שרי רוט ב’סדר יום’: נתניהו צריך להפסיק עם הטלפונים האלה לנכדים

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, שוחחה עם קרן נויבך בתוכנית 'סדר יום' ברשת ב' • על מפרי ההנחיות, מוסדות הלימוד, ההוראה של הגר"ח קניבסקי, האכיפה בציבור החרדי - והטלפונים של ראש הממשלה
חרדים 10
ו' שבט התשפ"א / 19.01.2021 16:20

קרן נויבך: אתמול אמר ממונה הקורונה במגזר החרדי האלוף נומי נומה בתדרוך עיתונאים שהוא מעריך שכ-15% ממוסדות הלימוד במגזר החרדי עדיין פועלים למרות הסגר. ואנחנו יודעים, שמדברים על כך שחלק מהמוסדות ייפתחו מעכשיו. נראה לך שזה יקרה למרות נתוני התחלואה המאד-מאד קשים?

חושב על קריירה טובה ופרנסה מכובדת? כאן פותחים לך את הדלת

שרי רוט: קודם כל, לא תשמעי ממני אף מילה שמגינה על מפרי ההנחיות, בואי נתחיל מזה. כולנו מגנים את מי שמפר את ההנחיות. אבל צריך גם לזכור, שבן אדם לא קם בבוקר ואומר לעצמו: ‘אני לא אשמור היום את ההנחיות’. רובם לפחות, המיינסטרים. זה קורה לפעמים בדקה אחת, מישהו עומד עם חבר בצרכניה, ושניה אחת הוריד את המסיכה כדי לנשום, כדי לוודא ששומעים אותו היטב ואז נדבקים, ומדביקים את כל המשפחה, שהיא בדרך כלל ברוכת ילדים”.

קרן נויבך: לא, אני לא מדברת על זה. אני מדברת על חתונות, על הפרות גדולות.

שרי רוט: אל תשכחי, שכשרוני נומה מדבר על 15 אחוזים של מוסדות פתוחים, הוא בעצם מדבר על 85 אחוזים שלא פתוחים. המיינסטרים, רוב רובו של הציבור, מבין את גודל השעה וסגר את מוסדות הלימוד שלו. זה נכון שבשוליים יש את מי שמתירים לעצמם, גם אם לדקה ביום שהיא מספיקה בשביל הדבקה של המוטציה, והם מדביקים את עשרת ילדיהם שבבית…יש גם הפרות, אני לא באה ואומרת לך שאין הפרות. אני רק אומרת שצריך להסתכל על רוב הציבור. ורוב הציבור החרדי, ואני בתוכו, שומר מאד! אבל מה לעשות שהמוטציה הזו מדבקת באופן מפחיד, כך שמספיק שדקה אחת הורדת את המסיכה ונדבקת. והבעיה היא שבבתים החרדים הצפופים זה מוכפל פי עשר ופי עשרים ברגע אחד.

עכשיו, מוסדות לימוד שפתוחים, אני לא מכירה רב אחד, לפחות לא מהמיינסטרים הליטאי, שנתן היתר לפתוח מוסד בימים אלו. אז אם בא מורה ואמר, יש לי בבית סלון, עם חלון פונה למרפסת, ואני יכול לארח בו עשרה תלמידים, אזי, הוא עושה את זה על דעת עצמו ואי אפשר להאשים בגללו את כל הציבור. אין כזו הנחיה ציבורית.

ישראל פריי: שרי, את עושה חיים קלים. להגיד שכל דבר זה יחידים ובודדים…

שרי רוט: ישראל אתה מכיר רב או חבר כנסת חרדי שיצא בקולו ואמר ‘חבר’ה, אל תשמעו להוראות’?

קרן נויבך: אנקדוטה… כותבת לי מאזינה, ‘עברתי הבוקר בבני ברק, כל החנויות פתוחות’, השאלה, בעקבות התחושה שהייתה סוג של ‘השגחה עליונה’ ששמרה על הציבור החרדי, כי הייתה תקופה ממושכת בה הרבה מאד דברים היו פתוחים ולא הייתה עלייה בתחלואה, חלק דיברו על חסינות העדר וחלק דיברו על השגחה אלוקית,  והייתה הרגשה שזה בסדר. בעקבות זה הייתה התרופפות טוטאלית שגרמה לזה שחלקים גדולים מדי בציבור החרדי לא שומרים כעת על התקנות. והתוצאות הן במספרים!

והשאלה היא, ואוקי, בלי להסתכל אחורה, ובלי לחפש אשמים עכשיו, האם זה יגרום לאנשים לחבק את התקנות עכשיו ולעשות את מה שצריך?

שרי רוט: קודם כל, אפרופו זו שהסתובבה בבני ברק, אני עצמי עשיתי ‘טסט’ בשבוע שעבר, חניתי בתחילת רחוב רבי עקיבא הארוך, הלכתי אותו רגלית, מצאתי רק! כלומר חוץ מחנויות אוכל שיש שם הרבה מאד, חנות אחת פתוחה, חנות של רשת גדולה, לא חרדית.

קרן נויבך: המאזינה שמקשיבה לנו כותבת לי, שרי כנראה לא הייתה הבוקר בבני ברק. רבי עקיבא וחזון איש פתוחים.

ישראל פריי: לצלם רחובות זה פופוליזם זול. בואו נדבר על האמת, על בתי כנסת.

שרי רוט: תראי קרן, מי שמפר את ההנחיות הוא לא בסדר, ובטח על רקע נתוני התחלואה המחרידים, על אמהות שקורסות בבתי החולים, עוברים במצב קשה, פגים, באמת, מצמרר.

קרן נויבך: אבל שרי, יש כאן משהו ממוסד.

שרי רוט: אני לא שמעתי היתר משום רב להפר את ההנחיות.

קרן נויבך: לא כרגע. אבל כשהרב קניבסקי הורה לפתוח את תלמודי התורה במהלך כל החודשים הארוכים שבהם הילדים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי ישבו בבית, זאת הייתה הוראה מכוונת מלמעלה להשאיר את תלמודי התורה פתוחים. ומאד יתכן, שהציבור החרדי אומר לעצמו, מבחינתי זה מה שקובע. ואני, בתחושתי, מרגיש שאני יכול לעשות מה שאני רוצה.

שרי רוט: ולמה לא להקשיב לאותו הרב קניבסקי שעכשיו אומר לא לפתוח, הגם שאמר בגל הקודם כן לפתוח?

קרן נויבך: וכשראש הממשלה מתקשר ומתחנן בפניו להשאיר את תלמודי התורה סגורים – את רואה את ראש הממשלה מתקשר לאיזה מנהל תיכון ממלכתי ומבקש ממנו לא לפתוח את בית הספר שלו?

שרי רוט: אוקי, אז כאן אני אחבוש את כובעי כפרשנית פוליטית ואומר לך את דעתי על אותן שיחות טלפון משונות שעושה ראש הממשלה. לדעתי, ואמרתי את זה עוד בשיחה הראשונה, אין להן טעם, רבנים לא מקבלים את ההחלטות שלהם לפי שיחות של ראש ממשלה, הם לא פוליטיקאים…

קרן נויבך: הוא גם לא דיבר איתו, הוא דיבר עם יענקי…

שרי רוט: נכון, ובפרט שהוא מדבר עם נכדו, והדברים עוברים מכלי שני ושלישי, השיחות האלו חוץ מלעשות צחוק מראש הממשלה, שהוא היסטרי להגיע לבחירות עם אפס תחלואה, אין בהן תועלת.

קרן נויבך: אבל השורה התחתונה שרי היא שההחלטה בסופו של דבר, מבחינת הציבור החרדי, נתונה בידיו של הרב קניבסקי. ולא בידיה של הממשלה. הרב קניבסקי, אם יאמר בעוד שבוע ימים אני פותח את תלמודי התורה – הם ייפתחו. גם אם מערכת החינוך הממלכתית והממלכתית דתית תמשיך להיות סגורה.

שרי רוט: הלוואי והיו מקשיבים לו גם עכשיו. למה המשטרה צריכה לפלוש לתלמודי תורה, שאומרים שהם סרים למרותו של הרב קניבסקי (לא ראיתי במו עיני)? איך יתכן הדבר הזה?

קרן נויבך: אז כנראה שכל אחד עושה את מה שהוא רוצה… או שהרב קניבסקי אומר בשקט כן לפתוח. עובדה שזה פתוח.

שרי רוט: אני יודעת על מנהלים ששאלו אותו, והרב קניבסקי חוזר ואומר, ‘לימוד תורה זה ערך עליון’, אבל! 1. להתחסן 2. לא להפר את ההנחיות. עכשיו, אם מנהל יכול את שני הדברים האלו לעשות בו זמנית, אז בבקשה. תראי, מנהלים שאני דיברתי איתם אמרו לי: ‘אני פתחתי את החינוך המיוחד ואז הגיעו השוטרים והתחילו להגיד לי ‘הילד הזה כן חינוך מיוחד’,  ‘הילד הזה לא חינוך מיוחד”. כלומר, ירדו איתו לקטנות.

קרן נויבך: שרי בואי לא נתכחש לנתונים כמו שדיווחו אצלנו אתמול. יש אכיפה הרבה יותר דלה במגזר החרדי.

שרי רוט: אפרופו אכיפה, אני עושה המון שיחות עם שוטרים, במחסומים השונים, ובעיני זה משקף יותר מהודעות דוברות רשמיות. ומה שאני שומעת מהם למשל זה ‘כשאנחנו מגיעים לאכוף בתלמוד תורה של פלג קיצוני, מה קורה? נהיית התקהלות במקום, אנחנו נכנסים למסיבת הדבקה מטורפת, לפעמים אנחנו אומרים לעצמנו עדיף לנו לא להיכנס לדבר הזה כי ממילא לקורונה אנחנו רק נזיק’.

את שואלת אותי האם זה בסדר שאותו פלג קיצוני עושה מה שבא לו? לא! אבל זה בטח לא קשור לאמירה של הרב קניבסקי כי הפלג הזה לא שומע ולא סר למרותו.

תראי, אפילו על דלת חדרו של חבר הכנסת איכלר היה תלוי שלט, במהלך כל החודשים האחרונים, אין כניסה ללא מסיכה. ואני עוקבת אחריו בכנסת, הוא תמיד היה עם מסיכה מוקפדת. וזה עוד בחסידות שפחות שומרת. אבל אין, אין מנהיג ציבור חסידי או ליטאי שאמר ‘אל תשמרו על ההנחיות’.

קרן נויבך: כן אבל שרי, הנתונים מדברים בעד עצמם.

שרי רוט: ולכן מה את אומרת? שיש הנחיה מההנהגה לא לשמור?

קרן נויבך: אני אומרת, שכנראה יותר מדי אנשים בחברה החרדית לא צייתו להנחיות.

שרי רוט: שזה לא בסדר! הם לא שמעו גם להנחיות הרבנים! זה לא רק שלא שמעו להנחיות החוק.

קרן נויבך: שורה תחתונה?

שרי רוט: שורה תחתונה כולנו צריכים להתחזק בשמירת ההנחיות. בואי, המדינה צריכה אולי להדק יותר את נתב”ג, כי גם זה גורם לאנשים להגיד ‘אוקי למה להם מותר’. יש כאן המון שצריכים לעשות חשבון נפש. ואני מניחה שלימים עוד יעשו את זה, ויפיקו מסקנות.

קרן נויבך: לא, חבל שלא כל אחד לוקח אחריות על עצמו.

שרי רוט: בוודאי שכל אחד צריך לקחת אחריות על עצמו, ואמרתי את זה חזור ואמור: מי שלא שומר על ההנחיות הוא מאד לא בסדר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות