ביה”ד האירופי לצדק: האיסור של בלגיה על השחיטה הכשרה – חוקי

החוק בבלגיה קובע כי יש להמם בעלי חיים לפני שחיטתם, בניגוד להלכה היהודית  • בית הדין: החוק אינו אוסר ייבוא של בשר שנשחט באופן כשר במדינות אחרות, ולכן הוא לא מונע אכילת אוכל כשר
חרדים 10
ב' טבת התשפ"א / 17.12.2020 15:50

בית הדין לצדק של האיחוד האירופי, שמקום מושבו בלוקסמבורג, קבע היום (חמישי) כי החלטות הפרלמנט של האזור הפלמי בבלגיה האוסרות על שחיטה כשרה ללא הימום בעל החיים קודם השחיטה אינן מהוות פגיעה בחופש הדת והן תקפות וחוקתיות.

אהרן מבית שמש מקבל כל חודש 6,400 שקלים בגלל דיכאון. אולי גם לך מגיע? 

חוות דעתו ניתנה בעקבות עתירה שהגישו הקהילה היהודית בבלגיה לבהמ”ש לחוקה בבלגיה – שהעביר בצעד תקדימי, את העתירה לביהמ”ש לזכויות אדם של האיחוד האירופי בלוקסמבורג.

החוק באזור הפלמי בבלגיה נכנס לתוקפו כבר לפני כמעט שנתיים ועורר זעם בקהילות היהודיות באירופה.

לפי ההלכה היהודית, השחיטה צריכה להתבצע כשהחיות בהכרה.

בפסק הדין נכתב, כי החקיקה בבלגיה לפיה בעל חיים יהומם לפני שחיטתו, תואמת את המטרה של רווחת בעלי החיים, וההימום נועד להפחית את סבלו של בעל החיים בעת השחיטה.

בית הדין גם קבע, כי החוק האוסר על שחיטה כשרה לא נוגד את הזכות לחופש דת באיחוד האירופי, וכי למדינות החברות באיחוד מותר לקבוע כי יש להמם בעלי חיים לפני שחיטתם.

עוד נקבע בהחלטה, כי האיסור חוקי משום שהוא נוגע רק להיבט אחד של טקס השחיטה הכשרה, ולא אוסר אותה לחלוטין, ולכן אינו נוגד את אמנת האיחוד האירופי.

לפי השופטים, האיסור הוא פרופורציונלי ומאזן בין החשיבות של רווחת בעלי החיים לבין הזכות של היהודים לקיים את מצוות דתם.

בית הדין גם ציין כי תמיד פתוחה ליהודים האפשרות לייבא בשר שנשחט באופן כשר במדינות אחרות, ולכן הוא לא מונע אכילת אוכל כשר מהיהודים.

הרב מנחם מרגולין, יו”ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), שמוביל מזה שנים מאבקים רבים כנגד ניסיונות חקיקה נגד שחיטה כשרה ברחבי היבשת, הודיע כי האיגוד בראשותו, יבחן כל דרך חוקית ופרלמנטרית אפשרית על מנת להגן על זכויות היהודים בכל מקום באירופה.

“זהו יום עצוב עבור יהדות אירופה”, אמר, “מזה עשרות שנים, וככל שיותר ויותר מדברים על זכויות בעלי חיים, השחיטה הכשרה נמצאת תחת מבול של התקפות בלתי פוסקות, וניסיונות חוזרים ונשנים לאסור אותה. כל בסיס ההתקפות בנוי על הנחת היסוד הכוזבת לחלוטין כי שחיטה כשרה היא אכזרית יותר משחיטה רגילה, בעוד הציד מותר באירופה למטרות ספורט מתוך כבוד ל.מסורת הדורות. הפסיקה מעמידה את רווחת בעלי החיים מעל הזכות הבסיסית של מיעוטים לחופש הדת ומהווה פגיעה חמורה בדמוקרטיה”.

הרב מרגולין הוסיף והתריע: “יש בפסיקה פוטנציאל הרסני לקהילות יהודיות במדינות נוספות באירופה , שכן היא מאפשרת למדינות נוספות להתייחס לעקרון חופש הדת “כסחיר”, ללכת בעקבות בלגיה. אם כל מדינה אירופאית תעשה זאת פירוש הדבר שלא יהיה יותר בשר כשר זמין באירופה.

לדבריו, “בית הדין שלח מסר נוראי ליהודי אירופה – אתם והמנהגים שלכם לא רצויים כאן. מדובר בשלילה של זכויותינו הבסיסיות כאזרחי אירופה. אנחנו לא יכולים לתת לזה יד ונמשיך לפעול בכל דרך כדי להבטיח שזה לא יקרה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות