אדלשטיין: “צריך סגר מלא – אפס התקהלויות ומערכת חינוך סגורה”

תמי גיל
|
כ"א טבת התשפ"א / 05.01.2021 12:14
, אחרי הנתונים המדאיגים: שר הבריאות קיים דיון חירום עם הנהלת משרדו • “אנחנו מבקשים לבנות גשר בין היום עם מצב התחלואה הנוראי, לבין הצלחת החיסונים” • ד”ר אלרעי-פרייס: “65% מהאזרחים בערים אדומות וכתומות, ההתפשטות היא בכל המדינה”

שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים הבוקר (שלישי) דיון חירום עם בכירי משרדו בעקבות העלייה הדרמטית בתחלואה – מספר שעות לפני ישיבת הממשלה שבה צפויה להתקבל הכרעה על החמרת ההגבלות.

סובלים מבעיה רפואית? מרגישים לבד? • יכולים  להרוויח 6,400 ש”ח לחודש מהמצב

בתדרוך לכלי התקשורת אמר אדלשטיין:  “קיימנו עכשיו ישיבת חירום כאן במשל”ט עם בכירי מגן ישראל ובכירי המשרד, הממשלה מתכנסת עוד כמה שעות לישיבה בעיני אולי החשובה ביותר מאז קמה, אנחנו מבקשים לבנות גשר בין היום עם מצב התחלואה הנוראי, לבין הצלחת החיסונים.

“אנחנו נוכל לבנות את הגשר הזה בתנאי אחד, שלא נשחק בכאילו. אנחנו צריכים להגיע לסגר מלא במדינת ישראל. ללא עבודה מלבד חיונית. עם מערכת חינוך סגורה, עם אפס התקהלויות. רק במצב כזה נוכל לעבור את ההתפרצות החדשה ולהגיע למצב בו מילוני ישראלים יהיו מחוסנים”.

השר הוסיף: “אתם מבינים טוב מאוד את המחיר של לא לעשות כלום בעניין הזה, זה עוד מאות רבות של מתים, אלפים של חולים קשה ועשרות אלפי מאומתים. אני מזכיר לכם שהממשלה קיבלה את ההחלטה על הסגר של ימי תשרי שהיינו עם 2,900 מאומתים ליום. אנחנו היום ספרנו יותר מ-8,000 מאומתים. תחשבו על ההשלכות של העניין הזה על מערכת הבריאות, על הצוותים הרפואיים המותשים, על קופות החולים, שאותן אנחנו משבחים על מבצע החיסונים, זה אותן אחיות ורופאים שיצטרכו להתמודד עם עשרות אלפי חולים לצד מבצע החיסונים”.

אדלשטיין הדגיש: “יש אפשרות לצאת מזה, אם נשים בצד את כל השיקולים הלא עניינים, אם נזכור שיש במדינה עדיין ערבות הדדית, אני מציע שכל אחד יחשוב מה האחריות האישית שלו, ואיך אפשר לצאת מהצרה הזאת. אפשר שלא להגיע למצב של אותן מדינות שאנחנו אוהבים לקבל מהן דוגמא בשנים הרגילות, אנחנו לא רוצים להיות כמוהן הפעם. תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר, נמשיך במבצע החיסונים ונגיע לחוף מבטחים, נגיע אם כולם יפעלו ביחד”.

בשלב השאלות, כשנשאל השר אדלשטיין אם החלטות שלא התקבלו עד כה עלו בחיי אדם הוא ענה ואמר: “לצערי הרב ההחלטות התעכבו ולאחר שיעברו גם את ועדות הכנסת כפי שמחייב החוק ראינו שלא נשאר מההצעה לסגר שום דבר, לא התקבלו ההחלטות שמבוצעות בשטח. כן זה עולה בחיי אדם, וזה משגע אותי באופן אישי שחלק מאותם חולים זה קשישים שכבר קיבלו את הזריקה הראשונה של החיסון, הם כבר היו מטרים ספורים מלהינצל מהמחלה הזאת והיום יש התפרצויות בבתי אבות, איפה שהחיסון התבצע. עוד לא מאוחר מדי לבלום את ההתפרצות. הכדור בידיים של הממשלה ומחר בידיים של הכנסת. תחשבו מתי הציבור זעק “תעשו סגר”, מתי היה דבר כזה? היום אנשים ברחוב מבקשים מאיתנו לעשות סגר, וזה מה שאנחנו צריכים לעשות”.

בהמשך הוא גם נשאל האם חיסוני מודרנה יגיעו החודש והשיב כי בשלב זה “לא ידוע לנו שום דבר על הקדמה, הלוואי וזו הייתה הבשורה, אבל לפי ההסכמים עם מודרנה לצערי הם יגיעו רק בעוד חודשיים. ברגע שיגיעו נשתמש בהם בחפץ לב, ואם החברה תרצה להקדים נקבל אותם בשמחה”.

ראש שירותי בריאות הציבור, ד”ר שרון אלרעי-פרייס, אמרה כי 65% מאזרחי ישראל נמצאים ביישובים אדומים וכתומים – כאשר לפני חודשיים שיעורם היה 13%.

“כל המדינה, כ-95% מהיישובים בישראל, נמצאים במקדם הדבקה מעל 1, כל המדינה בהתפשטות. גם בילדים אנחנו רואים את התחלואה. מבחינת החולים הקשים והקריטיים – מספרם הולך ועולה.

”לגבי התחזיות, כל הזמן מאתגרים אותנו והינה ב-6 בדצמבר אמרנו שכך תעלה כמות המאומתים, אנחנו יודעים את זה. אנחנו יודעים שזה ימשיך לעלות גם אם נבלום עכשיו. מה שחמור מזה זו התחזית של החולים הקשים והקריטיים – לא רק שהתחזית שלנו התממשה, היא אפילו עלתה”.