“מה לא טוב בזה?”: שופטי בג”ץ כעסו על מתנגדי ‘מתווה הישיבות’

שופט העליון אלכס שטיין ביקר את עותרים נגד מתווה הישיבות בחריפות: "אין לכם 'סיי'. המדינה רשאית לקבל החלטות. היא מנהלת את המשבר, לא אתם ולא אנחנו" • השופט ג'ורג' קרא לנציג העותרים: ''ואם לא היו מוסיפים 'מוסד תורני' זה היה בסדר מבחינתך?"
חרדים 10
ט' חשון התשפ"א / 27.10.2020 13:32

בג”ץ דן היום (שלישי) בעתירה של תנועת ‘ישראל חופשית’ נגד מתווה הקפסולות הישיבות, שאיפשר את חידוש הלימוד בישיבות, על פי הנחיות משרד הבריאות.

תמיד בשמחה: יש טעמים חדשים שלא כדאי לכם להחמיץ

לפי דיווח של כתב ‘הארץ’, אהרון רבינוביץ, שופטי בג”ץ מתחו ביקורת על עצם העתירה – והבהירו כי לעותרים אין כלל זכות עמידה.

ראש ההרכב השופט נועם סולברג אמר, כי על פי המתווה ”כל מי שיש לו פנימיה ללא הבדל דת גזע ומין יכול לפתוח. יש רציונאל במתן אפשרות כזו, מה לא טוב בזה? אומרת המדינה שהשהייה בפנימיה עדיפה מאשר צפיפות בבית וככה מקטינים את אפשרויות ההדבקה”.

נציג העותרים טען: ”עשו להם החרגה וציינו פנימיה ומוסדות תורניים”.

השופט ג’ורג’ קרא: ”ואם לא היו מוסיפים ‘מוסד תורני’ זה היה בסדר מבחינתך?”

סולברג: “אולי זה באמת בבחינת כל המוסיף גורע. אם הייתם מגיעים בשם מוסד כלשהו שנפגע מזה אולי הייתה לכם טענה טובה”.

השופט אלכס שטיין ביקר את העותרים בחריפות: ”המדינה קיבלה החלטה סבירה והיא יכולה לבצע ניסוי ותהייה. ‘תורני’ זה חלק מההגדרה. בהרבה מקרים בפנימיה התנאים טובים יותר מהבית. הממשלה לא חייבת לספק לכם נתונים. אם אני הייתי הם, הייתי בכלל תוהה אם יש לכם זכות עמידה, לא בטוח שאתם כאלה.

“יש פה חוסר עילה זועק. המדינה רשאית לקבל החלטות כאלה. אין לכם שום ‘סיי’, הם מנהלים את המשבר הזה, לא אתם ולא אנחנו, עם כל הכבוד”.

שטיין פנה לנציג המדינה: ”למה לא טענתם שאין להם זכות עמידה. לא יעלה על הדעת שדבר כזה יקרה”.

נציג המדינה אמר בדיון: ”יש פנימיות צבאיות, פרוייקטים שונים נוספים שכפופים לתקנות הפנימיות. אין פה טענה לפגיעה בשיוויון. יש פה היגיון אפדימיליוגי ובריאותי. יש תיקון נוסף מחמיר רק במסלול סגור של 30 יום בלי מסלול פתוח. יש פנימיות שטוענות שהתקנות מחמירות מדי. המקום לדיון הוא בכנסת”.

הערב ניתן פסק הדין: עתירת ‘ישראל חופשית’ נגד מתווה הישיבות נדחתה. העותרים אף חוייבו בהוצאות בסך 5 אלף שקל.

השופט סולברג ציטט בפתח פסק הדין ממסכת יומא: “מימיהן של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם”. בהמשך הסביר כי הישיבה היא ביתו של התלמיד, כפי ההלכה הפסוקה של כמה מהפוסקים בנוגע למקום הדלקת נרות חנוכה של תלמיד ישיבה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כדאי לעשות הגהה מילולית לפני שמעלים כתבה..
    27/10/2020 17:20
    ח
  1. ניסוי ותהיה…