‘סער צריך להוציא בפינצטה דברים שעשה – ובנט מביא רקורד עשיר’ I צפו

בתכנית 'כנסת הבוקר' בערוך כנסת, שוחח יובל קרני עם העיתונאיות טל שניידר, כתבת מדינית ופוליטית, ושרי רוט - הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, על התפרקות הקואליציה
אריה ריבקינד
א' טבת התשפ"א / 16.12.2020 00:15

יובל קרני: שמענו את רם שפע אצלנו הבוקר אומר: ‘אפשר לפתור את המשבר רק אם הליכוד יעשה סיבוב פרסה של 180 מעלות’. צחי הנגבי השר השיב לו: ‘הולכים לבחירות אלא אם כן יקרה נס חנוכה’. הערכה שלכן?

אהרן מבית שמש מקבל כל חודש 6,400 שקלים בגלל דיכאון. אולי גם לך מגיע? 

טל שניידר: הערכה היא שהולכים לבחירות, עם הטקסטים האלו שהוצאת מהשנים זה נראה שכחול-לבן שמובילים, כביכול, את המהלך, פחות מעוניינים למרות שהם משחקים אותה שהם רוצים בחירות. ככה זה נראה מאחורי הקלעים. ואנחנו יודעים שמאחורי הקלעים בכחול לבן הסיטואציה קשה מאד, מורכבת מאד, והבחירות כרגע מבחינתם לא טובות, הם גומרים את השבעה-שמונה חודשים האלו במצב קשה מאד”.

יובל קרני: שרי, יש לך איזו שהיא תחושה אחרת, או שאת מתיישרת גם עם טל ואולי במידה רבה גם איתי אפילו, שאנחנו בדרך לבחירות?

שרי רוט: אני מתיישרת עם כל מי שאומר בחירות, כי כבר לפני כמה חודשים כשהציגו איזושהי פשרה כאילו דוחים עוד קצת את המועד, עשיתי חישוב מהיר, אז אני לא יודעת עדיין את התאריך המדויק, אף אחד עוד לא יודע, אבל צייצתי שזה נופל כמה ימים לפני פסח. כבר הכנתי את עצמי ואת הסמרטוטים בבית לערב פסח, יחד עם בחירות.

כולם ידעו שנתניהו תכנן את זה מהתחלה, שהוא לא מתכוון לתת לגנץ את הרוטציה ושהוא יעשה כל דבר שצריך לעשות בשביל זה. ידעתי כבר בעת הקמת הממשלה שבהסכם ביניהם נשתלו אופציות שיביאו את האפשרות הזו לנסיגה, אלגנטית או שלא אלגנטית, לא משנה איך תסתכלו עליה. זה פשוט כמו בן אדם שהרופאים אומרים לך שהוא עומד למות, ואתה עומד וסופר את הדקות מתי זה יקרה. אני לא חושבת שיש למישהו השערה אחרת.

טל שניידר: בשלב הזה בחיים לא אכפת לנו אם הבחירות לפני פסח, כל עוד תהיה לנו האפשרות לחגוג את הפסח עם המשפחה.

שרי רוט: זה כבר בשליטת הקורונה…

יובל קרני: טל שניידר, אם הסכמנו שהולכים לבחירות בואי נפתח את הקלפים ונראה את המפה הפוליטית. אנחנו רואים שהדרמה הגדולה בגוש הימין, שני מועמדים מתחרים בנתניהו, גם נפתלי בנט וגם גדעון סער, בעוד השמאל די מחפש את עצמו. האם זה יישאר ככה או שהתנודות במערכת הפוליטית ישתנו עם הזמן?

טל שניידר: תראה, זה דבר מדהים. נפתלי בנט היה במידה מסוימת עד לפני כשבוע בסוג של הובלה מפתיעה אבל די יציבה, במשך מספר חודשים. ומסתבר שכל מה שהוא היה צריך לעשות כדי להמשיך להיות גבוה בסקרים זה להגיד ‘רק לא ביבי’. כן, יש שוק כזה. אם עד 2021 חשבנו ש’רק לא ביבי’ זה שוק של השמאל-מרכז, מסתבר שיש דעות מאסיביים בימין שגם רוצים ‘רק לא ביבי’.

יובל קרני: אתמול נפתלי בנט עשה מהלך של כמה צעדים אחורה עם ה’רק לא ביבי’ הזה.

טל שניידר: נכון, והוא יורד בסקרים, שים לב. מי זינק בסקרים? מפלגת ‘רק לא ביבי’ החדשה. מה שכולם חשבו שאולי בנט, בגלל שהוא מכריז על עצמו כראש ממשלה היה במצב מצוין, פתאום הוא מצטמק בחזרה וסער לוקח לו בתנופה את הבכורה הזו. אז אני, איך שאני מבינה את הדבר הזה, וזה מפתיע אותי כי אני חשבתי שה’רק לא ביבי’ שייך לשמאל, מסתבר שגם בימין יש לזה ביקוש. אז אני רואה איזו שהיא התרחבות בגישה של ‘רק לא ביבי’.

יובל קרני: שרי, אני רוצה לשאול אותך, בהמשך לכל ההתרחשות בגוש הימין יש הרבה מאד מנדטים בגוש הימין, הוא יכול להרכיב ממשלה בלי אף אחד מהמרכז שמאל, אבל לנתניהו אין 61 מנדטים. השאלה היא אם הוא צריך לחשוש שאחרי הבחירות הקרובות שוב ימצא את עצמו בפלונטר פוליטי כשהוא לא יכול להרכיב ממשלה…

שרי רוט: אני מנסה לחשוב כמה פעמים שאלו אותי את השאלה הזו במערכות הבחירות האחרונות שנחתו עלינו בזו אחר זו, ושוב ושוב שאלו אותי, לנתניהו אין 61 ואיך הוא ירכיב את הממשלה… והרי כולנו זוכרים את הלחץ שבו הוא עמד בשלושת מערכות הבחירות הרצופות שעברו עלינו בשנתיים האחרונות. השאלה הזו נשאלת שוב ושוב, ואני אגב לא מסכימה עם טל ש’רק לא ביבי’ מנוכס כל כך לימין, כי בסקרים אנחנו כן רואים שיש לו כמעט 61, לא לגמרי, אבל רוב האנשים שרוצים ‘רק לא ביבי’ הם מקרב מצביעי המרכז שמאל.

אני מעריכה שגדעון סער יעשה הרבה מאמצים כדי להצטייר ולהצטבע בצבע של מרכז, וכאן הסחורה של נפתלי הופכת להיות פחות אטרקטיבית כי הוא הרי לא יכול לצבוע את עצמו בצבעים של מרכז.

יובל קרני: שרי את אומרת שגדעון סער יעדיף לצבוע את עצמו בצבעים של מרכז, ואני חושב שדווקא הוא הודיע חד משמעית שהוא נשאר איש ימין, הוא בעד סיפוח ביהודה ושומרון, הוא כמובן נגד מדינה פלשתינית. בהרבה מובנים הוא אפילו הרבה יותר ימני מנתניהו. למה הוא צריך לשנות את זה?

שרי רוט: קודם כל גדעון לא יוכל להסתיר, בעידן הרשתות שאנחנו נמצאים בהם, את האמירות שלו כשר חינוך למשל ולצבוע אותם בצבע אחר, כך שהוא חייב איכשהו לטשטש את זה. אבל אני מניחה שבמהלך הבחירות, ואנחנו הרי לא נמצאים עכשיו במערכת בחירות, איכשהו הוא יבין, גם אם הוא לא מבין את זה כרגע, שנפתלי בנט והוא מתחרים על אותה משבצת שטל דיברה עליה, משבצת ה’רק לא ביבי’, ואם הוא רוצה לבדל את עצמו מנפתלי בנט הוא צריך לעשות איזהשהו בידול.

אם הוא יתאמץ להתחרות עם נפתלי בנט במידת הימניות שלו זה לא יילך לו, עדיין נפתלי בנט מביא רקורד עשיר בתחום הימני, מביא את איילת שקד שהוכיחה את עצמה בקטע הימני – הוא יצטרך במהלך מערכת בחירות לזוז מרכזה ושמאלה, אחרת אני לא רואה אותו מתחרה בקולות של נפתלי, שגם מביא תוכנית כלכלית עשירה – גדעון לא עשה מעשים כלכליים בעברו, זה לא כחלון שרשם על שמו מהפכה בסלולארי ועוד.

הוא יצטרך להוציא מהנפתלין בפינצטה דברים שהוא עשה, ובתחום הימני יהיה לו מאד קשה להתחרות בנפתלי בנט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות