סמוטריץ’: “כשנחזור לשלטון, שאף אחד לא יצפה מאיתנו לדיאלוג”

חרדים 10
|
כ"א כסלו התשפ"א / 07.12.2020 14:29
ח”כ בצלאל סמוטריץ’ מותח ביקורת חריפה על הוועדה לבחירת שופטים ונשיאת העליון: “הנשיאה חיות עשתה את הטעות הקשה ביותר. דווקא במקרה הזה היא משחקת לטובתנו, זה מהלך פזיז. לכולם ברור שיש פה סחר סוסים פוליטי” • “אני רוצה שהח”כים ימנו גם שופטים, מה הבעיה?”

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ שוחח היום (שני) עם אראל סג”ל ואבי יששכרוף ב-103FM, והתלונן על מינויים של 61 השופטים אמש בוועדה לבחירת שופטים, חרף החרמתם של שלושת חברי הכנסת מירי רגב, אסנת מארק וצביקה האוזר.

מה זה “מחירון רכב שיתופי”? כיצד יוצגו המחירים במחירון? כל הפרטים

צ’ט או טלפון: למה חברי ‘מכבי’ לא צריכים לרוץ למיון על כל דבר? 

עוד ביקר סמוטריץ’ את נתניהו והנהגת הליכוד לדורותיה בכך שלא שינתה את שיטת הבחירה עד לימינו אנו, למרות שלטונם הממושך.

אנחנו מדברים על מה שקרה אתמול בוועדה לבחירת שופטים. אתה מאשים את הממשלה על ההיעדרות?

“אני רוצה למפות את ההתייחסות ל-3 גורמים. ניסנקורן עשה את עבודתו, פוליטיקאי כוחני, דורסני, ניצל הזדמנות להשתמש בכוח שלו בלי להתחשב. לנו בימין יש הרבה מה ללמוד מזה כי כשאנחנו עולים לשלטון אנחנו מתחשבים, והנה השמאל לא סופר אף אחד ממטר והולך על הראש של כולם.

הנשיאה חיות עשתה את הטעות הקשה ביותר. דווקא במקרה הזה משחקת לטובתנו, זה מהלך פזיז ורגעי, שמה את עצמה בתוך המחלוקת הפוליטית ונתנה לנו לגיטימציה. אם היא לא סופרת אותנו ומסוגלת להעביר 61 מינויים, בלי שלושת רבעי מנציגי הממשלה בוועדה, בלי דיאלוג ובלי הסכמות, כשאנחנו נחזור לשלטון, שאף אחד לא יצפה מאיתנו להגיע לדיאלוג.

הגורם השלישי זו המערכת הפוליטית, הדבר הכי כואב לי, זה שנתניהו במשך 13 שנים התגאה שהוא שומר מערכת שלטון החוק וביהמ”ש העליון. זה לא שהוא ניסה ולא הצליח, הוא התגאה שהוא בולם כל יכולת לשנות ולתקן וזה מתסכל. כשהוא ניהל את המשא ומתן הקואליציוני הפצרתי בפניו, תיתן הכול, הכול, רק לא את תיק המשפטים, נכון התחייבת לפריטטי אבל לא למשרד המשפטים כי הוא יכול היה, הוא התחייב לגנץ לפני שהוא התפרק מלפיד”.

יכולתם להתנגד?

“המציאות עד היום היא תמיד שמגיעים בסוף לפשרות וכשלא מגיעים לא ממנים. מה שעשה אתמול ניסנקורן וחיות הנשיאה בעיני הוא מעשה שלא יעשה, בלי הסכמות ובלי פשרות, בסוף המקרים האלה חושפים את כל ערוותה של שיטת מינוי השופטים, הכול נסגר בעסקאות קודמות בניגוד מוחלט לכתוב בחוק, יש כאן סחר סוסים פוליטי שבינו ובין מינויים מקצועיים טובים אין דבר וחצי דבר”.

הסיפור זה לא מה קורה בוועדה אלא שיטת בחירת השופטים.

“הליכוד 40 שנה בשלטון, אתה מוכן להסביר לי מה מנע ממנו לשנות את השיטה הזאת?”

איזה שיטה אתה רוצה?.

“יש שיטות הרבה יותר טובות, כמו שארה”ב עם שימוע פומבי למה מה שטוב בארה”ב לא טוב לישראל?”

אתה רוצה שחברי הכנסת ימנו שופטים לשלום, למחוזי ולעליון.

“אני רוצה שחברי הכנסת שהם נציגי הריבון שמנהלים תקציב של מעל ל-400 מליארד שקל בשנה ומקבלים החלטות על חיי אדם ימנו גם שופטים, מה הבעיה?”

גורם לי לעקצוצים בכל הגוף.

“אני יודע שהרעיון הדמוקרטי זר לך ולהרבה אחרים. אתה רגיל למשטרים לא דמוקרטים אבל בדמוקרטיה העם קובע, בוחר את נציגיו וגם ממנה.

בשיטה הנוכחית, קח את הסיפור הזה של נציגי לשכת עו”ד שמופיעים בפני אותם שופטים אחראים על קידומם. תחשוב איזה מופע דמוקרטי מדהים זה שכול שופט עומד לשימוע פומבי וכל הציבור רואה ושומע ויודע מה עמדותיו ודעותיו המקצועיות, זה יצמצם את הדילים והשחיתויות זה יהיה תהליך שקוף ואני לא מפחד מדמוקרטיה”.

ראש הממשלה נתניהו ממלכתי ולאורך שנים הוא הזניח את כל מה שקשור ל’דיפ-סטייט’ ובכך יצר מפלצת. 

“היו כל כך הרבה הזדמנויות, נתניהו הזניח את הנושא הזה. אתה יודע מה ההבדל בינינו? אני רוצה לעשות דברים טובים ולהבין שזה האתגר”.

בנט אמר שהוא דוחה את ענייני המשפטים ב-4 שנים.

“אני מקפיד על שמירת העצמאות של המפלגה שלי ואני נמצא כאן בימינה כדי לשמור על עמוד השדרה האידיאולוגי שלה, גם בהקשרים של זהות יהודית וערכים וגם בהקשר של תיקון מערכת המשפט”.

אתה תרוץ לכנסת הבאה בימינה?.

“זה מה שגם אני וגם נפתלי רוצים, זה עובד טוב”.

תתמכו בנתניהו?.

“אנחנו נתמוך במה שיהיה טוב לעם ישראל ולמדינת ישראל על פי השקפת עולמנו”.

תהיו מוכנים לשבת עם נציג רע”מ? מנסור עבאס.

“הרי מנסור עבאס דיבר בשבחי בשבוע שעבר, ואמר שכשהייתי שר תחבורה קיבלו מה שצריך כי אני מאמין בזה. יחד עם זה קשה לי מאוד לשתף פעולה שכופרים באתוס של מדינת ישראל כמדינה יהודית, איתם אני לא יכול לשתף פעולה בניהול ממשלה”.

ועם לפיד?

“אני יכול להבטיח דבר אחד, בממשלה שאנחנו נקים או נהיה שותפים אבי ניסנקורן לא יהיה שר משפטים. ומה שקורה עכשיו לא יקרה. אני מחויב לערכים שבשבילם אני במערכת הפוליטית”.