נתניהו וגנץ ממתינים לתוצאות הרשמיות • לפיד: “פחדנות מבישה”

על רקע הברכות שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן כבר קיבל ממנהיגים מכל העולם, כולל מנהיגים מהעולם הערבי, בולטת שתיקתם המהדהדת של נתניהו, גנץ, אשכנזי - וגם הנשיא רובי ריבלין • לפיד: "זה פוגע באינטרסים של מדינת ישראל" • סמוטריץ: "נתניהו ממש לא צריך לברך את ביידן בשלב הזה"
אריה ריבקינד
כ"א חשון התשפ"א / 08.11.2020 00:41

לאחר שרשתות הטלוויזיה האמריקניות הכריזו הערב (מוצאי שבת) על ניצחונו של ג’ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית, התגובות של מנהיגים בעולם לא איחרו להגיע.

לא כדאי לכם להחמיץ: אלה הטעמים החדשים של ‘מילקי’

על רקע ברכות אלה, כולל של מנהיגים בעולם הערבי, בולטת שתיקתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי – וגם הנשיא רובי ריבלין.

גורם בסביבתו של נתניהו אמר, כי “הוא ממתין לתוצאות רשמיות לפני פרסום הודעת ברכה”.

אך ככל שחולפות השעות, ועוד ועוד מנהיגים ברחבי העולם מתייחסים לניצחון, השתיקה מישראל מהדהדת.

יו”ר האופוזיציה, ח”כ  יאיר לפיד, תקף את ראש הממשלה, ואת השרים בני גנץ וגבי אשכנזי, על כך שלא בירכו עדיין את נשיא ארצות הברית הנבחר ג’ו ביידן.

“‏העובדה שנתניהו, גנץ ואשכנזי לא בירכו עדיין את נשיא ארצות הברית הנבחר היא פחדנות מבישה, שפוגעת באינטרסים של מדינת ישראל”, קבע לפיד. לדבריו,  “אם נשיא צרפת, קנצלרית גרמניה וראש ממשלת בריטניה יכולים לעשות זאת, גם אתם יכולים”.

מנגד, השר לשעבר בצלאל סמוטריץ’ סבור כי “נתניהו ממש לא צריך לברך את ביידן בשלב הזה”.

לדבריו, “הוא צריך להכיר תודה לטראמפ ולשפר עמדות בסוגיות שבמחלוקת לפני כניסתו של ביידן לבית הלבן. בראש ובראשונה להחיל את הריבונות הישראלית על ההתיישבות ביהודה ושומרון, להסדיר את ההתיישבות הצעירה, ולאשר כמה שיותר תכניות בניה ביו”ש ובירושלים”.

חברת נתיב נדל”ן חוגגת 30 • ואיך אתם מרוויחים הטבות שלא יחזרו?

סובלים בתקופה האחרונה מדיכאון? יש לכם זכאות ב’ביטוח הלאומי’

המנהיגים ממדינות ערב שכבר בירכו את ביידן: מצרים, לבנון, קטאר, עומאן, בחריין, האמירויות, עיראק, סודאן, כווית וירדן.

הסעודים, נדגיש, טרם בירכו את ביידן על זכייתו.

המנהיג הראשון שהתקשר אל ביידן כדי לברכו היה ראש ממשלת קנדה, ג’סטין טרודו: “מדינותינו הן חברות קרובות ובנות ברית. אני מצפה לעבוד עם ביידן והאריס”.

אחריו היה זה ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג’ונסון שכתב: “ארצות הברית היא בת בריתנו החשובה ביותר ואני מצפה לעבוד יחד על הנושאים החשובים ביותר לנו משינויים האלקים, דרך המסחר ועד ביטחון”.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כתבה: “אני שמחה על העבודה העתידית המשותפת עם הנשיא ביידן, החברות הטראנס אטלנטית שלנו בלתי ניתנת להחלפה, במיוחד אם אנחנו רוצים לנצח את האתגרים הגדולים של התקופה הנוכחית״.

ראש ממשלת איטליה, ג’וזפה קונטה, בירך: “אנו ערוכים לעבוד עם ביידן ולחזק את הקשרים הטראנס אטלנטיים בין המדינות. ארצות הברית יכולה לסמוך על בת בריתה איטליה”.

ראש ממשלת הודו, נרנדנה מודי, שיבח את פועלו של ביידן כסגן נשיא לחיזוק קשרי ארצות הברית והודו ואמר, כי הוא מצפה לשוב ולעבוד קרוב לביידן כדי לקחת את יחסי המדינות לגובה רב יותר.

סגן נשיא איראן אסחאק ג’האנגירי התייחס לבחירתו של ג’ו ביידן לנשיא ארה”ב בחשבון הטוויטר שלו, ואמר כי הוא מקווה לשינוי במה שהגדיר “המדיניות ההרסנית של ארה”ב. אני מקווה שנראה חזרה לשלטון החוק, להתחייבויות הבינלאומיות ולכיבוד אומות”.

מלך ירדן עבדאללה השני בירך את ביידן, וצירף תמונה משותפת: “אני מברך את הנשיא הנבחר ג’ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס. אני מצפה לעבוד איתכם במטרה לקדם את השותפות בין ירדן וארה”ב”, כתב המלך בטוויטר.

נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי, בירך את ג’ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארצות הברית. “אני מצפה לשיתוף פעולה למען חיזוק היחסים האסטרטגיים בין מצרים לארצות הברית, באופן שישרת את שתי המדינות והעמים”, נמסר בהודעת דובר הנשיאות המצרית.

אמיר קטאר, השייח’ תמים בן חמד אל ת’אני, בירך את ביידן על זכייתו ואת סגנית הנשיא הריס ואמר כי הוא מאחל כל טוב לעם בארצות הברית ומצפה לעבוד יחד עם שניהם כדי לחזק את הידידות בין המדינות.

יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, בירך את ג’ו ביידן לרגל זכייתו בבחירות.

סולטאן עומאן, היית’ם בן טארק, שלח איגרת ברכה לביידן לכבוד זכייתו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות