פיקוד העורף: השחיתו ציוד, פרצו בלילה למטבח, הבריחו אלכוהול

מפקד מרכז השליטה של מלוניות ההחלמה והבידוד של פיקוד העורף חשף את כל הנתונים - והתלונן על חילול ה' שיוצרים בחורי ישיבות • "כשאתה רואה אותם במצלמות מחטטים במקררים זה מחייב לזרוק את כל האוכל" • "יש מי מצליחים לתעתע ברופאי קופת החולים ולהישאר עוד כמה ימים"
חרדים 10
כ"ט טבת התשפ"א / 13.01.2021 14:23

מפקד מרכז השליטה של מלוניות ההחלמה והבידוד של פיקוד העורף, אלוף-משנה (מיל’) ניר בר-און. שוחח היום (רביעי), בתדרוך לעיתונאים, על המתרחש במלוניות ברחבי הארץ, על מתווה הכנסת תלמידי הישיבות להחלמה – ועל מעשים של חילול ה’.

חושב על קריירה ממש טובה ופרנסה מכובדת? אל תהיה מוישה גרויס

תחילה נתונים: כעת פועלים 7 מלונות החלמה ובידוד – 5 מלונות החלמה ושני מלונות בידוד. אחד למגזר הכללי ועוד אחד במזרח ירושלים כמלון ייחודי. השאר מיועדים לציבור החרדי.

במלונות ההחלמה ישנם 2373 אורחים, מתוכם 1949 מהמגזר החרדי. כלומר, 82% מהמגזר החרדי.

מתוך 1949 החרדים, 65%, שזה  1256 – הם בחורי ישיבות. כלומר, יש 693 שהם מהמשפחות וכן בנות.

“יש לנו סדר גודל של כ-33 אלף בתי אב שמטופלים על ידי פרויקט ‘אנשי חיל’, שמלווה אנשים בבידוד”, פתח אלוף-משנה (מיל’) ניר בר-און. “המרכז שלנו מתעסק בכלל האנשים בבידוד. גם לאלו שנמצאים במרחב הביתי שלהם עם סיוע מארזי מזון או סיוע רכז כזה או אחר, שקונה לך אוכל וכדומה. סדר גודל של ממוצע כפול 5-6 אנשים בכל בית, זה קרוב ל-200 אלף אנשים”.

לדבריו, “הגל הנוכחי מאופיין בעלייה בכמות המאומתים היומית, כפי שצפינו אותה – הגל של התחלואה מתנהל מאז מרץ בצורה כמעט זהה. חודשיים למעלה, חודש למטה, ביולי התחלנו עלייה, ואז עלייה לקראת החגים, ושוב ירידה באוקטובר, בדצמבר שוב עלייה וכמו שאני מעריך בפברואר זה יירד בין אם בגלל פעילות של מפקדת אלון בין אם בגלל הסגר או בגלל ש’כך מתנהג הגרף'”.

הוא ציין, כי “בגל הזה רואים תחלואה בעיקר בקרב בחורי הישיבה. בגל הקודם כהשוואה היו כ-5 ישיבות שפונו למלונות וכ-40 ישיבות שהצלחנו לתת להם ‘פתרון קבוצתי’. יחד עם האלוף רוני נומה והאלוף אדלשטיין, הצלחנו שישיבות יישארו בתוך עצמן, תוך קבלת משאבים וסיוע – והגענו למצב שהמתקן הפך מתקן קורונה ואפשר להמשיך לקיים את שגרת הלימודים ככל שניתן. אנשים נשארים בסביבתם הטבעית וראשי הישיבות לוקחים את האחריות על בריאות הבחורים, כפי שהם מתחייבים. אני מניח שכך. קיבלנו הרבה הערכה מכל העוסקים במלאכה, כולל ראשי הישיבות.

“בגל הזה יש 1256 בחורים שנמצאים אצלנו במלונות, מתוך 63 ישיבות שהייתה איתם בעיה ופינינו בחורים למלונות, שזה מספר הפוך ממה שהיה בגל הקודם. וזה לצערי אומר משהו על המתווה הזה, אולי משהו התפספס, אולי הייתה ציפייה אחרת, לא מצליחים להגיע למצב שבחורים נשארים בתוך הישיבות שלהם, והם מגיעים אלינו”.

