אדלשטיין נזף: “כל אחד נהיה מומחה בריאות” – ומשך החוק

הצעת חוק להפוך את אילת ל'אי ירוק' הובאה למליאה עם תוספות להן התנגד משרד הבריאות - ואדלשטיין החליט לבטל אותה רגע לפני ההצבעה • שר הבריאות: "ח"כים פופוליסטים לקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור. כל אחד נהיה אפדימיולוג" • האופוזיציה: "חרפה"
אריה ריבקינד
כ"ב חשון התשפ"א / 09.11.2020 20:59

ראש הממשלה שוחח הערב (שני) עם שר הבריאות יולי אדלשטיין, השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם ויו”ר ועדת החוקה.

הפעם זה ממש מפתיע: אלה הטעמים החדשים של ‘מילקי’

בשיחה סוכם כי השרים ויו״ר הועדה ייפגשו מחר במטרה להגיע להבנות על מנת לסיים את החקיקה של חוק ‘האיים הירוקים’ באילת ובים המלח, בהקדם האפשרי.

מוקדם יותר הערב, לאחר דיון ממושך ורגע לפני ההצבעה הסופית במליאת הכנסת, משך שר הבריאות יולי אדלשטיין את הצעת החוק המבקשת לקבוע הסדר מיוחד ל’איי תיירות’ במסגרתו תתאפשר פתיחת מלונות בעיר אילת ואזור עין בוקק – במידה ורמת התחלואה בהן תהיה נמוכה.

אולם, בעוד שהצעת החוק הממשלתית כוללת רק את העיר אילת ואזור עין בוקק בים המלח, הנוסח שאושר בוועדת חוקה, בניגוד לעמדת הממשלה, ביקש להעניק לממשלה את האפשרות להכריז גם על אזורים נוספים כאזורי תיירות מיוחדים, במידה והם עומדים בקריטריונים שנקבעו בהצעה – כמו למשל צפת וטבריה.

לאור זאת הגיש שר הבריאות יולי אדלשטיין הסתייגויות לחוק, המבקשות למחוק מההצעה את האפשרות לכלול בה גם אזורים נוספים, מלבד העיר אילת ואזור עין בוקק.

ההסתייגות נדחתה ברוב של 49 תומכים מול 46 מתנגדים ולאור זאת החליט השר אדלשטיין למשוך את ההצעה.

השר אדלשטיין הסביר מדוע משך את הצעת החוק: “חברי כנסת פופוליסטים לקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור. כל אחד נהיה אפדימיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו. הגשתי את הצעת החוק, בשיתוף פעולה עם ראש עיריית אילת, כדי להציל את אילת. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית”.

הוא הוסיף: “ברגע שהחוק הגיע לכנסת העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם”.

לפני ההצבעה אמר השר: “בא ראש העיר אילת ואמר לי שאם יפתחו רק בתי מלון לא הצלת את אילת, אולי להפך. מה ירגישו בעלי אטרקציות בעלי מסעדות בעלי העסקים אם בבתי מלון יש חיים אבל אף אחד לא יוצא משם? אמרתי לו ‘קיבלתי’ ובכוונתנו ודאי בהתאם לחוות דעת של הרופאים בבריאות הציבור, לפתוח כל מה שאפשר לפי תו סגול – פותחים.

“לכן באנו עם סעיף כזה בהצעת החוק המקורית. ומה אני שומע כאן כל היום? הממשלה מתכוונת לפתוח רק בתי מלון ולכן אנחנו באים עם הסתייגות הוועדה. רשימת מכולת של כל מה שאנחנו חייבים לפתוח הכולל מתקני ספורט, כולל התקהלויות. מה הקשר אני שואל? אין תשובה.

“לכן חברי הכנסת ההחלטה היא בידיים של כולנו, אפשר לצאת מכאן עם בשורה או שאפשר לקחת את אילת כבת ערובה לצרכים אחרים לגמרי, שלא שייכים לשום דבר, ולהתעקש כאן במליאה על נוסח שונה מן הנוסח הממשלתי”.

לאחר שלא הושגו הסכמות בקואליציה לאישור ההצעה, השר משך, כאמור, את ההצעה.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “‏מריבות קטנוניות של הקואליציה הפילו עכשיו את הצעת החוק שאמורה היתה לאפשר הזרמת חמצן קריטי לעיר אילת. ממשלה שלא מסוגלת לתפקד ועסוקה בלשים מקלות בגלגלים של עצמה לא ראויה לאמון הציבור ולא יכולה להמשיך לתפקד. בושה וחרפה”.

חברת נתיב נדל”ן חוגגת 30 • ואיך אתם מרוויחים הטבות שלא יחזרו?

סובלים בתקופה האחרונה מדיכאון? יש לכם זכאות ב’ביטוח הלאומי’

ח”כ עפר שלח מיש עתיד הגיב: “יולי אדלשטיין וממשלת המחדל הפקירו עכשיו את תושבי אילת. עיר שלמה תקרוס כי שר הבריאות נעלב מזה שהסתייגות שלו לא עברה. חרפה”.

ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו: “‏שר הבריאות הקריב מאות אלפי אזרחים ישראלים כשלא נתן לחוק שמאפשר לים המלח ולאילת לפעול כאיים ירוקים. הוא עשה זאת רק משיקולים של משחקי כוח נטו ואין לזה שום קשר לקורונה ולבריאות. מה שחשוב לליכוד זה שלושת הכ”פים – כוח, כסף וכבוד. חרפה ממדרגה ראשונה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות