מועצה דתית ורב ראשי: האם זו תהיה הסערה הבאה בבני ברק?

במשרד לשירותי דת שוקדים במרץ על איוש הרכבי מועצות דתיות. אבל בבני ברק הכל מורכב יותר • מי ימונה לרב העיר? והאם תמונה מועצה דתית, למרות ההתנגדות הנחרצת של גדולי ישראל בעבר? • מצד שני, ש"ס הוכיחה שכשהיא רוצה, היא מבצעת מהלכים גם אם אלה אינם נראים לאשכנזים
י' טבת התשפ"א / 25.12.2020 12:52

1.

מזה כמה חודשים שוקדים במשרד לשירותי דת במרץ, על איוש הרכבי המועצות הדתיות בכל רחבי הארץ. בחיפה, למשל, נאלצו להסתפק בהצבת ראש מועצה בלבד – משה דגן, לשעבר מנכ”ל הרבנות הראשית – אבל מדובר בכורח שנבע מאופן התנהלות העניינים בעיר ‘האדומה, ובאופן חריג המהלך אף זכה לברכת הגורמים המשפטיים, כנראה בשל המורכבות המקומית.

סובלים מבעיה רפואית? מרגישים לבד? • יכולים  להרוויח 6,400 ש”ח לחודש מהמצב

הרכבי המועצות הדתיות  נקבעים לפי פילוח סיעתי. כלומר, כל מפלגה שיש לה נציג ברשות המקומית או האזורית זכאית לכיסא במועצה הדתית. בנוסף, יש את מומלצי שר הדתות, שגם הם צריכים ואמורים לשקף את הפילוח הסיעתי בעיר. יש גם אמירה גם לרב המקומי, שמציב נציג מטעמו.

מאחר ומליאת המועצה הדתית קטנה ממליאת העיר, הרי שכל מפלגה מקבלת כיסא אחד, גג שניים, בהתאם לגודלה. אופציה זו נחשבת לדמוקרטית, מאחר והיא משקפת את מערך הכוחות הפוליטיים בכל עיר.

2.

בעיר בני ברק יש שתי זירות בהן צריך לטפל. האחת – מינוי רב ראשי.

מאז נפטר לפני יותר משנתיים הגאון רבי שלמה  קורח זצ”ל, לא אויש התפקיד (רבני העיר המכהנים הגרש”צ רוזנבלט, הגרחי”א לנדא והגר”מ בן שמעון, אינם מינויים של המדינה אלא של הרשות המקומית).

יש התומכים במועמדותו של הרב עמרם קורח, הבן היורש, המחזיק בכושר לרב עיר ומתגורר בביתר עילית (אשתו מנהלת ‘בית יעקב’ בעיר), יהודי תלמיד חכם וראוי לתפקיד; ויש המצדדים במועמדות של הרב שמואל צברי (שמועות שאין להן כל אישור מדברות על כך שגורמים בבית שברחוב רשב”ם מצדדים בו, וממילא גם ראש העיר אברהם רובינשטיין).

הרב שמואל צברי נחשב למקורבו של הגאון רבי מרדכי גרוס. לטענת גורמים בבני ברק, בחירתו עשויה לשנות איזונים והסכמות שהיו נהוגים עד עתה, בתקופת כהונתו של הגר”ש קורח זצ”ל.

האם זו הולכת להיות הסערה הבאה בבני ברק? והשאלה היותר גדולה: האם ‘יתד נאמן’ יתקוף בקול רעש גדול את היוזמה החדשה, או שהעובדה שבראשות העיר עומד נציג של ‘דגל’ תעמוד לזכותו. מצד שני, הוא מזוהה כאיש פלג רשב”ם, ויהיה מעניין לעקוב האם מדובר בנקודות זכות, כשמדובר בעיתון המזוהה יותר עם פלג ראב”ד.

3. 

בתקופת ממשלת מעבר אין אפשרות למנות רב עיר, כך שהליך המינוי מוקפא, מי יודע לכמה חודשים (השאלה היא האם הבחירות הקרובות יכריעו או שניאלץ ללכת שוב ושוב לבחירות נוספות, עד להכרעה, אם תהיה אי-פעם).

נותר מינוי מועצה דתית בעיר: כבר לפני עשרות שנים הוקמה מועצה דתית בבני ברק, אלא שהיא הוקמה בידי זרם מפד”לי, תוך התנגדות נחרצת של גדולי ישראל, הגראמ”מ שך, הגר”י לנדא, הגר”ש וואזנר והגראי”ל שטינמן זצ”ל. במהלך השנים הפכה המועצה לממונה, כעת מנסים להרכיב אותה מחדש.

ההתנגדות למהלך הינה על רקע השקפתי ואידיאולוגי, ולא ברור האם יש סיכוי שהעיר החרדית תוכל ‘לספוג’ מהלך שיונע בידי שר דתות מש”ס ויוביל להקמת מועצה דתית בעיר.

גם ‘הפלג הירושלמי’ צפוי להתנגד נחרצות למהלך. אבל, כאמור, ממש לא רק הוא.

מצד שני, ש”ס הוכיחה שכשהיא רוצה, היא מבצעת מהלכים גם אם אלה אינם נראים לפלגים האשכנזים, והצטרפותה להסתדרות הציונית תוכיח.

האם המהלך יעבור אישור של גדולי ישראל? רבני העיר? יתד נאמן? המודיע? ימים יגידו.

אבל מאד יתכן, שסערה ענקית עתידה לפרוץ.

בעיריית בני ברק טרם הגיבו לפניית חרדים 10.

במשרד לשירותי דת סירבו להגיב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות