השר שי פירון נואש: “החינוך החרדי הולך ומתרחב יותר ממה שציפינו”

נחמן גור
|
ט"ו אב התשע"ד / 11.08.2014 13:32
בדיון של ועדת החינוך בכנסת, הודה שר החינוך: “לא נוכל לקבל את כל החרדים לתוך מערכת החינוך” • הנתונים: החינוך החרדי גדל ב-43% – מהווה שליש ממערכת החינוך • ח”כ מוזס: החינוך החרדי מופלה שיטתית לרעה • שר החינוך: נמשיך להעדיף בתי ספר ציבוריים • מוזס: המשמעות – אפליית החרדים תימשך

האם חלומו הגדול של שר החינוך הרב ד”ר שי פירון יורד לטמיון?

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (שני) בהיערכות משרד החינוך לקראת שנת הלימודים תשע”ה, במיוחד על רקע מבצע ‘צוק איתן’. בדיון השתתפו שר החינוך והנהלת משרדו.

במהלך הדיון עלה החינוך החרדי ותכנית הדגל של פירון להעברת מוסודות חינוך חרדים לחינוך ‘ממלכתי חרדי’ שהקים – ועל כך אמר השר פירון: “מערכת החינוך החרדית הולכת ומתרחבת יותר ממה שציפינו, ולא נוכל לקבל את כולם לתוך מערכת החינוך”, זאת משום שאין די תקציבים לכך.

לפי פירון, 35 מוסדות חינוך חרדיים הצטרפו ל’ממלכתי חרדי’ שהקים.

ח”כ יעקב אשר טען מולו כי המספר שהציג מטעה. לדבריו, רבים ממוסדות החינוך שכונסו תחת החינוך ‘הממלכתי חרדי’ הינם מציבור ה’ממלכתי דתי’, והבודדים שמהחינוך החרדי שהצטרפו לתכנית הם מהשוליים ואינם מייצגים.

” הנתונים שהציג שר החינוך הנם עיוות של המציאות. בחלק נכבד מהמוסדות שביקשו להצטרף לרשת הממלכתי חרדי, מדובר בתלמידים שאינם מהמגזר החרדי ואילו מוסדות אלו כבר היו בעבר במסגרת הממלכתי דתי, והיום החליפו רק את ה’חסות’ לממלכתי חרדי. צר לי, כי לאחר שתוכנית מופרכת זו קרסה לחלוטין, מעז השר ומציג מצג שווא, כאילו הציבור החרדי נמכר בנזיד עדשים ומחליף את אורח חייו ואמונתו, בהצטרפות לתוכנית מנוכרת וכל זאת בעבור נזיד תקציבים”.

בהמשך דבריו עמד ח”כ אשר על כך, שמשרד החינוך משתמש בכותרת הריקה של ‘ממלכתי חרדי’, וזאת אך ורק בכדי להמשיך להכות ולקצץ בתקציבי החינוך החרדי בכל פרמטר שהוא. ולא זו בלבד, אלא אפילו בחינוך המיוחד, בילדים חסרי אונים התלויים לחלוטין בחסדי המערכת, גם ילדים אלו מופלים בצורה קשה על ידי שר החינוך ואינם זוכים לקבל מקום למידה ראוי במסגרת שילוב מוסדות הפטור, אליהם הם משתייכים.

“חבל שאת שלל התוכניות שאתה מציג במשרד – חינוך למצוינות ערכית ואזרחית, קידום למידה משמעותית, ועוד שמות שונים ומשונים אתה מציג כרפורמה שביצועה יארך כמה קדנציות, היות והדבר דורש הטמעת תהליך יציב ומדורג. אבל לקלקל ולהרוס את מערכת החינוך החרדית, לוקח לך חצי קדנציה. שם אין סבלנות והדרגה. את הציבור ענק הזה אתה מבקש לחנך מחדש, תוך עיוורון ודמיון של זבנג וגמרנו.

“אי אפשר להשתמש במונחים של דאגה לשלום הילד וטובתו, רק כלפי ילדים מסוג אחד של החברה, ומצד שני להפלות לרעה ילד שהוריו בחרו לחנכו על פי אמונתם היהודית השורשית”, אמר ח”כ אשר.

 יו”ר סיעת יהדות התורה, ח”כ מנחם אליעזר מוזס, אמר: “אני רוצה להתייחס למעטפת, לצד הגשמי. דו”ח מבקר המדינה הצביע עוד בתקופת היותי סגן שר החינוך על 640 כיתות לא תקניות. כיתות היכולות לעוף ברוח.

ראינו עכשיו במערכה הביטחונית, את אלפי התלמידים בדרום הארץ הלומדים בכיתות הממוקמות במבנים בלתי תקניים. ראינו שם ניסים. אני מבקש לקבל משר החינוך התייחסות לנושא הפיתוח. היום זה הדבר האקוטי ביותר. 5 מיליון תושבים צמודים לממ”דים. על האוצר להקצות אחת ולתמיד תקציב לנושא זה”.

באשר לגידול במספר התלמידים, אמר מוזס: “מהנתונים שהוצגו על ידי משרד החינוך עולה, כי החינוך החרדי גדל בשיעור של 43% והוא מהווה 29% מסך התלמידים. כלומר התלמידים החרדיים מהווים שליש ממערכת החינוך.

מאות אלפי התלמידים הללו מתחנכים בחינוך החרדי הערכי והמיוחד.

בשנת הלימודים האחרונה, מאז ביטול חוק נהרי, הרשויות המקומיות לא ממנות תשלומי מים, ניקיון וחשמל של החינוך המוכר שאינו רשמי. הדבר איננו עוד חובה ונתון לשיקול דעתה של הרשות המקומית. זהו פתח לשתדלנות, לחנופה פוליטית ולחוסר מידתיות.

שליש מתלמידי המדינה לא יקבלו מים וחשמל במדינה. חברי הכנסת מרבים לדבר על המיעוטים בחברה ועל הצורך בהגנה על ה’אחר’. התלמידים החרדיים הם אלו ה’אחרים’ והם המופלים לרעה בכל התחומים”.

שר החינוך השיב בדבריו כי תפיסת עולמו אומרת כי ימשיך להעדיף ולתגבר תיקצוב של בתי ספר “ציבוריים”.

מוזס סיים ואמר: “משמעות הדברים שהאפליה של הציבור החרדי תימשך כל עוד לא יצטרפו לחינוך הציבורי”.