אתה מנהל ואני מאמינה ובטוחה שרופאים כמו ד”ר גיא חושן צריכים להיות חוד החנית ולך אין אלא להתגאות בהם.
    ובוודאי לא לסבול תגובה קיצונית ומתנשאת כמו של הרב ליצמן.
    אני מאמינה שד”ר חושן, כמו רבים אחרים, מחרף את נפשו כל יום בשנה האחרונה ואין זו אמירה של מס שפתיים, אלא הלכה למעשה.
    זה אותו רופא שכבר שנה מציג פנים יפהיפיות של הצוותים הרפואיים של איכילוב, זה אותו רופא שצילם אישה במחלקת הקורונה עבור ביתה תוך עבודה בלחץ וטירוף, הרופא שהתלוצץ וניחם קשישה בודדה במחלקה, הרופא שעזר לבן שבא מארה”ב להפרד מאביו או הזמין אמבולנס למשפחה מאומתת לבוא להפרד מאביהם על ערש דווי?
    זה הרופא שעובד ימים כלילות תוך ביטול כל אינטרס או מחוייבות אישית כלפי עצמו ומשפחתו.
    זה הרופא שהייתי רוצה לפגוש בכל ביקור שלי במערכת הרפואית
    ואני תקווה כי המערכת הרפואית, אזרחית ופוליטית תמצא את ההגינות להודות, לקדם ולהעריך רופא כזה.
    כל אפשרות אחרת תהיה מאכזבת ומצערת ומערערת מבחינתי המון מהאמונה שלי בצדק שצריך להתקיים.

    אשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה ו/או הבהרה.
    בברכה
    הילה סומך חבר