בית המשפט ביטל הקצאות בשווי מאות מיליונים לעמותות קרובים

שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א הורתה לבטל שורה ארוכה של הקצאות, בשווי מאות מיליוני ש"ח, שהעניקה עיריית ב"ב למקורבים של בכירי העירייה - "בניגודי עניינים חמורים ובקבלת החלטות משיקולים זרים" • יעקב וידר: "לתושבים מגיעים עירייה ונבחרי ציבור שמשרתים אותם ולא גונבים מהם"
חיים טוויל
ה' שבט התשפ"א / 18.01.2021 14:39

דרמה בעיר התורה והחסידות: השופטת מיכל אגמון מבית המשפט המחוזי בתל אביב פסקה היום (שני) כי ראש העיר בני ברק לשעבר, סגנו אליהו דדון וגזבר העירייה  אריה אדלר, היו מעורבים בהקצאת נכסי עירייה למקורבים – ופסלה את ההקצאות שהוענקו.

עוד לא בן 27? בא להתמקצע בכל אחד מהגופים המכובדים והגדולים

מפסק הדין של בית המשפט, המתפרס על פני 69 עמודים, עולה תמונה קשה של ההתנהלות בעיריית בני ברק.

פסק הדין ניתן בעקבות עתירה שהגישה  עמותת ‘מיד ליעד’, באמצעות עורכי הדין דוד דרור ויובל גרינשטיין, נגד החלטת העירייה וועדת ההקצאות שלה בחודש מאי 2017 להקצות שטחים ומבנים לגופים הפועלים בעיר – ולדחות את בקשתה של ‘מיד ליעד’ להקצאת שטח לפעילות העמותה.

העתירה הוגשה נגד: 1. עיריית בני ברק 2. ועדת הקצאות בעיריית בני ברק 3. הרב אליהו דדון. 4. הרב אריק אדלר, גזבר העירייה. 5.עמותת תורת ניסים ורחל. 6. עמותת ישמח ישראל. 7.עמותת שבות יעקב. 8.עמותת בית יוסף וחנה בני ברק. 9. עמותת זיו יעקב ורחל. 10. עמותת יד לאחים. 11.עמותת טובו מיזם.

על פי פסק הדין, יו”ר ש”ס אליהו דדון, אז סגן ראש העיר בני ברק – וכיום ממלא מקום ראש העיר, היה מעורב בהחלטות בנוגע להקצאת נכסי העירייה לשבע עמותות בראשות אחיו, גיסו ואחייניו.

חושב על קריירה ממש טובה ופרנסה מכובדת? אל תהיה מוישה גרויס

בין העמותות שהוקצו להן נכסי עירייה – נמצאות:

• עמותת ‘שערי ציון’, הקשורה לאחיו של דדון.

• עמותת ‘תורת ניסים ורחל’, שבה חבר אורן לוזון, אחיינו של דדון.

• עמותת ‘ישמח ישראל’, שבה חבר יגאל גואטה, גיסו של דדון.

• עמותת ‘בית יוסף וחנה’, שבה חבר אבישי תורג’מן, הנשוי לאחיינית של דדון.

• עמותת ‘זיו יעקב ורחל’, שבה חבר מיכאל כהן, אחיין של דדון.

• עמותת ‘שבות יעקב וגבריאל’, בראשה עמד דדון במשך מספר חודשים עד הקצאת השטח – אז התפטר מתפקידו.

עוד עולה מפסק הדין כי אריה אדלר, גזבר עיריית בני ברק, היה מעורב בהקצאת שטח ל’יד לאחים’, בעת שבראש העמותה עומד גיסו, יוסף גנץ.

גם ראש העיר דאז, חנוך זייברט,  שלא היה בין הנתבעים בעתירה, היה מעורב בהקצאה לעמותת ‘טובו מיזם’, בראשה עמד מקורבו שלמה קופולוביץ’.

לפי פסק הדין, לפני ההקצאה לא פורסמה תוכנית הכוללת את הייעוד של השטחים, בהתאם לנוהלי משרד הפנים.

בנוסף, החלטות מועצת העירייה על ההקצאות התקבלו ללא הפרוטוקולים של ועדת ההקצאות, ולכן לא הופעל שיקול דעת כנדרש, אף על פי שמספר חברי מועצה עמדו על כך שההצבעה אינה חוקית, וביקשו חוות דעת של היועץ המשפטי לעירייה – אבל לא קיבלו מענה.

עקב הפגמים בהליך ההקצאות קבעה אגמון כי הן נשענו על שיקולים פסולים.

בפסק הדין נאמר: “אין ליתן יד למתן הקצאות לעמותות בהן היו מעורבים בעלי התפקידים הבכירים ביותר בעירייה בשעתו (ראש העירייה, סגנו, וגזבר העירייה) לעמותות בראשם עומדים קרובים ומקרובים. מדובר בניגודי עניינים חמורים המביאים עמם חשש ממשי לכך שנשקלו שיקולים זרים – מיהות חברי העמותה ולא מהות העמותה ופעילותה. פגמים חמורים אלו אין להכשיר”.

“להבא על העירייה וכל ועדה מוועדותיה, להקפיד בדווקנות על הוראות החוק, הנהלים, והוגנות ההליך המנהלי, הן בשל החשיבות בהליך ההוגן ותקינות הקצאת משאבי ציבור, כשלעצמם, הן בשל אמון הציבור ומראית פני הצדק”.

השופטת הורתה לעיריית בני ברק לבחון מחדש את בקשתה של עמותת ‘מיד ליעד’, “לאור התבחינים שעמדו ביסוד ההחלטה על ההקצאות הנושא ההליך שלפניי. כיוון שחלף זמן, העותרת תהיה רשאית להגיש עדכון לגבי מצבה כיום, טרם שתישקל בקשתה”.

עוד פסקה השופטת: “לעניין ההקצאות למשיבות 5-11, ולעמותת ‘שערי ציון’ (שאינה משיבה בהליך זה), לגביה נטען כי מכהן בראשה אחיו של הרב דדון, סגן ראש העיר בתקופה הרלוונטית, וכן לאור הפגמים הנוספים בהליך ההקצאות, אני מורה כי עותק מפסק הדין יועבר למבקר העירייה, לאגף הביקורת על הרשויות המקומיות במשרד הפנים וכן גם למבקר המדינה”.

העירייה, ועדת ההקצאות וגזבר העירייה ישלמו לעמותה 75 אלף שקל בגין הוצאות משפט ושכר עורך דין.

אליהו דדון ישלם לעמותה הוצאות משפט בשווי 15 אלף שקל. בנוסף, כל אחת מהעמותות שנתבעו ישלמו כל אחת 5,000 שקל בגין הוצאות משפט.

יעקב וידר, יו”ר סיעת הליכוד במועצת העיר ויו”ר וועדת הביקורת אמר בתגובה: “בפסק דין חמור במיוחד, בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה היום על ביטול החלטת זייברט ועסקני העירייה להעביר למקורבים שטחים ציבוריים בבני ברק בשווי מאות מיליוני שקלים!

“וזה ממשיך. כמו בסדום, גם בימים הכי קשים של הקורונה, העסקנים ממשיכים לנצל את הרוב המוחלט שלהם במועצת העיר כדי להעביר עוד ועוד שטחים וכספים למקורבים, ואני היחיד שמתנגד.

לתושבי בני ברק מגיעים עירייה ונבחרי ציבור שמשרתים אותם ולא גונבים מהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכבוד לו
    18/01/2021 16:37
    עמית
  1. וידר הכי מתאים מכולם להיות ראש העיר, כל הכבוד לו,חבורה של מושחתים.