מבוכה לליכוד? רגב ומארק החרימו: הוועדה למינוי שופטים אישרה 61

אריה ריבקינד
|
כ"א כסלו התשפ"א / 06.12.2020 23:31
בניסיון למנוע את קידומו של השופט עאסי למחוזי, רגב ומארק החרימו את הדיון בוועדה לבחירת שופטים ואף איימו לפנות לבג”ץ אם לא תתקבל דרישתן – שלא לקיים דיון • ח”כ האוזר לא השתתף • הוועדה בחרה 61 שופטים ורשמים חדשים

שרת התחבורה מירי רגב וחברי הכנסת אוסנת מארק וצבי האוזר החרימו הערב (ראשון) את ישיבת הוועדה לבחירת שופטים במטרה לבלום את קידומו של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי בירושלים.

מה זה “מחירון רכב שיתופי”? כיצד יוצגו המחירים במחירון? כל הפרטים

צ’ט או טלפון: למה חברי ‘מכבי’ לא צריכים לרוץ למיון על כל דבר? 

בימין ביקשו למנוע את מינויו של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשל פסיקותיו הנוטות באופן חריג לטובת ערבים ונגד יהודים.

רגב ומרק שלחו מכתב לשר המשפטים אבי ניסנקורן ובו כתבו שאם הוועדה תתכנס ותבחר – ישקלו לעתור לבג”ץ.

במקביל החרים את הוועדה גם חבר הכנסת צבי האוזר מ’דרך ארץ’, לאחר ששר המשפטים לא נענה לבקשתו לדחות דיון בנוגע לשלושה מינויים אחרים בוועדה לשבוע הבא. את הדחיה ביקש האוזר כדי להגיע להסכמות ולגיטמציה נרחבת.

שלושת נציגי הימין קיוו כי היעדרותם תמנע את הקוורום הדרוש לוועדה לבחירת שופטים, אולם שר המשפטים אבי ניסנקורן ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות החליטו לכנס את הוועדה בלי הח”כים והשרה ולמנות את עאסי לשופט מחוזי.

הוועדה התכנסה כאמור בהרכב של שישה מתוך תשעת חבריה, לאור חוות דעת שנכתבה  בחודש שעבר, שפרשנות אפשרית היא שדי ברוב של חמישה מחברי הוועדה כדי לבחור כדין.

מלשכתה של השרה רגב נמסר בתגובה: ״השרה פנתה ביוזמתה מבעוד מועד לשר המשפטים וליועמ״ש כדי לקבל חוות דעת משפטית באשר להשתתפותה בדיון בעניין קידומו של השופט עבאס עסאי, שדן בעבר בעניינה.

חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, שהנחה את השרה שלא לקחת חלק בדיון בעניינו, נמסרה בכתב לשרה, כ-25 דקות לפני כינוס הוועדה והשרה קיבלה את עמדת היועץ בנושא ופעלה בהתאם. אי השתתפותה של השרה רגב בדיון בעניין שופטים אחרים, הינו משום שלא התגבשו הסכמות בין חברי הוועדה. כל טענה אחרת בעניין מטעה ומסלפת. צר לנו ששר המשפטים ניסנקורן בהיותו יו״ר הוועדה, קיים את הדיון ללא שלושה מנציגי הציבור, דבר שגורם למשבר אמון חריף של הציבור בפעילות הוועדה והעומד בראשה״.

שר המשפטים ניסנקורן אמר לאחר הישיבה: “מינינו עד כה כמאה שופטות, שופטים ורשמים מצויינים. רעשי הרקע והניסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לטובת עסקנות פוליטית לא צלחו ולא יצלחו. נמשיך לפעול ללא משוא פנים למינוי שופטים, על פי קריטריונים מקצועיים. לא אתן לאף שיקול זר להיכנס למרחב הזה”.

ח”כ אסף זמיר מכחול לבן: “לו זה היה הפוך, והיה מיעוט מצד שמאל, היו רואים את זה כאקט ‘לוזרי’ ואנטי-דמוקרטי שלא מקבל את החלטת הרוב. כך צריך לראות את זה גם במקרה הזה”.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל תמכה בהיעדרות הח”כים מהמחנה הלאומי: ”גם כשהימין היה אבסולוטית בשליטה על הוועדה, הלכו על הסכמה גורפת בין החברים בה. היה צריך לשמור על הקווים הברורים גם בעת הזו, חבל שמגיעים למצב כזה”.

בסופו של דבר קודם עאסי לתפקידו החדש, יחד עוד 60 מינויים.