תחקיר התרסקות המטוס בקורס טיס: לצה”ל לא ברורה סיבת האסון

חיים טוויל
|
ט"ז כסלו התשפ"א / 02.12.2020 19:38
מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו”ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם • באותו יום בוצעו עוד שתי טיסות באותו מטוס • המטוס עבר שני טיפולים בחודשים האחרונים • לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס ולא נעשה ניסיון נטישה

צוות מומחים בראשות אלוף-משנה א’ הציג היום (רביעי) למפקד חיל האוויר את ממצאי דו”ח הביניים של אסון ההתרסקות המטוס, בו נספו רס”ן איתי זיידן ורב”ט ליהוא בן-בסה ז”ל – ממנו עולה, כי בשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את סיבת התאונה.

שתדע: אם תפספס את ההזדמנות המטורפת הזו אתה יוצא פראייר 

מתוך ממצאי דו”ח הביניים עולה, כי במטוס טופלה תקלה טכנית במנוע לפני כחודשיים וחצי ותקלה נוספת, בחומרה קלה, כשבוע לפני התאונה – במסגרתן בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס.

בשלב זה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה.

מצה”ל נמסר כי המטוס נבדק ואושר לטיסה על ידי הצוותים הטכניים באותו הבוקר, וטסו בו באותו היום שתי טיסות נוספות עם צוותים שונים מבית הספר לטיסה.

צוות המטוס כלל את מדריך הטיסה, רב-סרן (מיל׳) איתי זיידן ז״ל, וחניך בטייסת המיון בבית הספר לטיסה, רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז”ל.

החניך היה בשלב המכין בקורס הטיס, כארבעה חודשים, בשלב הטיסות הממיינות וזו הייתה טיסתו התשיעית (צ’ק 9) על מטוס ה’סנונית’. למדריך הטיסה, ממלא מקום מפקד טייסת מיון, טייס קרב בהכשרתו, אלפי שעות טיסה, מהן מאות שעות על מטוס ה’סנונית’.

על פי התחקיר, בשעה 10:43 בבוקר המריא מטוס ה’סנונית’ מבסיס חצרים, מזג האוויר היה טוב והראות הייתה טובה, בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של מדריך הטיסה בהתאם לצורכי המיון.

במהלך הגיחה ביקש המדריך ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון למגדל הפיקוח, לא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה עד קרות התאונה.

המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ”ם עם המטוס היה בשעה 11:12 בגובה 900 רגל מעל פני השטח. לא ניתן לקבוע בשלב זה איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע.

משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ”ם ועד הפגיעה בקרקע.

בצה”ל מציינים, כי מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו”ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם.

עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס באוויר או פגיעה מציפורים או התנתקות חלקים באוויר או / והתפתחות אש באוויר. בנוסף הובהר שלא בוצע ניסיון לנטישת המטוס.

צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א׳ ממשיך לחקור את נסיבות התאונה וכלל הכיוונים נבדקים, בין היתר חברת היצרן של המטוס תגיע לארץ.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין קיבל את ממצאי דו”ח הביניים ואישר את כיווני החקירה להמשך.

“קרתה לנו תאונה קטלנית, צריך להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה. מפקד חיל האוויר הוסיף שמאפייני התאונה המורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה”.

בנוסף, החליט מפקד חיל האוויר שלא להחזיר את מערך מטוסי הסנונית לטיסות אימונים בחיל האוויר. שאר מערכי הטיסה שבו לטיסות אימונים בסוף השבוע האחרון.