שרי רוט ב’סדר יום’: שמענו לרבנים כמו שצריך, התוצאה כבר לא בידינו

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, שוחחה עם קרן נויבך בתוכנית 'סדר יום' ברשת ב' על חזרת הבנות החרדיות ללימודים בבתי הספר והסמינרים • "הגיעו יותר ויותר ידיעות על ירידה רוחנית, יותר ויותר פניות בתקופה האחרונה על בנות נושרות"
חרדים 10
ט' כסלו התשפ"א / 24.11.2020 23:24

קרן נויבך: פרשני לנו את הודעת הרב קניבסקי אתמול על חזרת הבנות החרדיות ללימודים. למה זה התעורר פתאום אחרי שבהתחלה אמרו, ‘הן יכולות להישאר בבית’?

שרי רוט: אז בשלב הראשון הורו על חזרת הבנים ללימודים, לימוד תורה, מתוך רציונל רוחני, שהוא מובן וגם טחנו אותו מספיק, גם פה בתוכנית.

מה שקרה בשבועות האחרונים, גם אלי הגיעו המון ריקושטים על תלמידות, גם קטנות וגם יותר גדולות, אפילו בכיתות הגבוהות יותר של י”ג, י”ד, ויש אפילו ט”ו אצלנו – מה שמכונה ה’ ו’ ז’ סמינר…

קרן נויבך: זה בעצם המקבילות של אוניברסיטה, אקדמיה.

שרי רוט: כן, לומדים שם את מקצוע ההוראה, או מקצועות אחרים, זה תלוי בכל סמינר והחלטותיו. הגיעו יותר ויותר ידיעות על ירידה רוחנית. סיפרו לי מוכרות בחנויות שאימהות מתקשרות אליהן ממש בתחנונים ובדמעות: ‘קחי את הבת שלי, תני לה לסדר מדפים, תני לה אפילו פרוטות, אבל העיקר שתהיה לה תעסוקה כי הילדה ברחוב’.

סובלים בתקופה האחרונה מדיכאון? יש לכם זכאויות ב’ביטוח הלאומי’

חברת נתיב נדל”ן חוגגת 30 • ואיך אתם תרוויחו הטבות שלא יחזרו?

סיפרה לי אחותי שהיא מנהלת ארגון שמטפל בבנות נושרות שיש יותר ויותר פניות בתקופה האחרונה. הפניות האלו הגיעו גם לבתי הרבנים, גם לבתי האדמו”רים אגב, שהם עשו את זה עוד קודם, קצת יותר בשקט, שלא לדבר על האדמו”ר מבעלזא שלכל אורך הדרך סירב להיכנע להוראות המדינה ואמר שהנפש חשובה יותר מהגוף.

קרן נויבך: כלומר, בבעלזא הבנות למדו כל הזמן?

שרי רוט: אני לא יודעת בדיוק להגיד לך, כי לא בדקתי, גם אין לי בנות אז לא כל כך בדקתי. מה שאני שומעת זה הפניות שמגיעים אלי מהקהל הרחב, אנשים שמתקשרים להתריע: יש תופעה, תכתבי עליה. אבל אני יודעת שאצל החסידים פתחו קודם, לא יודעת להגיד לך בנים או בנות איזה כיתות ואיזה מסגרות. גם את המוסדות לבנים הם פתחו הרבה קודם, גם את בתי הכנסת.

מה שקרה הוא שמידע על המצב הזה הגיע לבתי הרבנים, וגם לביתו של הרב קניבסקי, שקרא לבתו הרבנית קולודצקי ואמר לה: תפני למנהלים שיעשו משהו. עכשיו, חייבים להדגיש, ואני קראתי טוב טוב את המכתב גם שלה, וגם של הרב גרשון אדלשטיין שהצטרף לזה אתמול, כשהגיעו אליו ממנהלי החינוך העצמאי להתייעץ – שניהם הדגישו, תוך שמירה על ההנחיות.

וכאן אני מצטרפת לדברי המנהלת שדיברה לפניי, שיכול להיות שאם היו נותנים לכל מנהל ולכל מנהלת לעשות את ההתאמה בתוך בית הספר  – כיתות בחצרות, אולי בניית אוהלים – והיו כל מיני רעיונות, אבל המדינה נכנסה לתוך איזו שהיא קופסה מרובעת, וכולנו יודעים איך עובדת ממשלת האחדות, שקשה לי אפילו לקרוא לה ‘אחדות’, אני קוראת לה ממשלת הטירלול הלאומי, כשכל צד מושך לצד אחר, והם כל כך עסוקים במריבות של עצמם. אפילו המפלגות החרדיות, במה היו עסוקים בשבועות האחרונים? ואני הסתובבתי בכנסת. במה שמעתי אותם עסוקים? מה הייתה ציפור הנפש שלהם? זה יהיה שר, זה יהיה סגן שר. זה יהיה בשיכון, זה יהיה בכסא אחר.

קרן נויבך: מה, אם ליצמן יחזור לשיכון, ומי יהיה מתחתיו?

שרי רוט: וגם האם איציק כהן יהיה שר או רק סגן שר, כאילו באמת זה סלע קיומו של עם ישראל אם ליצמן יהיה בתפקיד השר או סגן השר, או ח”כ ומישהו אחר יישב על הכסא, או אם איציק כהן יישב במשרד האוצר תחת הגדרת סגן שר, או שר, את הרגשת את זה בכיס שלנו?

קרן נויבך: כן אבל שרי, בסופו של דבר החברה החרדית, ואני חושבת שיש בחברה החילונית אפילו מי שמסתכלים בה בקנאה, אולי גם בהפתעה כי העניין של עבירה על החוק הוא לא נוח לאנשים. אבל החברה החרדית דאגה לעצמה. עשתה מה שהיא חושבת לנכון לעצמה. נכון?

שרי רוט: בואי, קרן, אנחנו מדינה שמורכבת ממיעוטים ויכול להיות שבכנסת לא מספיק חושבים על המיעוטים – גם אם הם נמצאים בממשלה, כמו שאמרנו, דאגותיהם קצת שונות מהדאגה של האיש ברחוב, כי לאיש ברחוב לא ממש משנה מי יהיה סגן שר ומי יהיה שר.

והנה ראינו שגם החברה הערבית, שאצלה חתונות זה באמת משהו מאד מרכזי – לא ראיתי שבממשלה מישהו ישב וחשב על זה. או מישהו אמר לעצמו: רגע רגע, יש בחברה הערבית בעיה של חתונות, בואו נחשוב, בואו ננסה למצוא להם פתרונות יצירתיים. אוהלים, פתוח, משהו.

קרן נויבך: כן, אבל תראי מה קרה. מה נהיה בתחלואה במגזר הערבי.

שרי רוט: אני חושבת שאף אחד לא ניסה למצוא באמת פתרונות. מראש אמרו להם, אסור וזהו. ואז, כשכל אבא ואמא שמחתנים ילדים צריכים להתחיל לחשוב על פתרון לעצמם, זה לא יוצא טוב, מה לעשות. אני חושבת שאם היה מבוגר אחראי בממשלה שהיה אומר לעצמו, תקשיבו, זה נכון שלנו כממשלה ולרוב בעם ישראל חשוב מאד קניונים, מכוני כושר, ספורט, ים ודברים כאלו, יש חברות בתוכנו – ואני כוללת את החרדים והערבים באותה סירה – אני חושבת שכמיעוטים יש לנו זכות שקולנו יישמע מעבר למספר הנציגים שלנו בכנסת.

קרן נויבך: למרות שהכוח הפוליטי של החרדים הרבה יותר גדול.

שרי רוט: המעניין הוא שדווקא את הנציגות הערבית אני שומעת בכנסת, מדברת מדם ליבה, אין להם אמנם כוח בממשלה, לכן הם לא מצליחים להשפיע, אבל אני רואה אותם דואגים לציבור שלהם. אני לא יודעת מה היה קורה אילו הם נכנסו לקואליציה, אולי גם הם היו מתחילים להסתובב סביב מי שר מי סגן שר וחבל שכך, כי באמת, תפקידו של נציג בקואליציה, וגם באופוזיציה, לדאוג לעמו.

קרן נויבך: שרי, יש לי שאלה. אתמול אמר השר זאב אלקין ‘התחלואה בקרב התלמידים החרדיים הכי נמוכה, למרות שהם פתחו את רוב מוסדות החינוך’. את יודעת על מה הוא מתבסס?

שרי רוט: אני אגיד לך יותר מזה, זה נכון שהתחלואה בציבור החרדי מאד נמוכה, וכולנו שואלים את עצמנו איך הדבר הזה יכול לקרות, ואני לא כל כך אוהבת שאנשים באים ואומרים ‘הנה, אתם רואים? פתחנו ולמרות זאת התחלואה בשפל, כנראה שזה המתכון המנצח, לשמוע בקול רבנים’. כי הרי, היינו אומרים את אותו דבר גם אם היו פותחים את מוסדות הלימוד והתחלואה הייתה גוברת, והערים החרדיות היו נהיות אדומות – זה לא שבגלל זה נפסיק לשמוע לרבנים.

אלוקים עזר לנו והתוצאה נחמדה וטובה וברוך ה’ שאין סגר בערים החרדיות,  אז כולנו שמחים. אבל זה לא שמישהו הבטיח לנו שזה יהיה המצב. שמענו לרבנים – עשינו את מה שהיינו צריכים לעשות – התוצאה כבר לא בידינו. ואנחנו לא יודעים מה תהיה התוצאה עכשיו, כשיפתחו בתי הספר לבנות, אני מקווה שבאמת יישמעו להוראת הרבנים לשמור על ההנחיות.

קרן נויבך: הרבנים הורו לשמור על ההנחיות?

שרי רוט: בהחלט! וקראתי היטב גם את מכתבה של הרבנית קולודצקי וגם את ההודעה שהגיעה מביתו של הרב גרשון אדלשטיין. שניהם הדגישו ‘שמירה על ההנחיות’. עכשיו, איך עושים את זה בכיתות סמינר צפופות של 30 ו-40 בנות? אני לא יודעת, אבל אני מקווה שכל מנהל בית ספר יהיה מספיק אחראי כדי למצוא את הפתרונות, וזה קשה כי אנחנו מתקרבים לחורף וזה הולך להיות הרבה יותר קשה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נקרא לילד בשמו יש אלוקים
    25/11/2020 10:32
    ג'פרי
  1. הרי למעשה מי ששומר עלינו הוא הקדוש ברוך הוא הכל תלוי במאמרו כשיש ברירה חייבים לעשות השתדלות לא חייבים להתפלל במניין חתונה מספיק 10 אנשים כולל החתן בועז ורות התחתנו במניין ונולדו להם צאצאים הלוואי עלינו אבל ילדים אי אפשר להשאיר בבית הפיקוח נפש הוא גם רוחני ועוד יותר גשמי הסיכון למוות [גם גשמי בפירוש] כישילדים ללא מסגרת הוא הרבה יותר מקורונה וכשאין ברירה יש סיעתא דשמיא אין לי הסבר אחר