“76 ימים להתכונן לבחירות הכי מורכבות אי פעם? לא מעשי”

סמוטריץ' טען כי מפלגתו שוקלת לתמוך בדחיית התקציב, אבל בימינה מיהרו להכחיש: "הממשלה הגרועה הזו חייבת ללכת הביתה מיד" • בגלל מרד בכחול לבן: אין רוב להעביר החוק לדחיית פיזור הכנסת • מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית הזהירה: זה בלתי אפשרי אם לא יהיו לנו 90 ימי עבודה
אריה ריבקינד
ו' טבת התשפ"א / 21.12.2020 13:42

ועדת הכנסת התכנסה היום (שני) לדיון בהצעת החוק לתקציב המדינה ותכין אותו לקריאה ראשונה – בהתאם לסיכום בין הליכוד לכחול לבן על הארכת המועד להגשת התקציב, במטרה למצות את המגעים כדי למנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות.

סובלים מבעיה רפואית? מרגישים לבד? • ניתן להרוויח כסף מהמצב

ההצעה קובעת תאריכי יעד לאישור תקציב המדינה לשנת 2020 ולשנת 2021 ובמידה ולא יעמדו ביעד – הכנסת תפוזר והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ – י’ בניסן.

את הדיון מנהל ח”כ יצחק פינדרוס, מאחר שיו”ר הוועדה ח”כ איתן גינזבורג נכנס לבידוד משום ששהה בסמוך לח”כ הילה שי-וזאן, שנמצאה חיובית לנגיף הקורונה.

לקואליציה אין לפי שעה רוב להעביר את החוק לדחיית פיזור הכנסת. זאת לאחר שגם ח”כ מיכל קוטלר-וונש מכחול לבן הודיעה שלא תצביע בעד דחיית העברת התקציב. לפי שעה ישנם כבר 4 ח”כים מכחול לבן שיצביעו נגד.

יו”ר הקואליציה ח”כ מיקי זוהר: “‏המורדים בכחול לבן מוכנים לקחת את ישראל לבחירות בשיאו של משבר בריאותי רק כדי לפגוע בנתניהו אישית. כנראה שגם הסכמי השלום, מיליוני החיסונים שמגיעים הנה שבע”ה יוציאו אותנו מהמגיפה, שנים של הובלה ביטחונית נבונה וכינון יחסים בינלאומיים חסרי תקדים ברחבי העולם, לא עוזרים להם להחליט נכון”.

במהלך הדיון אמר ח”כ בצלאל סמוטריץ’, כי “ימינה שוקלת לתמוך בהצעת החוק מתוך אחריות למדינה”.

אולם, בסיעת ימינה הבהירו בצהריים כי יתנגדו לכל דחייה במועד האחרון להעברת תקציב המדינה שתמנע את פיזור הכנסת.

“סיעת ימינה תצביע נגד כל דחייה מכל סוג. הממשלה הגרועה הזו חייבת ללכת הביתה מיד, ורק הנהגה חדשה תוכל לתקן את ישראל”, נאמר בהודעת הסיעה. עם זאת, בימינה תומכים בחקיקה שתמנע את שיתוק פעולת משרדי הממשלה בתקופת הזמן שעד לקיום הבחירות והקמת ממשלה חדשה.

“מכיוון שהמשחקים הפוליטיים של נתניהו וגנץ, יביאו לעצירת פעילות הממשלה ב-1 לינואר, אנחנו קוראים לממשלה הרעה הזו, רגע לפני פיזורה, להעביר את התיקון לחוק יסוד משק המדינה שהכין משרד האוצר ולאפשר להעביר כספים לכלל משרדי הממשלה על מנת שהמדינה לא תשותק בחודשים הגורליים שלפנינו”.

“העסק הזה לא עובד”

מנכ”לית ועדת הבחירות המרכזית, עו”ד אורלי עדס, אמרה היום  בדיון בוועדת הכנסת: “אני אומר דברים שאיני נוהגת לומר – עמדנו באתגרים, אולם הצעת החוק מכניסה אותנו להקפאה עד 5 בינואר. אם אכן ייערכו בחירות, יהיו לנו 76 ימים למערכת בחירות הכי מורכבת שהייתה לנו אי פעם. זה אינו זמן מעשי. זו לא יכולת מקצועית אלא זה בלתי אפשרי.

“אם לא נתחיל לעבוד מידית ולא יהיו לנו 90 ימי עבודה, יש סכנה לקיום הבחירות כהלכה כפי שאנחנו מצפים. אנחנו לא מבקשים להיות בשיקולים של מועדי הבחירות.
אולם, ככל שתחוקקו את החוק, תוסיפו סעיפים שיאפשרו לנו להתחיל בהיערכות מידית ולא להמתין לראות מה יתפתח. הכוונה להיערכות וקבלת מקדמות של 60 מיליון שקלים שיאפשר לנו לצאת למכרזים”.

אלעזר שטרן הגיב: תשמעו את המנכ”לית. לא יהיו בחירות!

יצחק פינדרוס לאוצר: תחשבו מחוץ לקופסה ותמצאו פתרונות.

מתן כהנא: אתם משחקים בנדמה לי.

אלעזר שטרן: אני מבין שאנחנו צריכים לעשות הפוך. תורידו את המסכות ותחליטו שיש בחירות ב-23 למרץ. אם במקרה יעבור תקציב, הבחירות ידחו. כך האוצר ייתן תקציב לוועדת הבחירות.

עו”ד ארבל אסטרחן: זה בעצם חוק התפזרות שיחייב תמיכה ברוב של 61 שיתמכו בהצעה.

מתן כהנא: בחיים זה לא יקרה כי הליכוד רוצים להחזיק את המדינה בני ערובה ולמשוך זמן.

חיים כץ קרא לפזר את הכנסת: “הכנסת הזאת צריכה להתפזר, העסק הזה לא עובד. כל ההחייאה הזאת מיותרת, צריך לפזר את זה וללכת לבחירות שהעם יגיד נחרצות את דברו כי העסק לא עובד. עוד 10-20 יום, מה זה הקשקוש הזה?”

אלעזר שטרן: “נתניהו רוצה בחירות אחרי יום העצמאות והטקסים בהר הרצל. כדי שגנץ ימחק סופית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות