לסער אין יכולת להקים קואליציה, אז ברור שאנחנו תומכים בביבי

יש שאוהבים להזכיר שסער שומר שבת. אבל אולי הם לא יודעים שמאיר פרוש אמר עליו: "בכל מקום שבו יכול לפגוע בציבור החרדי הוא עושה זאת" • גם התנהלותו בחוק השיוויון קוממה עליו את שס וג' • אז מדוע החרדים לא משחררים הצהרות תמיכה חד-משמעיות בנתניהו? אולי כי פשוט אין צורך
י"ג טבת התשפ"א / 28.12.2020 00:16

1.

יעקב ליצמן, משה גפני ואריה דרעי, כל אחד לחוד, הגיעו היום לפגישה עם נתניהו, כשהוא מצפה מהם להכרזה ברורה: אתם איתי. אלא שהם גמגמו, נתפסו בלתי מוכנים, והתקשו להשיב.

סובלים מבעיה רפואית? מרגישים לבד? • יכולים  להרוויח 6,400 ש”ח לחודש מהמצב

מדוע בעצם? יכול להיות שביהדות התורה אוהבים את גדעון סער יותר מאשר את בנימין נתניהו?

כדי להשיב לשאלה, צריך לחזור כמה שבועות לאחור, אל תחילת חודש דצמבר, אל ההצבעה על הוספת המילה שיוויון לחוק יסוד כבוד האדם וחרותו – תיקון מסוכן מאוד מבחינת הציבור החרדי, לנציגים החרדים היה חשוב שהוא ירד מתחת לרדאר, אבל בני גנץ סירב.

הם ציפו שלכל הפחות הליכודניקים יתמכו פה אחד, כולל גדעון סער המתפטר. אולם, למרות שהבטיח להם להצביע נגד החוק, איכשהו הוא נעדר מההצבעה. הוא, והח”כית המקורבת לו מיכל שיר.

התוצאה: התיקון להוספת השיוויון לחוק עבר בקריאה טרומית ברוב של 56 תומכים מול 54 מתנגדים.

בש”ס, כמו גם ביהדות התורה, יצאו למתקפה. “גדעון סער הבטיח לנו שיצביע איתנו על חוק השוויון ורימה – הוא איבד אותנו”, אמרו גורמים בשתי המפלגות.

שר השיכון ח”כ יעקב ליצמן ויו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני אמרו את הדברים בקולם שלהם: “לצערנו ח”כ גדעון סער ומיכל שיר שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל”.

על הרקע הזה, מצפה מהם כעת סער לתמיכה במפלגתו החדשה.

“למה שניתן לו? אנחנו כועסים מאד”, אמר לי הערב גורם ביהדות התורה.

2.

יש שאוהבים להזכיר את העובדה שגדעון סער נוהג לשמור שבת בשנים האחרונות. עוד זוכרים לו את בואו להתברך, כל שנה, אצל מרן הגר”ח קניבסקי.

פחות זוכרים לו את המחצית הראשונה של כהונתו כשר החינוך, ואיזה קיתון של רותחים שפך על ראשו מי שהיה סגנו אז, מאיר פרוש, בעת שהעביר את שרביט הסגנות למנחם לייזר מוזס.

באותם הימים, קיימתי ראיון עם פרוש. הוא סיפר לי שהוא “מרגיש זיפט” עם הדיבורים על הקפאת הבניה, אבל גם “בהרבה נושאים, שהיום כיהודים חרדים בכנסת, אנחנו מרגישים לא נוח. וזה חורה לנו יותר, כיוון שזה קורה דווקא מהליכוד.

“בעבר היו משתמשים במונחים הללו, שבליכוד קרובים יותר לדת”, אמר. “אני לא יודע אם היום הרבנים היו מסכימים לאמירה כזו שהליכוד קרוב יותר לדת. אני חושב שכיום חלקים בליכוד יכולים להתחרות עם קדימה או עם מפלגת העבודה ואולי אפילו עם מרצ”, אמר אז. חוק הגיוס עדיין לא היה באופק.

“אמרתי קודם שיש כוחות בליכוד שהם מצרים את צעדנו ופוגעים בנו. אין לנו טביעות אצבעות שביבי עושה את זה”, הדגיש אז.

וטביעות האצבעות הללו, למי הם מוליכים? לאיזה כיוונים? שאלתי.

“זה לא יהיה פגיעה אם אומר שגדעון סער. אנחנו רואים שבכל מקום שבו יכול לפגוע בציבור החרדי הוא עושה את זה. ולאו דווקא בנושא החינוך, אלא בכל נושא. זה לא סוד”.

3.

כשעזב פרוש את התפקיד, הניח אחריו מכתב חריף ביום ה-2/2/2011:

לכבוד, מר גדעון סער, שר החינוך.

“אין זה סוד שהתנהל בינינו ויכוח מר וקשה כנגד רצונך לאכוף את תוכניות הליבה במוסדות החרדיים, קיום מבחני מיצ”ב והפעלת פיקוח באופן ישיר על המוסדות החרדיים.

“קיום שלושת הדברים הנ”ל מהווה פגיעה חמורה בעצמאות החינוך החרדי, וככל שניסיתי והתעמקתי להבין מדוע הינך עושה זאת, לא הצלחתי לרדת לסוף דעתך, על סמך מה הינך מפר את ההסכם הקואליציוני האחרון שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה”.

האם יזכרו חברי הכנסת החרדיים את ההתנהלות הזו או שמא רק התיקון של חוק השוויון יעמוד לנגד עיניהם? זה לא ממש משנה.

כך או כך, תמיכתם בו, רחוקה. הגם, שלמרבה האבסורד, דווקא הציר של פרוש באגודת ישראל נחשב למקורב לסער הרבה יותר מכל השאר. קצת משעשע על רקע המכתב שכתב ומה שעולה ממנו.

אבל בפוליטיקה, יש עוד אינטרסים, כך נראה.

4.

אני משוחחת עם גורם ביהדות התורה ומנסה להבין את התשובה שנתנו (יותר מדויק, לא נתנו) לנתניהו – והוא נשמע נחרץ.

“אין שום שינוי במפת הגושים. זה לא שגדעון סער מביא איתו איזה מספר נוצץ של 40 ו-50 מנדטים ואנחנו צריכים בכלל להתלבט. תסתכלי בכל הסקרים, גם אם לביבי אין את 61 המנדטים הנדרשים להרכבת קואליציה, גם לצד השני אין. שהרי לא סביר שאלקין יתמוך בממשלה שנתמכת מבחוץ על ידי המפלגות הערביות או יישב יחד עם מרץ באותה קואליציה.

“מה שיקרה הוא, שנתניהו יקבל את המנדט (שני, אם לא ראשון), יזמין את בנט להיכנס לממשלתו ויציע גם לנו, המפלגות החרדיות, להיכנס לממשלתו. נראה לך שנעדיף לתמוך בממשלה שמוגדרת בעינינו כממשלה ‘אנטי חרדית’? זה הרי לא הגיוני. זה מה שהסברנו לנתניהו. שאין שום היתכנות שנתמוך במישהו שיש לו נטייה אנטי חרדית, וממילא אנחנו איתו, ואין אפילו צורך להכריז על זה בראש חוצות”.

אתה מודע לכך שיש גורמים ביהדות התורה, בפלג החסידי יותר, שנשמעים כתומכים ב’גוש סער’, אני אומרת לו.

הוא מבטל את הדברים כאילו היו עורבא פרח. “זה לא רציני, אין לזה שום היתכנות. ואנחנו עוד מדברים בשלב בו גדעון מביא תוצאה של 17 מנדטים פחות או יותר. חכי כשהשמאל יתארגן, אוטומטית הוא ירד. בגלל כל הניתוח הזה, אין שום טעם לצאת בהכרזות, ברור שאנחנו תומכים בנתניהו”, כך דבריו הברורים.

והתקווה החדשה, כך נדמה לי, כבר אינה נוצצת כל כך, כפי שנראתה בהשקתה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות