החיסון באמת יעיל? נתונים מעודדים לשאלות שמסקרנות את כל העולם

מתי החיסון מתחיל להשפיע? וכמה הגנה מספקת רק מנה אחת של חיסון? והאם יש ירידה במספר החיוביים לקורונה מקרב המחוסנים? • מכון מחקר שבודק את נתוני האמת מספק תשובות ראשונות לשאלות • וגם למשרד הבריאות יש נתונים
תמי גיל
כ"ט טבת התשפ"א / 13.01.2021 00:59

הנתונים על היעילות של החיסונים התבססו עד היום על ניסויים, אך שלושה שבועות וחצי לאחר תחילת מבצע החיסונים המצליח בישראל, ישנן כבר מסקנות ראשונות המבוססות על החיסון בפועל.

חושב על קריירה ממש טובה ופרנסה מכובדת? אל תהיה מוישה גרויס

מנתונים שפרסם הערב (שלישי) משרד הבריאות עולה כי ההצלחה של קבלת המנה הראשונה של החיסון לקורונה של חברת ‘פייזר’ מוכיחה את עצמה – בכך שנרשמת ירידה במספר החולים, 15 ימים לאחר ההתחסנות במנה הראשונה.

בשבוע הראשון לאחר החיסון, ממוצע שיעור התוצאות החיוביות בקרב המתחסנים עומד על 4.6%. החל מהיום שמיני ועד היום ה-14 לאחר קבלת המנה הראשון לחיסון, עומד שיעור התוצאות החיוביות על ממוצע של 6.4% מבין כל המתחסנים.

הנתון מקבל תפנית החל מהיום ה-15 לאחר ההתחסנות, אז עומד שיעור התוצאות החיוביות מבין המתחסנים על 3.8% בלבד. הדבר מצביע על ירידה במספר החיוביים לקורונה מקרב המחוסנים, אך בהחלט לא על חסינות מלאה.

נתון מעודד דומה ניתן לראות גם במספר המחוסנים שהתאשפזו לאחר שהתחסנו: בשבוע הראשון לאחר קבלת החיסון, אושפזו 244 חולים שחוסנו. בין הימים השמיני ל-14 אחרי קבלת החיסון, ירד מספר המאושפזים החדשים ל-124 בני אדם, ומהיום ה-15 חלה ירידה עצומה במספר המאושפזים החדשים – שבעה חולים בלבד.

רוצה הגשמת חלום? כל תפקיד שרק תרצה, בכל מקצוע, עם המון הטבות

לפי דיווח בחדשות 12, מכון המחקר והחדשנות של קופת החולים מכבי, KSM, גילה כי החיסון של ‘פייזר’ מגלה יעילות במניעת הידבקות בקורונה החל מהיום ה-13 לאחר קבלת המנה הראשונה.

את הבדיקה ביצעו במכון KSM תוך שימוש בנתונים האמיתיים של 430 אלף המתחסנים הראשונים של ‘מכבי’.

במכון בדקו מה היה אחוז הנדבקים בימים הראשונים אחרי שקיבלו את המנה הראשונה, כשהחיסון עוד לא משפיע. לאחר מכן, הם השוו את הנתונים עם אחוז הנדבקים ביום ה-13 – וגילו שאחוז הנדבקים צנח ב-60%.

עם זאת מדגישים במכון כי מדובר ביעילות חלקית, וכי למרות הממצאים המעודדים, עדיין היו מקרים של אנשים שנדבקו למרות שכבר חלפו 13 יום מהמנה הראשונה, ולכן גם בחלוף 13 ימים מקבלת המנה הראשונה יש להמשיך ולשמור על כללי הריחוק החברתי.

עוד מדגישים החוקרים, כי כדי לקבל יעילות מקסימלית של החיסון – 95%, כפי שהצהירה חברת פייזר – חייבים לקבל את המנה השנייה של החיסון ולהמתין כשבוע לפחות.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות