מה רצתה עומר ינקלביץ מהעורך הראשי של ‘ישראל היום’?

חרדים 10
|
כ"ו חשון התשפ"א / 13.11.2020 13:12
שר האנרגיה יובל שטייניץ הקדיש לא מעט מזמנו לפגישות עם נציגי חברות אנרגיה המזהמות, אבל לא נפגש עם ארגוני איכות סביבה במהלך אותה תקופה • באותו היום בו נפגשה השרה עומר ינקלביץ׳ עם העורך הראשי של ‘ישראל היום’ היא זכתה לכתבה מחמיאה בעיתון • פרויקט ‘שקוף’

השבוע פרסם ‘שקוף’ – גוף התקשורת של הציבור, ביחד עם ‘העין השביעית’, מאמר מיוחד וחריף עליו חתומים מנכ״לים של מספר ארגוני סביבה. הם קוראים לשר האנרגיה יובל שטייניץ להטיל מגבלות על תאגיד האנרגיה ‘שברון’, או להתפטר.

חברת נתיב נדל”ן חוגגת 30 • ואיך אתם מרוויחים הטבות שלא יחזרו?

במאמר הם מציינים מספר סיבות, ביניהן:

שר האנרגיה שטייניץ העביר לשברון שליטה במאגרי הגז תמר ולוויתן, בלי בדיקת נאותות מספקת. הוא עשה זאת למרות ששברון מחזיקה בשיא אנטי סביבתי עולמי, ויש לה רקורד של חברה שנוהגת לא לכבד את החוקים המקומיים של מדינות בהן היא פועלת, ולא לשלם מיסים.

למעשה, הצעד הראשון של שברון עם הגעתה לישראל היה לאיים על חברת החשמל בניתוק אספקת הגז כדי לסחוט ממנה עוד כסף. כסף שמגיע מהכיס של כולנו.

שר האנרגיה לא טרח להטיל על החברה רגולציה שתגן על הזכויות שלנו, האזרחים – הבעלים האמיתיים של מאגרי הגז. מדובר בלא פחות מבגידה באינטרסים של אזרחי ישראל.

לפי בדיקה של יעל פינקלשטיין מ’שקוף’, שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ”ל משרדו נפגשו במהלך החודשים אפריל עד יוני מספר פעמים עם חברות האנרגיה שמחזיקות באסדות הגז – נובל אנרג’י ודלק. בחודש יוני נפגש שטייניץ עם אנשי חברת דלק, ויומיים לאחר מכן הגיע לסיור באסדת לוויתן. הוא קיים פגישות גם עם אנשי נובל אנרג׳י (שבינתיים הספיקה להימכר לחברת האנרגיה ‘שברון’).

בסוף יוני התקיימה פגישה של הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל הגז והנפט. שטייניץ ומנכ״ל משרדו לקחו בה חלק, ובהמשך אותו היום נפגש המנכ״ל גם עם נציגי חברת נובל אנרג׳י – זאת בנוסף לשתי פגישות שקיים השר עם נציגי נובל כשבועיים קודם לכן. פגישה נוספת קיים מנכ״ל משרד האנרגיה עם מנכ”ל חברת דלק של תשובה ועם סמנכ”ל רגולציה וקשרי חוץ של החברה, העיתונאי לשעבר נדב פרי.

לפי היומן, השר שטייניץ לא נפגש עם ארגוני סביבה במהלך אותה תקופה. תיעוד הפגישות מספק לנו הבנה של סדר העדיפויות של השר, שבזמן משבר אקלימי עולמי חסר תקדים בוחר להקדיש זמן רב לשיח עם חברות אנרגיה מזהמות, ללא התייעצות נראית לעין עם אנשי מקצוע בתחום איכות הסביבה.

את דבר קיומן של הפגישות האלה גילו ב’שקוף’ מקריאת יומני הפגישות של השרים גמליאל ושטייניץ לחודשים אפריל-יוני (הרבעון השני של שנת 2020). יומניהם של חלק משרי הממשלה ומנכ״לי המשרדים שלהם פורסמו בעקבות בקשות חופש מידע שהוגשו על ידי עמותת ‘הצלחה’.

לפי יומן הפגישות שלה, שרת התפוצות עומר ינקלביץ’ מכחול לבן נפגשה במהלך חודש יוני עם העורך הראשי של העיתון ‘ישראל היום’, בועז ביסמוט. למחרת נפגשה עם מנכ”ל ערוץ 20 אבי שמידט.

יעל פינקלשטיין פנתה ללשכתה של ינקלביץ’, שם הסבירו לה כי מטרת הפגישות היתה לדחוף למינוי כתבי תפוצות בגופי התקשורת: “חלק מהאג’נדה של השרה הוא לקדם שיח בארץ על תפוצות ולחבר את הציבור הישראלי לנושא. על כן השרה פוגשת אנשי מפתח ועיתונאים מכל גופי התקשורת הישראלית, מספרת להם על פעילות המשרד וקוראת להם למנות כתבי תפוצות, כפי שכבר קיים בחלק מגופי התקשורת”.

שקיפות יומנים חשובה בדיוק בשביל אירועים כאלה: כעת כשהמידע על הפגישות של ינקלביץ׳ שקוף לציבור, נוכל לעקוב אחר הפרסומים ב’ישראל היום’ ובערוץ 20 ולנסות לראות אם יש קשר בין הסיקור שמקבל משרד התפוצות לקשר של כלי התקשורת עם השרה.

ביום הפגישה, למשל, פורסמה ב’ישראל היום’ כתבה מחמיאה על קבלת שבת שנערכה בהשתתפות השרה. בלשכת השרה מסרו כי אין קשר בין האירועים.

נדגיש: אין שום בעיה בפגישות שמקיימים שרים ונבחרי ציבור אחרים עם עיתונאים לצורך ראיונות או שיחות רקע. להיפך. אבל יש חשיבות עצומה לחשיפת פגישות עם דרג בכיר דוגמת הפגישות שקיימה ינקלביץ׳.

תארו לכם שנתניהו היה יודע שהוא יצטרך לחשוף את יומנו ובו מתועדות הפגישות שקיים עם נוני מוזס?