המוטציה הבריטית יותר מסוכנת? ומה היקף התמותה אצל החרדים? • שו”ת קורונה

אם בתחילה היינו בטוחים שלקורונה יש ארבעה תסמינים בלבד: חום, שיעול, קושי בנשימה ואובדן טעם וריח, כיום אנו יודעים שהקורונה נושאת עמה ארגז שלם של הפתעות
תמי גיל
כ"ג טבת התשפ"א / 07.01.2021 12:01

הציבור החרדי סובל מגל התפרצות, כיצד ניתן לעצור אותו ולמנוע הדבקה?

הכלל החשוב ביותר הוא: כשיש תסמינים, נשארים בבית – ונבדקים גם אם לא ידוע לכם ששהיתם בסביבת חולה מאומת.

בנוסף לכך, נמנעים ממפגשים לא חיוניים, ובמידת הצורך מעדיפים תמיד שטח פתוח ובהתאם להנחיות. כמו כן, עטיית מסיכה על הפה והאף – בעת שהייה בחוץ – והקפדה יתירה בעת שהייה בחלל סגור. שמירת מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם, שמירה על היגיינה.

חשוב לזכור: כעת, כשהמוטציה הבריטית נמצאת בישראל והנגיף מופץ בקצב מואץ, לא לוקחים סיכונים ונזהרים שבעתיים; חוזרים למנייני החצרות כהוראת גדולי ישראל, דואגים לשמור את המבוגרים במרחק בטחון מצעירים שעלולים להדביק אותם, ונמנעים מקיום שמחות והתקהלויות אסורות.

האם חלו שינויים בתסמיני הקורונה או בתופעות הלוואי?

אם בתחילה היינו בטוחים שלקורונה יש ארבעה תסמינים בלבד: חום, שיעול, קושי בנשימה ואובדן טעם וריח, כיום אנו יודעים שהקורונה נושאת עמה ארגז שלם של הפתעות: עייפות, בעיות בזיכרון, כאבי שרירים, פריחה בעור, ומסוגלת לגרום לקרישי דם ואף התקפי לב. חלק מהתסמינים מופיעים בקרב מעטים ותסמינים אחרים נפוצים יותר.

הקורונה היא לא רק מחלה נשימתית אלא פוגעת בעוד אזורים בגוף. כיום אנו יודעים על תופעות לוואי ארוכות בקרב מחלימים, חודשים אחרי שלכאורה הבריאו הם עדיין סוחבים איתם תופעות של המחלה.

האם המוטציה הבריטית מסוכנת יותר?

לפי ההערכות הווריאנט הבריטי מסוכן במידה זהה לזה שהכרנו אך בשונה ממנו, הוא מתפשט בקצב מהיר יותר. החשש הוא שבשל קצב ההתפשטות המהיר יהיה קשה לעצור אותו ללא משמעת ברזל בשמירה על ההנחיות. עם זאת, הגעת החיסונים והרחבת השימוש בהם אמורה לפתור את הבעיה.

עד כמה נגיף הקורונה קטלני ומה היקף התמותה במגזר החרדי?

נכון להיום חלו בעולם 84.5 מליון איש מתוכם נפטרו 1.84 מליון. המשמעות מוות של אחד מתוך כל 45 חולים. הנתונים מתעתעים מאחר ויש אחוז משמעותי של נשאים ללא תסמינים שיכולים להדביק אבל חווים מחלה קלה. הקטלניות של הנגיף תלויה בעיקר בגיל החולה, ובמצב בריאותו הכללי.

בכל מקרה, לא מדובר בשפעת, שכן נתוני התמותה גבוהים פי חמישה לערך משפעת. בציבור החרדי ישנה תמותה גבוהה ביחס לציבור הכללי בקרב גילאי 65 ומעלה. בעוד בציבור הכללי יחס התמותה עומד על 21 נפטרים לכל 10,000 איש בני 65 ומעלה, בציבור החרדי ישנם 75 נפטרים לכל 10,000 איש בני 65 ומעלה.

האם עישון מחריף את סיכוני הקורונה?

ישנן עדויות לכך שמעשנים חולי קורונה סובלים מסיבוכי מחלה ומתמותה בשיעורים גבוהים הרבה יותר מאשר חולי קורונה שאינם מעשנים. מחקר שנערך בסין מצא כי חולי קורונה מעשנים נמצאים בסיכון גדול לסבול מסיבוכי המחלה פי 14 מאשר חולים לא מעשנים.

כידוע, עישון גורם למחלות רקע רבות ומשמעותיות שהסובלים מהן חשופים במיוחד לסיבוכי הקורונה. מדובר, בין היתר, במחלות לב ומחלות כלי דם, פגיעה בערכת הנשימה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). כל זאת מעבר לעובדה שעישון מחליש את מערכת החיסון.

האם המסכות יעילות למניעת הדבקה?

בקרב כל החוקרים ישנה תמימות דעים שדרך ההדבקה היא באמצעות נתז נשימתי וכן אירוסולים המרחפים באוויר, המועברים דרך שיעול, התעטשות והפרשות.

המשמעות ברורה – מסכות יעילות מאוד ובעיקר בחללים סגורים. ישנן עדויות רבות מהעולם כולו על חולים שהדביקו את כל סביבתם מלבד מי שעטו מסיכות. עטיית מסיכה בצורה נאותה על הפה והאף מצילה חיים!

האם הקורונה מסוכנת לילדים?

ילדים מעל גיל 10 נדבקים באותה מידה כמו מבוגרים והם גם מדבקים כמותם, אולם ייתכן שאצל צעירים יותר, אחוז ההדבקה נמוך יותר. היום סבורים המומחים שילדים בהחלט יכולים לדבק אחרים ומניעים גם הם את המגפה. הסימנים הנפוצים ביותר הם חום ושיעול ובשכיחות נמוכה יותר – גם קוצר נשימה. סימנים אחרים הם נדירים יותר, בדומה למבוגרים: נזלת, שלשול, הקאות.

חשוב להדגיש כי במהלך החודשים האחרונים אנו עדים לתופעות פוסט קורונה מהן סובלים ילדים לאחר החלמתם מהנגיף, כשבמקרים קיצוניים אף אושפזו בטיפול נמרץ כשהם מורדמים ומונשמים.

מה המשמעות של מחלים והאם מחלים יכול להדבק בשנית?

מחלים לא יחוייב בבידוד במידה ונחשף לחולה אחר. עם זאת, מחלים ינהג ככל אדם אחר לעניין חובת עטיית מסכה במרחב הציבורי וכללי הריחוק החברתי. חשוב להדגיש כי מחלים המפתח תסמינים המחשידים לקורונה יפנה לרופא מטפל לבדיקה ולשקילת בדיקת קורונה חוזרת.

הנחיות אלה חלות גם על מי שהתחסן כנגד קורונה.

כידוע, לאחר שחולים במחלות נגיפיות מסוימות, מתחסנים מפניהן לכל החיים כמו באדמת וחזרת, אך יש מחלות נגיפיות אחרות שלא מתחסנים מפניהן, וניתן לחלות בהן שוב ושוב כמו צינון ושפעת.

באשר לקורונה התפיסה המקובלת בארץ ובעולם שחולה מאומת שהחלים נחשב למחוסן, ולכן במקרה של חשיפה חוזרת לחולה מאומת הוא אינו צריך להיכנס לבידוד.

עם זאת, קיימת כאמור הנחיה ברורה למחלימים להמשיך לעטות מסכה ולנקוט את כל שאר אמצעי ההתמגנות המקובלים (ריחוק חברתי, שמירה על היגיינה). לעת עתה לא ידוע כמה זמן נמשך האפקט החיסוני בעקבות תחלואה בקורונה. ההנחה המקובלת היא שהוא נמשך לפחות שלושה חודשים.

האם יהיו חיסונים לכולם?

היעד של משרד הבריאות הוא לספק חיסונים לכל האוכלוסייה. בשלב הראשון חוסנו הצוותים הרפואיים, כעת מחוסנים אנשים בגיל 60 ומעלה ובעלי רקע רפואי ולאחר מכן תחוסן כלל האוכלוסייה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות