חוקרי ‘העברית’ עם תחזית קודרת: עלייה מהירה של חולים חרדים

תמי גיל
|
ד' טבת התשפ"א / 19.12.2020 21:22
לפי דו”ח של חוקרי האוניברסיטה העברית: “ללא צעדי מנע, מבצע החיסונים אינו צפוי לשפר משמעותית את התמותה והתחלואה עד סוף ינואר” • מקדם ההדבקה במגזר החרדי עומד על 1.5 כאשר המשמעות היא תוספת של 20 חולים קשה כל יום • פתיחת מערכת החינוך לא גרמה לעלייה בקצב ההדבקה

חוקרי האוניברסיטה העברית מציגים תחזית קודרת לחודשים הקרובים. זאת למרות מבצע החיסונים שהחל הערב בבית החולים שיבא בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין.

אהרן מבית שמש מקבל כל חודש 6,400 שקלים בגלל דיכאון. אולי גם לך מגיע? 

לדבריהם, ללא צעדי מנע, מבצע החיסונים אינו צפוי לשפר משמעותית את התמותה והתחלואה עד סוף ינואר.

החוקרים ציינו עוד, כי מקדם ההדבקה נע היום בארץ בין 1.1 ל-1.3 גם בתחום מספר החולים בינוני וקשה שנוספים כל יום, כאשר ניכרת עלייה מהירה של חולים במגזר החרדי.

לפי הנתונים, מקדם ההדבקה במגזר החרדי עומד על 1.5 כאשר המשמעות היא תוספת של 20 חולים קשה כל יום למערכת הבריאות.

העלייה הנוכחית על פי החוקרים נובעת מפתיחת המסחר, כאשר יתכן ועקב חגיגות חנוכה תראה עלייה נוספת. עם זאת מדגישים החוקרים, כי דווקא פתיחת מערכת החינוך לא גרמה לעלייה בקצב ההדבקה ואין התפרצות חריגה במערכת.

החוקרים צופים, כי ריסון מהודק או סגר שיוכרזו השבוע יוכלו להגביל את התמותה לכ-800-2000 מתים נוספים בששת השבועות הקרובים, בדומה להשפעת הסגר השני.

בכל הנוגע לריסון, החוקרים מציינים כי לא ידוע ההבדל בין סוגים שונים של ריסון ביחס לאוכלוסייה בארץ. בכל מקרה במציאות של התחלת חיסון עם צעדי ריסון תביא להקטנה של מספר החולים קשה לקראת סוף ינואר.

“כל יום עיכוב ביישום צעדי המנע צפוי לגרור עלייה בתמותה של כ-30-40 מתים, ועליה משמעותית בתחלואה. ללא צעדי מנע, מבצע החיסונים אינו צפוי לשפר משמעותית את התמותה והתחלואה עד סוף ינואר”.

על סמך ההנחה שתהיה פעילות חיסון מהירה וצעדי ריסון, נראה כי מערכת הבריאות לא תגיע למצב של כשל מבחינת ההתמודדות עם הקורונה ועם השפעת במקביל. בכל מקרה, המומחים ממליצים שלא לסגור את מערכת החינוך ולהתחיל מייד בצעדי ריסון אפילו לקראת סגר בהמשך, כאשר מוקד התחלואה המסוכן כעת הוא העיר ירושלים.