רוצה הגשמת חלום? כל תפקיד שרק תרצה, בכל מקצוע, עם המון הטבות

בחורי הישיבות שוהים ב’פנורמה ירושלים’ ו’גרנד קרוט’, שהם 5 כוכבים. “המלונות הכי טובים שיש לנו, צוותים הכי טובים, התנאים הכי טובים, כדי שיחלימו הכי טוב שאפשר. אנחנו מאפשרים בחלק מהמקומות, תלוי ברבנים, לקיים שיעורי למידה. שבוע שעבר הייתה הופעה רגע לפני הסגר במלון ‘דן הייאט’ – אז היה רק מלון אחד, כדי טיפה לרומם את רוחם של האנשים.

“מצד שני, אני רוצה להגיד שלמרות התנאים הכי טובים שאנחנו נותנים, אני רוצה להעביר דרככם את המסר הכי ברור: לא רוצה לקבל התנהגות בלתי מכבדת מטעם בחורי הישיבה. פוגש יותר ויותר בימים האחרונים, מרגע שבחורים נכנסים למלונות, בדברים שלא מקובלים בשום מקום. לא בהשחתת ציוד המלון, לא בפריצה בלילה למטבח לקחת מזון – ולא שחסר להם מזון, הם מקבלים כל טוב – הברחת אלכוהול לתוך המלונות, לא בטוח שזה מה שאנחנו או אתם רוצים. זה פוגע בשם של כולם”.

מפקד מרכז השליטה הדגיש: “יש לנו מלון ‘גרנד קורט’ שם רואים התנהגות נפלאה של הבחורים, יש סרטונים, בחורים לומדים בחברותות, שומרים על הסדר, במלון פנורמה ירושלים יש התנהגות פחות טובה. ב’דן הייאט’ היו בחורים וכעת נשארו לדעתי 9 אנשים, ושם הייתה התנהגות בלתי סבירה ולא מכבדת.

“ישיבות שהבחורים התנהגו בצורה לא מכבדת נפנה. לא מוכנים שזה יפגע באחרים. והמסר צריך לעבור בצורה ברורה.

“זה לא קומץ של אנשים שמתנהגים רע, זה הרבה. ולכן אני מקדיש לזה זמן. ב’דן הייאט’ רוב הבחורים חזרו הביתה, והיו שם ממספר ישיבות והתנהגו בצורה לא מכבדת במיוחד, היינו צריכים לעקור את זה, וזה גם גרם לפגיעה באחרים.

“מדובר בכמה עשרות מתוך נניח 1200 בחורים. ומספיק כמה כאלו בתוך מלון זה מפריע. פריצה לחדר אוכל, למטבח, גם אם רק 4 אנשים פרצו למטבח, זה מספיק כדי לייצר נזק. כשאתה רואה אותם במצלמות מחטטים במקררים זה מחייב אותנו לזרוק את כל האוכל, האוכל הזה הרי גם לצוות המלון הבריא, ואז אנחנו צריכים לזרוק את כל האוכל”.

לצד זאת, הוא ציין: “יש חוסר רצון מחלק מהבחורים לצאת ביום העשירי שמחלימים, מצליחים לתעתע ברופאי קופת החולים ולהישאר עוד כמה ימים, בזה נטפל, אבל אומר את זה כדי להראות לכם שמרוצים מהמלון אחרת כנראה היו בוחרים ללכת”.

האם פניתם למשטרה? 

“אני לא פה כדי שתתנו לי פתרון איך לטפל באירוע. לא בכל דבר משטרת ישראל מגיעה, זה טופל, השמות שלהם והפרטים שלהם הועברו למשטרת ישראל והם הוחזרו לישיבות שלהם”.

במלונות של המגזר הכללי זה לא קרה?

“גם במגזר הכללי יש תופעות שדרושות טיפול. פחות פריצות, אבל תופעות של אלכוהול, אין פה עניין של רק חרדים. לא, ממש לא אמרתי את זה, פתחתי ואמרתי שבמלון ‘גרנד קורט’ יש אנשים שמתנהגים למופת. לתפארת מדינת ישראל. לומדים כמו שצריך, מתנהגים כמו בחורים שלומדים ובאים להחלים. יש קומץ, אבל אני מצפה שראשי הישיבות יטפלו בדברים האלו.

“כשדיברתי על ‘דן היאט’, היו שם כ-600 בחורים, שכבר שוחררו הביתה, אנחנו כמעט שלושה שבועות שמתעסקים עם עולם הישיבות, אז עזבו רגע את עניין המספרים. לא משנה אם מדובר באחד או במאה, מצפים שבחורי הישיבה יתנהגו בהתאם לתנאים הטובים שהם מקבלים. חלק מהישיבות הם לא ישיבות פאר, הם מגיעים ממקומות הרבה פחות טובים ממה שאנחנו נותנים להם, משאבים שמקבלים בישיבה מקבלים אצלנו הרבה יותר, ואני מצפה שמי שמקבל תנאים מאיתנו יתנהג בהתאם”.

האם היו מקרים של אלימות?

“כן. יש בכל המגזרים בעיות, אני מדבר עם כתבים חרדים אז אני מספר לכם על התנהגות בחורי הישיבות. היא לא מכבדת אף אחד מהמגזר החרדי, בדיוק כפי שאני טוען שגם במגזר החילוני זה לא מכבד, רק שפה דרך ראשי הישיבות אני חושב שנוכל להשפיע”.

אתם מתחרטים שפתחתם מלוניות לבחורים?

“לא. רוב הישיבות נשארו בישיבות, זה פחות כאב ראש לנו, אבל אני לא בא לעשות פה פיקניק, אלא בא לקטוע את שרשרת ההדבקה. האם הכי נכון להשאיר את הבחורים בתוך הישיבות? כן. גם כי זה המקום הטבעי, הנוח להם, עם היכולת להמשיך בשגרת הלימודים שלהם. כשאתה מעביר אותם למלונית זה בעייתי, למשל לא תמיד יש לך מקום להביא את כולם לאותה מלונית, מחוסר מקום, ואז מתחיל ‘אני רוצה להיות עם החבר שלי משיעור א’ או ג’ וכו’.

“לנו יותר זול להשאיר אותם בישיבות מאשר במלונית, אבל אני לא מסתכל על זה. אם הבחורים יחזרו הביתה בסוף שבוע וידביקו את המשפחות, אזי 1200 בחורים כפול משפחות של 5 או יותר, ותראו לכמה תחלואה נוכל להגיע רק מפיזורם הביתה. אז קודם כל צריך לפנות ולקטוע את שרשרת ההדבקה. אבל הפתרונות צריכים להיות נוחים לשני הצדדים, כאלו שיאפשרו קטיעת שרשרת הדבקה. המלוניות בגל הקודם היה נכון, זה עבד מצוין, בגל הזה זה עובד פחות טוב”.

האם מגידי שיעורים וראשי ישיבות יכולים להיכנס למסור שיעורים?

“כן, אני מאפשר את זה תחום בזמן, בודק שכבר היו חולים כדי שלא לסכן אותם ובהחלט, אישרנו גם אתמול”.

“בשלושת המלונות אין טלוויזיות! ואם יש בחור שיש לו סמארטפון לא ניקח ממנו, אנחנו לא נחטט בתיקים שלו, זה עניין שלהם בלבד. מי שמצליח לחבר את הפון שלו או מכשיר די וי די שמביא למסך טלויזיה שהוא שלד זה עניין לא שלנו. לא אני מאפשר או לא מאפשר.

בהתייחס לחשיפת חרדים 10 על תלונות של בחורים שביקשו לעבור מלון משום שהוכנסו נשים למלון בו שהו – אמר:  “יש כאלו שפינינו. המלון היחיד למגזר החרדי בין אוקטובר ועד דצמבר, היינו בהיקפים נמוכים של תחלואה, אז היה מלון אחד לחרדי ואחד לכללי. לחרדי חודשיים וקצת היו משפחות ורווקים, מי שרצה ידע שמגיע למלון עם אופי חרדי, כשרות מתאימה, ללא וויפי וטלוויזיה, אנשים באו, נכנסו והיו בסדר. גם בחורים. ואז הגיע הגל שהגיעו יותר בחורים, פתחנו מלון לבחורים, אבל היו שם גם משפחות. חמישה העברתי, האחרים לא רצו להתפנות. אז כשבאים בטענה צריך לבדוק איך הגענו למצב, שמי שנכנס ידע שמגיע למלון גם עם משפחות ובחר להיכנס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין מה לאכול במלון
    13/01/2021 17:10
    אלי
  1. יש מריבות על אוכל כמו ילדים קטנים
    אבל מי שנמצא במלון יומים מפסיק לדחוף כי הוא מבין שהאוכל מגעיל