‘בשורה אדירה’: החלו העבודות לשדרוג התשתיות ברחוב בר אילן בירושלים

המרחב העירוני באזור שבין צומת רחובות ארץ חפץ  - חטיבת הראל, ועד לצומת עלי הכהן -בר אילן, ישודרג • בין היתר ישודרגו תשתיות התחבורה, המדרכות יורחבו וירוצפו מחדש, יישתלו עצים, תשופר תאורת הרחוב, קווי חשמל ייטמנו, ותשתיות הביוב יוחלפו • נציגי הציבור החרדי בירושלים מברכים על המהלך: ישפר את איכות החיים של התושבים בשכונות הסמוכות"
שלמה בן חיים
כ' כסלו התשפ"א / 06.12.2020 12:05

בתחילת השבוע הקרוב יחלו העבודות לשיפור תשתיות תחבורה, מדרכות, תאורה, צנרת וחשמל על ציר רחובות בר אילן-חטיבת הראל בירושלים – במסגרת תכנית מקיפה לשיפור התשתיות והתחבורה לטובת ציבור התושבים באזור.

יורגשו עומסי תנועה באזור ותוגבל הגישה לחלק מהציר לסירוגין לאורך תקופת העבודות.

העבודות באזור שמבוצעות בהובלת עיריית ירושלים ומשרד התחבורה באמצעות תכנית ‘אב לתחבורה’ ובביצוע חברת ‘מוריה’ ייערכו בין צמתי הרחובות ארץ חפץ וחטיבת הראל, ועד לסוף רחוב בר אילן פינת עלי הכהן.

העבודות מתבצעות במסגרת תכנית רחבה לשדרוג המערך התחבורתי בירושלים, לקראת הפעלת קו הרכבת הקלה באזור שיתחבר למערך התחבורה החדש לצפון ירושלים ובמקביל לעבודות לשיפור והרחבת נתיבי התחבורה הציבורית.

“מהפכה למען התושבים”

לדברי יו”ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה סגן ומ”מ ראש העיר ירושלים הרב אליעזר ראוכברגר, מדובר בבשורה אדירה לציבור החרדי.

“אנו מחוללים מהפכה תחבורתית בירושלים, כדי לשפר ולשדרג את התחבורה הציבורית לתושבי העיר, והמהפכה הזו תסייע רבות גם לציבור החרדי ולשכונות החרדיות. מדינת ישראל ועירית ירושלים משקיעים מיליארדים כדי לשדרג את התשתיות ולשפר את החיים ויכולת התנועה ממקום למקום של התושבים החרדיים בירושלים. כאשר הפרויקט של הרכבת הקלה יושלם, בירושלים תהיה רשת מסילות ורכבות מקיפה שתאפשר להגיע מכל יעד לכל יעד בעיר ברכבת מהירה, בנוחות, במהירות ובבטיחות”.

לדברי סגן ראש העיר ירושלים הרב יוסף דייטש, מדובר במהפכה תחבורתית שנעשית בהידברות מלאה ובליווי צמוד של גדולי ישראל. “כל המהלכים שנעשו מתואמים עם גדולי התורה ועם קהילות הקודש שיושבת על ציר בר אילן.

“בניגוד לרושם שמנסים לייצר כל מיני גורמים, כלל הפעולות נעשו תוך תיאום מלא עם הרבנים וכל החוגים, כאשר מחשבה רבה הושקעה על מנת שהתכנית תהיה מותאמת לאורח חייו של הציבור החרדי על כל המשתמע מכך”.

לדברי הרב דייטש, המצב כיום בציר בר אילן הוא על סף הקריסה. “כל ערב שבת ומוצאי שבתות מרכזיות וחגים, על הציר הזה שורר כאוס תחבורתי מוחלט. המקום כבר לא יכול לשאת את הקיבולת של התנועה שמתנקזת אליו. מדובר על עורק תחבורה שעוברים בו קרוב ל-2000 אוטובוסים ביום וברור לכל מי שמעורב בנושא, שהדבר לא יכול להימשך”.

“מעבר לזה”, מוסיף הרב  דייטש, “יש גם את נושא זיהום האוויר – סכנת בריאות מיידית לאלפי תושבים שמקיפים את הציר, כאשר אנחנו יודעים היום שהציר המזוהם ביותר בישראל כולה הוא צומת בר אילן. מי יודע כמה ילדים חולי אסטמה זה גרם? כמה אנשים מבוגרים עם קשיי  נשימה יש בגלל זה? מי שגר במקום יכול להיווכח כיצד קירות ביתו משחירים בשל זיהום האוויר. המהפכה של הרכבת לא רק תשפר את התנועה על הציר, אלא גם תשפר את בריאות התושבים”.

לדברי סגן ראש העיר הרב צביקה כהן המהפכה תכלול שינוי דרמטי של כלל התשתיות באזור. “כלל התשתיות באזור נמצאות היום במצב קריטי ומהוות סכנה לתושבים. מדובר על תשתיות מים, ניקוז תקשורת כאשר לראשונה יטמינו את כל תשתית החשמל המסוכנת באדמה”, אומר הרב כהן ומוסיף: “במהלך הדיונים גם דאגנו שיהיו מפרצים מיוחדים לעצירת אוטובוסים, הם יעצרו רק במפרצים המיוחדים. ולא יעכבו אף רכב מלעבור”.

לפני ואחרי

מחזיק תיק תחבורה ותשתיות בעיריית ירושלים, הרב דוד זוהר, האחראי על הפרויקט מטעם העירייה: “ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח לרווחת התושבים. העבודות יוצרות אמנם אתגר לתושבים, אבל עשינו הכל כדי שההפרעה תהיה מצומצמת ככל הניתן כדי שנוכל לשמור על שגרת חיי התושבים בעת העבודות”. הרב זוהר הבהיר כי “יחד עם הגורמים בעירייה נמשיך ללוות את הפרויקט באופן צמוד, ובמידת הצורך נתקן ונשפר את הטעון שיפור”.

שיפור תשתיות דרמטי

במסגרת התכנית יבוצע שיפור משמעותי בכל תשתיות האזור. המרחב הציבורי באזור ישודרג באופן משמעותי; המדרכות יורחבו וירוצפו מחדש; ישתלו עצים; תשופר תאורת הרחוב; חלק מקווי החשמל לאורך הצירים יטמנו ותשתיות הביוב יוחלפו.

כמו כן, יוחלפו תמרורים רמזורים, הכביש יגודר באופן בטיחותי, וכלל הצירים ירובדו מחדש. “מדובר במהלך שלא היה כמותו שמטרתו שיפור תשתיות ושדרוג חייהם של כלל התושבים באזור”, אומרים בתכנית אב לתחבורה בירושלים, העומדת מאחורי הפרויקט עם משרד התחבורה ועיריית ירושלים. “בסיומה של התכנית כל תושב ירגיש את השינוי הדרמטי באיכות החיים על אחד הצירים העמוסים ביותר בעיר”.

העבודות על הציר יתקיימו לאורך התקופה בהתאם להתקדמות בשלבי הביצוע ויחלו כבר בתחילת השבוע הבא בפירוק המפרדה בכביש ובעבודות קלות במדרכה המערבית וימשיכו לעבודות תשתית נרחבות בהמשך.

העבודות, יתקיימו בימים א’-ה’, מהשעה 07:00 בבוקר ועד 19:00 בערב ובהתאם להנחיות המחלקה לאיכות הסביבה למניעת רעש ומטרדים ובתיאום עם התושבים והקהילות.  עבודות לילה יבוצעו על פי הצורך ובהתאם להנחיות המשטרה והודעה על כך תימסר בנפרד.

במהלך כל תקופת העבודות ישמרו נתיבי התנועה לכל כיוון. חניות לאורך מקטע עבודות יבוטלו. תתאפשר כניסה לחניות הפרטיות של מוסדות ובנייני מגורים.

בכל עת יתאפשר מעבר בטוח להולכי רגל. תחבורה ציבורית תמשיך לפעול כסדרה (שינויים בתנועת התח”צ יפורסמו בנפרד). ייתכנו שינויים זמניים במיקומי תחנות האוטובוסים.

בישיבות היערכות שהתקיימו לקראת תחילת העבודות בשטח, נעשה מאמץ לצמצם את ההפרעה לתושבים וניתנה תשומת לב לשמירה על בטיחות הולכי הרגל באמצעות גידור, שמירת נתיבי גישה בטוחים ושילוט מתאים. יש לעקוב אחרי השילוט במקום. כמו כן יעודכנו התושבים באזור על כל שינוי מראש. ראש העיר משה ליאון אמר בישיבות ההיערכות כי מדובר באחד האזורים העמוסים בירושלים ועל כן על העירייה ומשרד התחבורה לעשות הכל כדי להקל על התושבים וליצור עבורם תשתיות ראויות ומשופרות.

למידע נוסף ניתן לפנות בכל זמן למוקד העירוני 106.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות