נציב תלונות הציבור: לשקול להדיח את הראשל”צ מתפקידו כדיין

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט אורי שוהם, ממליץ לוועדה להדיח את הראשל"צ בעקבות התבטאויות נגד מערכת בתי המשפט • ההחלטה התקבלה לאחר תלונה שהגישו הרפורמים, ובה ציטוטים של הגר"י יוסף נגד בג"ץ: "מרגיש את עצמו מעל כולם" • הסיכויים שהמלצה תתקבל נמוכים
יוסף גרינבוים
ז' חשון התשפ"א / 25.10.2020 17:03

נציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם, ממליץ לוועדה לבחירת שופטים לשקול להדיח את הראשל”צ הגאון רבי יצחק יוסף מתפקידו כדיין בבית הדין הגדול.

זאת, לאחר שהגר”י יוסף התבטא בתקופה האחרונה נגד מערכת בתי המשפט בכלל, ובית המשפט העליון בפרט, ומסרב להכיר בתוקף של פסיקות בית המשפט העליון.

החלטת הנציב באה לאחר תלונה שהגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה ובה ציטוטים של הראשל”צ נגד בג”ץ. בין הציטוטים הובא כי הראשל”צ אמר: “אתם יודעים שהבג”ץ בכל דבר מרגיש את עצמו מעל כולם, כל דבר הוא מתערב”.

באותו שיעור הרב הראשי תקף את הרפורמים, והבהיר כי אין בכוונתו לציית להוראת בית המשפט: “אשבית את כל מערכת המבחנים, יהיה בלגן ורעש וישנו”.

עם זאת, למרות ההמלצה, הוועדה לבחירת דיינים פועלת בדומה לוועדה למינוי שופטים, ונציגיה הם הרבנים הראשיים לישראל, שר המשפטים, חברי כנסת ונציגי לשכת עורכי הדין. הוועדה נמצאת בשליטה כמעט מוחלטת של ש”ס, והסיכוי שהמלצה כזו תתקבל – נמוך עד לא קיים כלל.

הדברים של הגר”י יוסף נאמרו ברקע החלטת המדינה לאפשר לנשים לגשת למבחני הלכה ולזכות בהכרה ממלכתית בידע התורני שלהן.

הראשל”צ התבקש להגיב על התלונה, ובתגובה הבהיר כי הוא “עומד מאחורי הדברים באופן מלא”, וציין כי הם נאמרו בכובעו כרב הראשי לישראל ובנושא המצוי תחת הרבנות הראשית, ולא כדיין.

השופט שוהם שאל האם באמת סבור הרב יוסף כי כללי האתיקה של דיינים לא יחולו על דיין המשמש כ”רב ראשי או רב עיר”.

הוא הוסיף: “האם מאמין הרב כי דיין שמשמש בתפקיד זה, יוכל להשתלח בדבריו ככל העולה על רוחו, להצהיר בריש גלי כי יתעלם מהוראות בית המשפט העליון, ולשאת דברי נאצה כלפי ציבורים גדולים בחברה הישראלית.

“ייאמר בלשון ברורה וחד משמעית כי גם כאשר דיין נושא בתפקיד נוסף, אין הדבר פוטר אותו מהחובות החלות על כל דיין ושופט בישראל”.

השופט שוהם הבהיר, כי למרות כל הקביעות הקודמות בעניינו הרב יוסף “הולך ומחריף את התבטאויותיו”.

לסיום קבע שוהם כי הוא ממליץ לוועדה לבחירת דיינים להתכנס בהקדם ולבחון את המשך כהונת הרב יוסף כדיין בבית הדין הרבני הגדול.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בושה
    25/10/2020 23:32
    חנן
  1. איפה המפלגןת החרדיות שרבנים לא יכולים להגיד הלכה…