לראשונה: שוויון בין הגושים, לפיד מדיח את סער מהמקום השני

יאיר לפיד עוקף את גדעון סער שממשיך לאבד גובה • מפלגה מאוחדת של חולדאי והעבודה עם מרב מיכאלי תשיג 7 מושבים • המפלגות החרדיות מאבדות מנדטים • גם נפתלי בנט ממשיך לרדת • חולדאי ממשיך לגרד את אחוז החסימה • בצלאל סמוטריץ' דווקא עובר • התוצאות המלאות
אריה ריבקינד
י"ב שבט התשפ"א / 25.01.2021 10:50

פחות מחודשיים לבחירות: ברגעים הקריטיים האחרונים לפני מועד הגשת הרשימות, מעידים הסקרים על מה שעשוי לשנות את התמונה משני צדי המפה הפוליטית – ונבדקים תרחישי פיצול ואיחוד בין המפלגות השונות.

די להשתחצן, תתחיל לעשות כסף. פשוט תעקוב אחרי ההצעות!

סקר מנדטים עדכני, שערך מכון פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר עבור התוכנית ‘שבע תשע’ ברדיו 103fm, מגלה כי פיצול אחד בימין מצליח לקבל ציון ‘עובר’ בציבור, כאשר מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ’ חוצה את קו אחוז החסימה עם 4 מנדטים.

תרחיש של חיבור פוליטי, שטרם יצא אל הפועל, בין מפלגת הישראלים של רון חולדאי למפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי – מביא את הרשימה ל־7 מנדטים. זאת אל מול 4 מנדטים לישראלים כמפלגה עצמאית, ו־0 לעבודה בראשות מיכאלי, שממשיכה להיות מתחת לאחוז החסימה.

בראש טבלת המפלגות נרשמת הוכחה נוספת למגמה שנראתה בסקרים האחרונים: הליכוד שבה וזוכה לנתון גבוה – 31 מנדטים – במה שנראה כמו מגמת התחזקות עקבית של מפלגת השלטון בשבועות האחרונים. מפלגה נוספת שמתחזקת בסקרים היא יש עתיד של יאיר לפיד, שבסקר הזה מדלגת לראשונה מעל תקווה חדשה של גדעון סער ומגיעה ל־16 מנדטים.

המפלגה של סער נחלשת ל־14 מנדטים ומגיעה למקום השלישי.

שאיפתו של נפתלי בנט להתמודד על ראשות הממשלה נראית רחוקה מתמיד, כאשר ימינה זוכה בסקר ל־11 מנדטים בלבד. הרשימה המשותפת שבה לשיאה השלילי מהתקופה האחרונה עם 10 מנדטים.

נתון מפתיע מגיע מהמפלגות החרדיות: בשיאו של משבר הקורונה, אל מול ביקורת חריפה כלפי שמירת ההנחיות בקרב הציבור החרדי, רושמות שתי המפלגות ש”ס ויהדות התורה 7 מנדטים כל אחת. מדובר בירידה של 2-1 מנדטים מקו 16-15 המנדטים שלו הן זוכות, כמעט באופן עקבי, בכל הסקרים.

ישראל ביתנו שומרת על כוחה עם 7 מנדטים, מרצ עם 5, וכחול לבן עם 4.

עוד זוכות ל־4 מנדטים, כאמור: הציונות הדתית של סמוטריץ’ והישראלים של חולדאי.

מתחת לאחוז החסימה עדיין צפוף, כאשר שלוש המפלגות הקרובות ביותר לחצות אותו הן המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה (2.6 אחוזים), העבודה (2.4 אחוזים) ועוצמה יהודית (1.8 אחוזים). מפלגתו של משה יעלון לא רלוונטית – עם 0.2 אחוזים בלבד.

מפת הגושים, על פי סקר זה, מקבלת תפנית: לראשונה, אפשר לזהות נקודת שבירה לגוש של ‘רק לא ביבי’, שמגיע ל־60 מנדטים ללא ימינה.

גוש נתניהו, עם המפלגות החרדיות וסמוטריץ’,מגיע בסקר זה ל־49 מושבים – מה שאומר שחיבור של נתניהו עם ימינה מייצר שוויון מוחלט בין הגושים.

על פי הנתונים האלה, נראה כי לנתניהו יש סיכוי גדול יותר להקים ממשלה, כשמולו ניצב גוש המורכב ממפלגות שלא עתידות לשבת זו לצד זו באותה קואליציה.

שאלת השאלות נותרת, בתרחיש זה, מה תעשה ימינה. חיבורה לליכוד מגדיל, איפוא, משמעותית את הסיכוי להעניק את השלטון לנתניהו. מנגד, חיבורה לגוש בראשות יאיר לפיד או גדעון סער מקרב את האחרונים אל השלטון.

כך או כך, היחלשותה של ימינה בסקרים האחרונים, וההנחה כי סמוטריץ’ יישב בקואליציית נתניהו, לא מבטיחים כי לבנט תישמר הזכות להוות לשון מאזניים גם בסקרים הבאים.

השינוי ביחסי הכוחות בין המפלגות בסקר הזה לא מתבטא בשאלה אחרת שנשאלה בו – באשר להתאמה לראשות הממשלה. בסקר הזה סברו 21 אחוזים כי גדעון סער הוא המתאים לתפקיד, בעוד 12 אחוזים בלבד מצאו כי לפיד הוא המועמד הראוי לראשות הממשלה. נתניהו, אגב, עדיין עומד בראש עם 32 אחוזי התאמה לתפקיד על פי הנשאלים.

הסקר נערך אמש על ידי מנחם לזר – מנהל פאנלס פוליטיקס. השתתפו בו 517 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־2,958 חברים בפאנל. המשיבים בסקר מהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, יהודים וערבים כאחד – מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית היא 4.4 אחוזים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תמשיכו להשחית זמן ומשאבים על ניחושי סוקרים
    25/01/2021 11:53
    שאול א.
  1. קיראו את המאמר של פרופ’ אשר כהן ושל העיתונאי עמית סגל על הסקרים. ותיראו שאין בהם ממש. פשוט מאוד: השינויים הדרמטיים לכאורה נובעים מכך שאדם אחד או שניים בסקר שינו הצבעה. זה הכל. זה ההבדל בין לעבור את אחוז החסימה לבין לא. אדם אחד במדינה של 6-5 מיליוני בעלי זכות בחירה. ואחר כך מתפלאים מדוע הסוקרים נכשלו.
    ובהנחה שלא חוזרים בדיוק לאותם אנשים אז הסקר הוא איוולת.