הסקרים בטורקיה: ארדואן צפוי לזכות היום בכס הנשיא

לפי סקרי דעת קהל, ארדואן יגרוף רוב של יותר מ-50% מקולות הבוחרים • ד"ר עופר קניג: "אם ינצח כבר בסיבוב הראשון יתבסס ארדואן כמנהיג כמעט כל יכול שיכתיב את גורלה של טורקיה"
נחמן גור
י"ד אב התשע"ד / 10.08.2014 10:14

ראש ממשלת טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, צפוי לזכות היום (ראשון) בבחירות הישירות הראשונות לנשיאות המדינה. כך מעריכים רוב הפרשנים, המתבססים על סקרי דעת קהל מהימים האחרונים.

למעלה מ–53 מיליון בעלי זכות בחירה יגיעו ליותר מ-160 אלף קלפיות, כדי להצביע עבור אחד משלושת המועמדים לנשיאות.

על פי הסקרים, ראש הממשלה המכהן, צפוי לזכות ברוב של יותר מ-50 אחוזים מקולות המצביעים, מה שיבטיח לו ניצחון – והוא יהיה נשיאה הבא של טורקיה כבר בסיבוב הראשון.

לצד ארדואן מתמודדים אכמלאדין איהסאנאולו, מי שעמד בראש המועצה האיסלאמית לשיתוף פעולה, שצפוי על פי הסקרים לקבל כ-38% מן הקולות, וסלהאטין דמירטש, מנהיג כורדי צעיר, שהסקרים מנבאים לו 10% מהקולות.

ארדואן זוכה לפופולריות גדולה בטורקיה בזכות הכלכלה הטורקית הנמצאת בתקופת שגשוג יחסית, ובזכות הרטוריקה הלאומנית והאיסלאמית שלו, הזוכה לאוזן קשבת מצד רוב המצביעים. אחד הנושאים המרכזיים במערכת הבחירות היה עזה, וארדואן הירבה לתקוף את ישראל, אותה כינה “מדינת טרור” וטען כי היא מבצעת פשעים חמורים מאלה שביצע הצורר הנאצי אדולף היטלר.

עם זכייתו של ארדואן, צפוי להתחיל עידן חדש בטורקיה, בו יכהן כנשיא נבחר אך עם סמכויות לא ברורות, שכן על פי החוקה הטורקית רוב הסמכויות שייכות לראש הממשלה.

בעבר ניסה ארדואן לשנות את החוק, אך לא הצליח. בטורקיה סקרנים לראות מי ימונה על ידי ארדואן לשמש מחליפו בלשכת ראש הממשלה.

יריביו של ארדואן בטורקיה טוענים כי הוא מנסה לרכז סמכויות לרמה שתהפוך אותו לדיקטטור. 

“הבחירות הישירות הראשונות לנשיאוּת אמורות לחזק עוד יותר את מעמדו הציבורי של ארדואן, עד כדי חשש שעוצמתו כמנהיג תטה את הדמוקרטיה הטורקית לכיוון אוטוריטרי”, אומר ד”ר עופר קניג. “אם ינצח כבר בסיבוב הראשון, כפי שחוזים מרבית הסקרים, יתבסס ארדואן כמנהיג כמעט כל יכול שיכתיב את גורלה של טורקיה, את האוריינטציה המדינית שלה ואת קווי המתאר של משטרהּ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות