“לפתוח בחקירת הפשע של מעצר שווא ובהפקרת אדם חולה בכפור”

יוסף פליישמן, חרדי חולה, נשלף ממיטתו בידי שוטרים ונגרר - ושוחרר כעבור שעות, בגלל טעות בזיהוי, אל הקור הירושלמי כ-12 שעות אחר כך הוא אותר סובל מהיפותרמיה • ח"כים דורשים חקירה • סמוטריץ למשטרה: "מתי תפסיקו להתייחס לכולנו כמו חבורה של מטומטמים?!"
חיים טוויל
ד' טבת התשפ"א / 19.12.2020 19:13

מעצר שווא מזעזע: יוסף פליישמן, יהודי חולה בגופו ובנפשו, נעצר ביום חמישי לפנות בוקר על ידי שוטרים מתחנת לב הבירה שפשטו על דירתו בשכונת בית ישראל בירושלים, שלפו אותו ממיטתו, גררו אותו יחף – והכניסו אותו בכוח לניידת משטרה.

אהרן מבית שמש מקבל כל חודש 6,400 שקלים בגלל דיכאון. אולי גם לך מגיע? 

בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות נראה הקשיש נשלף ממיטתו בעודו ישן ונגרר על ידי שוטרים כשהוא ללא כיפה ובלי נעליים בקור הירושלמי העז, תוך שהוא מתחנן על נפשו וזועק: “אני לא יכול ללכת”.

לאחר שהמשטרה הבינה כי מדובר בטעות בזיהוי הוא שוחרר .

כעבור מספר שעות, כאשר הובן במשטרה שמדובר בטעות בזיהוי, פליישמן – מבוגר וחולה המתקשה לתקשר עם סביבתו – שוחרר בסביבות השעה 5 לפנות בוקר לרחוב בקור הירושלמי, מבלי לבדוק האם הוא מסוגל להגיע לביתו ומבלי לספק לו גרביים ונעליים.

אחרי שחרורו, פליישמן הוכרז כנעדר. מתנדבים ביצעו חיפושים אחריו, ורק לאחר למעלה מ-12 שעות הוא אותר שוכב בבוץ כשהוא סובל מהיפותרמיה חריפה ופונה בניידת אט”ן לבית החולים.

אם לא היה נמצא, התרשלותם וגסותם של השוטרים היו יכולים לעלות בחייו.

ממשטרת ישראל נמסר לחרדים 10: “בעקבות תלונה שהתקבלה במשטרה על איומים, השוטרים הגיעו לכתובת שמסר להם המתלונן. שם הם פגשו באדם שסירב להזדהות כנדרש, ולכן נאלצו לעכבו ומשסירב לשתף פעולה הובא לתחנת המשטרה.

“לאחר פעולות זיהוי שבוצעו בתחנת המשטרה התברר כי לא מדובר בחשוד הדרוש לחקירה בגין האיומים, לכן האיש שוחרר לדרכו מיד.

“בהמשך היום התקבל דיווח כי האיש נעדר והמשטרה החלה בביצוע מגוון פעולות עד שאותר.

“לצד האמור, בכוונתנו לבדוק את המקרה ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם”.

המעצר עורר זעם רב.

ח”כ אוריאל בוסו פנה אל השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בעקבות מעצרו של יוסף פליישמן וכתב: ”החמור מכל הוא שעל-פי הפרסומים לאחר שמעצרו התגלה כ׳מעצר שווא׳ בשל טעות בזיהוי, הוא שוחרר ונעלם למשך שעות ארוכות בעוד שהתרופות שלו נותרו בתא המעצר ואיש לא טרח להשיבם או ׳חלילה׳ חשב לדאוג לבריאותו.

“לאחר כמעט יממה של היעדרות הוא אותר בשעת לילה מאוחרת בבית החולים שערי צדק לאחר שפונה על ידי מד״א. אירוע כזה חייב להיחקר ולהיבדק ביסודיות, למצות את הדין עם השוטרים נטולי הרגש והדעת, עימם ועם שולחיהם נותני ההוראה השגויה הזו, ודווקא בזמנים אלו אשר אמון הציבור במשטרה נמצא בשפל חסר תקדים, מקרים מעין אלו רק מעצימים את התחושות הקשות ומעמיקים את הקרעים”.

חבר הכנסת בוסו דורש מהשר אוחנה, “לחקור אירוע זה לעומק ולפרסם את מסקנותיו לציבור לאלתר וללא דיחוי ויפה שעה אחת קודם”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ תוקף את המשטרה בעקבות התנהלותה: “תגידו משטרת ישראל, יש סיכוי שמתי שהוא תפסיקו להתייחס לכולנו כמו חבורה של מטומטמים?! עזבו טעות או לא טעות בזיהוי. נראה לכם סביר ‘לשחרר לדרכו’ איש בגיל הזה, לא בריא בנפשו, יחף, בקור של לילה ירושלמי – במקום להחזיר אותו הביתה ולוודא שהוא חוזר למקום שממנו שלפתם אותו באמצע הלילה?!”.

ח”כ ישראל אייכלר: “אחרי שהתברר מעל כל ספק שהשוטרים נהגו ברשעות ואכזריות במעצרו ושחרורו של יוסף פליישמן, הדבר הראשון שמצופה מראש הממשלה ושר הבט”פ להורות למשטרה – להשעות מיד את השוטרים המעורבים במעשה הנפשע ולפתוח בחקירת הפשע של מעצר שווא ובהפקרת אדם חולה בכפור לילי ברחוב”.

ח”כ משה ארבל פנה אל השר לביטחון פנים – וכתב: “אין ספק כי טעויות לעיתים קורות, אולם לא ניתן שלא להסיק שככל שמדובר באוכלוסייה חרדית ובאוכלוסייה מבוגרת וחולה ידה של משטרת תחנת לב הבירה קלה על ההדק.

“כזכור, מפקד התחנה נצ”מ שימי מרציאנו תועד לפני כחודשיים מכה נער חרדי עובר אורח ללא סיבה במאה שערים ונפתחה נגדו בגין כך חקירה במח”ש. יתרה מכך, גם אם לא ניתן היה להימנע מהטעות בזיהוי התנהלות השוטרים במקרה זה לא הייתה תקינה ללא צל של ספק.

פליישמן בבית חולים. צילום: אריאל אלחרר בתיעוד בטוויטר

לא ייתכן שאדם מבוגר שלא מהווה סכנה כלל ייגרר מביתו בשעת לילה כשהוא יחף וישוחרר יחף לרחובות העיר לפות בוקר מבלי ליתן לו מספר דקות להתארגן בביתו ומבלי להשיבו לביתו משהובנה הטעות או לוודא כי הוא יודע כיצד לשוב לביתו.

אירועים מסוג זה פוגעים קשות באמון הציבור בכלל, והציבור החרדי בפרט, במשטרת מחוז ירושלים ודורשים בדיקה וחקירה כדי שלא יישנו.

רצוני לשאול:

1. האם נעשתה בדיקה מעמיקה לבירור הסיבה לטעות בזיהוי שהובילה לגרירתו לחקירה של מר פליישמן?

2. האם בעקבות המקרה הקשה ננקטו הליכים נגד השוטרים שפעלו בגסות ובברוטליות כלפי מר פליישמן וחודדו הנהלים בהתנהלות המשטרה מול קשישים ובעלי מוגבלויות?

3 .לאור ריבוי התקריות האלימות בהן מעורבים שוטרי תחנת לב הבירה, האם לא נכון למנות קצין בודק שיבחן אילו לקחים יש להפיק ואילו נהלים יש לחדד או לתקן בכל הקשור להתªהלות שוטרי התחנה מול תושבי ירושלים?

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משטרע - כמה רוע !!!
    20/12/2020 12:51
    שימי
  1. רוע רוע רוע רוע