תכנית הגנה למנהרות: חיישנים ומכשול פיזי • העלות: 2-3 מיליארד

קצין בכיר אומר היום כי כוחות הביטחון עובדים על פתרון לאיום המנהרות • התוכנית: מערכת חיישנים שתתריע מפני חפירות ומכשול פיזי שיוצבו לאורך כל גבול הרצועה • העלות: 2-3 מיליארד שקלים • בנוסף צה"ל מבקש עוד 2-3 מיליארד בכדי להשלים את מיגון כוחות היבשה
נחמן וייס
ט"ו אב התשע"ד / 11.08.2014 17:42

הפיתרון למנהרות? קצין בכיר בצה”ל אומר היום, כי צה”ל עובד על תוכנית הגנה לישובי עוטף עזה מפני איום המנהרות.

המערכת תכלול טכנולוגיה מתקדמת לאיתור מנהרות לאורך כל 68 הקילומטרים של גבול רצועת עזה, היא תורכב מרשת של חיישנים, שיפרשו לאורך כל הגבול, וידעו לאתר חפירת מנהרות. החיישנים נמצאים בימים אלו בסדרת ניסויים מבצעיים בדרום.

בנוסף,  ייבנה מכשול פיזי, חלקו תת קרקעי,  בעיקר סביב מקומות רגישים הסמוכים לגבול, וישובים סמוכי גדר.

עלות התוכנית בין 2-3 מיליארד שקל, והיא צפויה להיות פעילה מבצעית כשנה מיום אישור התקציב.

הפרויקט משותף למשרד הביטחון ולפיקוד דרום, להערכת הגורם הבכיר, אם ימשכו הניסויים בצורה מוצלחת, בתוך כשנה עד שנה וחצי תהיה לישראל הגנה גם מפני איום המנהרות.

בראיון לערוץ 2 בסוף השבוע, אמר מנכ”ל רפא”ל, אלוף (במיל’) ידידיה יערי, כי הפיתוח הצבאי מתקדם למציאת פיתרון לבעיית המנהרות. “הנשק האסטרטגי של החמאס הוא הרקטות, לא המנהרות – ולזה נתנו תשובה. איום המנהרות הוא איום שהמערכת כולה הכירה אבל לא הכירה את העוצמה, הפריסה וההיקף שלו”.

“אנו עוסקים בזה בכל מיני צורות. זה לא פשוט לגלות מנהרות, אבל זה דבר שאנו הולכים ומוצאים לו פתרון. אנו פועלים למצוא פתרון, ולדעתי זה קרוב”.

יערי התייחס גם לאיום פצצות המרגמה, שגרמו להרג במהלך המבצע, ומהוות סכנה גדולה בעיקר בשל כך שאין אזעקה המתריעה על נפילתם. לדבריו, גם לכך יש תשובה בצורת לייזר, “אבל צריך עוד כסף לפיתוח ואני מניח שעכשיו הוא יגיע. יש לכך תשובה ואנו קרובים מאוד”.

עוד הוסיף הקצין הבכיר, כי לצה”ל דרושה תוספת תקציבית חד פעמית של כ-2 עד 3 מילארד שקלים, וזאת בכדי להשלים את תחום מיגון הטנקים, הנגמ”שים וההגנה האקטיבית לכלל כחות היבשה.

“זה יוביל אותנו אסטרטגית למקום אחר לגמרי. ללא קשר, אני חושב שהגיע הזמן שבפעם הראשונה זה שנים תהיה לנו תכנית רב-שנתית”.

מערכת מעיל רוח, שהגנה בהצלחה מטילים נגד טנקים, הפתיעה את אנשי הצבא, “יש עוד מערכות הגנה אקטיביות, אבל אין לנו תקציב לכך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות