למה להתחסן? החיסון מכיל חומר לא כשר? יורד דם? • שו”ת חיסונים

האם אחרי חיסון ניתן עדיין להידבק? האם בכירי המדינה קיבלו חיסון דמה? למה הרופאים היו ללא כפפות בשעת החיסון? מהו דרכון ירוק ולמה בכלל צריך להתחסן? • כל השאלות והתשובות
תמי גיל
י' טבת התשפ"א / 25.12.2020 11:03
  • מה הסיכוי להידבק לאחר קבלת החיסון?

ניסויים קליניים שבוצעו בחיסון בחו”ל לפני השימוש בישראל הוכיחו שהחיסון יעיל מבחינת יצירת נוגדנים נגד הנגיף ומניעת מחלה בקרב המחוסנים בהשוואה לאנשים שלא חוסנו. בכל חיסון קיימת אפשרות לחלות למרות החיסון, אך זו נמוכה משמעותית מהסיכון ללא החיסון. עדיין לא ידוע משך החסינות ואנו עוקבים אחר ממצאים בנושא מהעולם.

סובלים מבעיה רפואית? מרגישים לבד? • יכולים  להרוויח 6,400 ש”ח לחודש מהמצב

  • האם החיסון מכיל ג’לטין או חומר לא כשר אחר?

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי דוברי חברות התרופות שייצרו החיסון לקורונה, בהן פייזר, אסטרזנקה ומודרנה, אישרו כי החיסונים החדשים אינם מכילים רכיבי ‘דבר אחר’ וכי הם כשרים לשימוש. יצויין, כי התשובה היא מבחינה טכנית, עוד מבלי להיכנס לדיון האם מותר להשתמש ברכיבים אלו לצורך רפואה.

  • האם החיסון מיועד גם לנשים המצפות לילד?

הנושא נבחן במשרד הבריאות ובהתייעצויות עם המומחים המובילים בתחום. אין מניעה לחסן גם נשים טרום לידה, בייחוד אם קיימים גורמי סיכון לחשיפה לנגיף או לתחלואה קשה אחרת.

  • מי הם הזקוקים לחיסון במהירות הגבוהה ביותר?

מדיניות משרד הבריאות היא לחסן קודם כל את חברי קבוצות הסיכון. בקבוצות הסיכון לפתח סיבוכי קורונה נמצאים אנשים בריאים מעל גיל 60 ומעשנים, כמו גם חולים באחת מהמחלות הבאות (רשימה חלקית של המחלות הנפוצות יותר): מחלות לב, כולל אי-ספיקת לב, מחלת לב איסכמית או לאחר צינתור לבבי ומחלה מסתמית קשה מחלת ריאות כרונית, כולל אסתמה בינונית קשה, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת כליות כרונית, מחלות לב, מחלות גידוליות וטיפולים אונקולוגיים.

  • למה להתחסן ולא להסתפק בשמירה על מרחק ומסכה?

האמצעים הקיימים כפי שנוכחו לדעת לא מספיקים לשם מניעת התפרצות כאשר מבקשים להחזיר את החיים לשגרה מלאה. בלימת הפנדמיה מחייבת שימוש בכל האמצעים הקיימים. חיסון מכין את מערכת החיסון להתמודד עם הנגיף אם הגוף ייחשף אליו. אמצעים אחרים כגון ריחוק פיזי ועטית מסכות מסייעים להוריד את הסיכון להיחשף לנגיף ולהדביק אחרים.

  • מה הוא דרכון ירוק ומי זכאי לקבלו?

דרכון ירוק הינו תעודת מחלים מקורונה או מחוסן נגד הנגיף. בשלב זה טרם פורסמו ההקלות שינתנו למחזיקי “הדרכון הירוק”.

  • מה עלות הנפקת הדרכון הירוק?

למתחסנים נגד קורונה, הדרכון ניתן ללא עלות.

  • האם השמועות על תופעות לוואי חמורות, הפוגעות בדור העתיד, הינן נכונות?

בניגוד לשמועות הכזב, אין לחיסון כל אפשרות להשפיע על הדנ”א (המטען התורשתי). כמו כן, אין תופעות לוואי הגורמות לבעיות פוריות ופגיעה בדור העתיד. מבחינה ביולוגית פגיעה כזו אינה אפשרית במנגנון החיסון, היות והחיסון כאמור אינו משפיע על המטען הגנטי וחומרי החיסון מתפרקים תוך ימים ספורים.

חשוב לציין כי כמו בכל חיסון, גם בחיסון זה קיימות תופעות לוואי אך בעיקר תופעות מקומיות (כמו כאב, אודם ונפיחות באזור ההזרקה) או תופעות לוואי כלליות (כמו חום ועייפות). תופעות אלו נמשכות בדרך כלל לא יותר מיום-יומיים. תגובות אלרגיות קשות הן נדירות ביותר ותועדו עד כה במקרים בודדים.

  • אינני בקבוצת סיכון ולכן איני זכאי לחיסון כעת, מה עליי לעשות בהמתנה לחיסון?

חשוב לעטות מסכת פה ואף בכל יציאה מהבית, לשמור על מרחק 2 מטרים לפחות בין האנשים, להימנע מהתקהלות, ולרחוץ ידיים לעתים תכופות. הנחיות אלו תקפות בשלב זה גם לאחר קבלת החיסון.

  • מדוע יש צורך להתחסן? האם לא עדיף לנהוג ב’שב ואל תעשה’ עד שהחיסונים יוכחו כיעילים?

נגיף הקורונה גבה לא מעט נפשות וברבים אחרים הותיר נזקים שילוו אותם עוד שנים רבות והחיסון הוא בגדר השתדלות של ‘ונשמרתם מאוד לנפשותיכם’.

  • אני מאוד רוצה להתחסן אבל מאוד חשוב לי לשמוע ‘דעת תורה’ בעניין. מה דעת גדולי ישראל בנושא?

בימים האחרונים התכנסו גדולי ישראל מכל העדות והחוגים, שמעו עדויות והחליטו לצאת בקריאת קודש להתחסן בחיסון נגד הקורונה. בין החותמים ניתן למצוא את  הגרי”ג אדלשטיין, הגר”ח קנייבסקי, הגר”ש כהן, האדמו”ר מבעלזא, הגר”י יוסף, הגר”א וייס ורבנים נוספים. יצויין כי האדמו”ר מגור והגרי”ג אדלשטיין הגיעו בעצמם להתחסן.

  • האם נכונה העובדה שפוליטיקאים בכירים וראשי הממשל קיבלו מנת חיסון דמה (פלצבו)?

מנת פלצבו, כלומר חיסון דמה או תרופת דמה שאין בה חומר פעיל, ניתנת אך ורק במחקרים. מתן חיסון פלצבו מחוץ למחקר הוא עבירה פלילית שאסורה במדינת ישראל ובכל מדינה מערבית ולכן אפשרות זו אינה קיימת, למעט בתורת הקונספירציות.

  • האם יש סיכון בכך שהמחסנים אינם עוטים כפפות על ידיהם בשעת החיסון?

בניגוד לשמועות, על פי כללי משרד הבריאות, אין כל הנחיה לחסן את חיסון הקורונה עם כפפות. מותר למי שמעוניין בכך לעטות כפפות בעת החיסון אך הדבר אינו פוטר מהצורך לחטא ידיים לפני ואחרי החיסון.

  • האם יורד דם בשעת החיסון?

אופן מתן החיסון נגד קורונה אינו גורם לדימום, ואינו חושף לא את המחוסן ולא את איש הצוות המחסן – לסכנה כלשהי. החיסון עצמו נעשה בזווית של 90 מעלות ומוזרק לשריר ולא לכלי דם וממילא בחיסון עצמו לא אמור לרדת דם. יתכן דימום קל כתוצאה מחדירת המחט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פעם הכחשתי את הקורונה, עד שראיתי איך אנשים סביבי נדבקים
    28/12/2020 09:17
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. וכמה שוירוס הזה קשה ומסוכן. אני מרגיש מאוד רע עם עצמי שהאמנתי שקורונה זה שקרונה.