כמה שנים יעברו עד שמגפת קורונה תדעך? פרופ’ חוקר העתיד מפתיע

הזנים החדשים של הנגיף יאתגרו את המדענים, וכל מדינה תחווה בין שישה לשמונה גלי תחלואה • בשיחה עם 'ישראל היום' אומר פרופ' דוד פסיג, חוקר עתיד באוניברסיטת בר אילן, שחייבים להכיר במציאות: "בעבר מגפות נמשכו עשרות שנים, התקדמנו המון"
חרדים 10
י"א חשון התשפ"א / 28.10.2020 22:52

פרופסור דוד פסיג, חוקר עתיד המשמש כראש מעבדה למציאות מדומה באוניברסיטת בר אילן, העריך היום (רביעי) בשיחה עם אסף גולן מ’ישראל היום’, כי “התרחיש הסביר הוא שמגפת הקורונה תדעך בתוך כחמש שנים מרגע שפרצה, לכל המאוחר”.

תמיד בשמחה: יש טעמים חדשים שלא כדאי לכם להחמיץ

מה הצפי וכיצד יש להיערך למגפה?

“ראשית, בחקר מגפות מהסוג הזה, נערכו סימולציות שמשקללות מספר גדול של משתנים ולכן מהימנותן גדולה. רבים המומחים שמפרסמים הערכות למשך התפתחות מגפת הקורונה, אך הם עושים זאת מתוך תחום דעת אחד בלבד. בדרך כלל מנקודת מבט רפואית או כלכלית וכדומה. אנחנו עורכים סימולציות רב תחומיות שמשקללות הרבה נקודות מבט כמו כלכלה, חברה, ביטחון פוליטיקה ועוד.

“בעזרת גישה זו, התפרסמו בחודשים האחרונים סימולציות מאוד מהימנות שמצביעות על כך שהתרחיש הסביר, קרי בסבירות של 70 אחוז, הוא שיהיו למגפה בין שישה עד שמונה גלים.

“יש אנשים שאולי ההערכה הזו מפחידה אותם, אבל בעבר כשלא היה מדע, לקח לפעמים שני עשורים עד שהמגפות נעלמו לחלוטין והן חזרו בגלים רבים”.

פסיג הדגיש כי למרות זאת, “כיום האנושות במקום שונה בתכלית. יש לנו מדעים מפותחים, טכנולוגיות ניטור למכביר, מודלים סטטיסטיים משוכללים ועוד. לכן המגפה הזו תדעך יחסית מהר. אבל כולנו צריכים לוודא שהיא לא תדעך רק בחסינות עדר. אני יודע שאנשים רוצים להגיד שהיא תדעך מהר מאוד, קרי ממש בקרוב. אבל כל מי שמביט וחוקר את הנושא בכלים רב תחומיים, יודע שזה תהליך ארוך. חשוב שאנשים יהיו מודעים אליו ויבינו אותו. בכך נוכל להעצים את החוסן הפרטי והלאומי כדי לשרוד את מועקות התקופה”.

פרופ’ פסיג הסביר כי יש שלושה משתנים שחשוב לציין בהתמודדות עם המגפה העולמית. “ראשית, יש כאן משהו שהאנושות לא חוותה כמוהו בעבר באינטנסיביות שלו. מדובר במגפה שתוך חודשיים השיגה את כל הפינות בעולם.

“רבים חושבים שעוד מעט יהיה חיסון והכול יהיה מאחורינו. מה שהם מתקשים לראות זה הפן הלוגיסטי והפן הפוליטי של ייצור ושינוע מנות חיסון לשמונה מיליארד בני אדם שחיים על פני כדור הארץ.

“מלבד זאת, יש לקחת בחשבון שמדווחים כבר על זנים רבים של קורונה ועוד יהיו זנים חדשים אם לא מוטציות של ממש. מעבר לכך, אין איש שיודע כרגע כמה זמן הנוגדנים יחזיקו מעמד בגופם של מחוסנים. בדרך כלל חיסון לשפעת רגילה מספק נוגדנים לשלושה חודשים. גם כך הם מגנים על כ-60 אחוז מהמחוסנים.

“תמיד יש קבוצה גדולה שגם אם היא מתחסנת – היא נדבקת בנגיף השפעת העונתית. כל הקבוצות שמנסות לפתח חיסון מכוונות למהימנות של 50% מהמחוסנים שלא יידבקו. מה עם 50% הנותרים שגם אם יתחסנו – בכל זאת יידבקו? ומה עושים אחרי שיתברר שגם החיסונים שבדרך יספיקו לשבועות או לכל היותר לכמה חודשים של נוגדנים, כפי שמדווח במחקרים שונים?

“המשמעות היא שכל כמה חודשים צריך לחסן שוב את האוכלוסיה. ועדיין לא דיברנו על העלויות שיהיו מסביב לסאגה הזו ועל העובדה שפיתוח חיסון זה דבר יקר, שרק מעט חברות בעולם מסוגלות לעשות זאת”.

לדברי פרופ’ פסיג, “פיתוח החיסון לבדו אינו מספיק. הסיוט של מקבלי ההחלטות יהיה בשלב הראשון, כאשר כל מדינה תקבל מספר מסוים של מנות חיסון שכבר שילמו עליהם. בישראל קופות החולים ומשרד הבריאות קנו בסך הכול כמיליון מנות עתידיות”.

מה עם יתר התושבים?

“סביר מאוד שיתחיל דיון מוסרי, מתיש ועמוס פוליטיקה ואינטרסים בשאלה למי לתת את החיסון ראשון. למבוגרים שבקבוצת הסיכון או לצעירים כדי להניע את המשק? העובדה הזו לבדה תאט את קצב הפצת החיסון בארץ. יהיו דעות לכאן ולכאן ויהיה צורך בקבלת החלטות שנגזרת ממנה שאלה של מי לחסד ומי לשבט”

פרופ’ פסיג ציין: “מדינות רבות יצטרכו לסמוך על עצמן בייצור מנות זולות יותר עבור תושביהן כי אף חברה בינלאומית לא תיתן בחינם את הידע של החיסון. למעשה ניתן להעריך שיהיה מאבק עולמי סביב מספר המנות ומעט מנות יגיעו לארץ בהתחלה. כשמשקללים את המציאות הזו, סביר להניח שנעבור בעולם בין שישה לשמונה סבבים של סגר חלקי, פתיחה של השוק ואז אחרי כמה חודשים סגירה חלקית. ההתנהלות הזו תאפשר לקיים את המשק ולהתקדם למצב שיהיו בסופו של דבר מספיק מנות כדי שהמגפה תדעך”.

אז מתי המגפה תדעך?

“זה בסך הכל ייקח עד כחמש שנים, בתקווה שזה לא יעלה על שנתיים מתחילתה. וצריך להזכיר שוב שבעבר מגפות נמשכו עשרות שנים בגלים חוזרים ונשנים. לכן אין מה להיבהל מחמש שנים, אבל אנשים חייבים להסתכל על המציאות ולא לעצום עיניים.

“בפברואר אמרו שהמגפה תסתיים באפריל, באפריל אמרו בספטמבר וכך גם היום. ואנשים כל פעם מסרבים להבין את המשך של המשברים מהסוג הזה.

“בסך הכול זה בעוכרינו שאנו לא רואים את המכלול ואת המשך הסביר שלו. חבל שרבים רואים רק את החודש או החודשיים הקרובים.

על מקבלי ההחלטות להבין שהתפקיד שלהם הוא למשוך כמה שיותר זמן בין גל לגל עד שהכול יהיה מאחורינו, כי בכך מדינות יימדדו אם הצליחו לעבור בשלום את המגה-משבר הזה שהשלכותיו עוד ילוו את ילדינו עשרות שנים בתוך המאה ה-21. ובגללו אנחנו עוד נשפר הרבה מהמערכות שיתברר כי לא עמדו במבחן”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות