המתווה המסתמן לקראת הקבינט: א’-ב’ יחולקו לחצי וילמדו ברוטציה

חרדים 10
|
ז' חשון התשפ"א / 25.10.2020 10:43
המתווה המסתמן לקראת כינוס קבינט הקורונה: א’-ב’ יחולקו לחצי וילמדו ברוטציה • ג’-ד’ ילמדו בקפסולות קבועות • נבחנת פתיחת חנויות וקניונים • סגן שר הבריאות קיש: “הדיון ביום חמישי בקבינט יהיה הקריטי – אז נראה את התוצאות של פתיחת הגנים”

קבינט הקורונה ידון היום (ראשון) בפתיחת מערכת החינוך ובהגדלת הקנסות המוטלים על מי שיפר את הנחיות משרד הבריאות.

כחלק מהניסיון להגיע לישיבת הקבינט עם עמדות מגובשות, קיים אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות טלפונית עד לשעות הלילה המאוחרות עם שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, הממונה על המאבק בקורונה רוני גמזו, השר יזהר שי וראש המל”ל מאיר בן שבת.

לפי המתווה המסתמן, כיתות א’-ב’ יפעלו חצי שבוע ברוטציה, וכיתות ג’-ד’ ילמדו במשך שבוע מלא בקפסולות.

בנושא המסחר נקבע כי שר האוצר ישראל כ”ץ ומשרדו יציגו מתווה שיאפשר פתיחת מסחר כבר בשלב השני של היציאה מהסגר.

אמש, בתום ההתייעצות, נקבע כי תגובש רשימה של בתי עסק שיכולים להיפתח ב-1 בנובמבר, בהסכמה בין משרדי האוצר והבריאות.

לפי התוכנית המסתמנת, תתאפשר פתיחת חנויות רחוב ובהן: מספרות, קוסמטיקה, טיפולים יחידניים, רפואה אלטרנטיבית וכו’.

בתי מסחר גדולים וקניונים יישארו סגורים. פתיחת המסחר תתאפשר כפוף למצב התחלואה לקראת סוף השבוע.

סגן שר הבריאות, יואב קיש, אמר היום כי ההחלטות לגבי פתיחת מערכת החינוך היסודית ייתקבלו ביום חמישי, לאחר שיגיעו נתונים על מהלך פתיחת גני הילדים.

קבינט המומחים המייעץ לתוכנית ‘מגן ישראל’ למאבק בקורונה, קורא לפתוח את כיתות א׳-ד׳ בקפסולות, כמתוכנן בשלב ההקלות הקרוב.

‏מהדיווח שקיבלו המומחים עולה שאין מגבלה בפתיחת כיתות ג׳-ד׳, ומבחינתם גם נראה אפשרי לפתוח את כיתות א׳-ב׳ בקפסולות – גם אם בשלב הראשון באופן חלקי.

לגבי מתווה הלימודים בקפסולות בכיתות א’-ב’ בין אם במתכונת של שבוע שבוע ובין אם ברשויות שמוכנות לכך כבר כעת, חברי קבינט המומחים בראשות פרופ’ רן בליצר מציינים: “מהדיווח שקיבלנו עולה כי בחלק מהעיריות הציעו מתווה מתאים ועיריות אחרות כבר ערוכות ללמד בפורמט זה”.

הם גם התייחסו למתווה עליו הכריז משרד החינוך בסוף השבוע – מפגשים בקבוצות של 9 תלמידים באוויר הפתוח: “למידה בחוץ בקבוצות של 19 סבירה כבר כעת ולא בקבוצות של 9 כפי שהוכרז”.

בכל הקשור למסחר במשק, ממליץ קבינט המומחים כי אם יוחלט על פתיחה נוספת של המסחר כעת, יש לעשות זאת רק ללא כניסת קהל לחנויות ללא פתיחת חנויות בקניון או בחלל סגור.

לקראת דיוני קבינט הקורונה, שר האוצר ישראל כ”ץ טען בהתייעצות השרים עם רה”מ כי עלות השינוי של מערך הלמידה עומדת על מיליארדי שקלים ואמר: “כל ניסיון לשנות כעת את כללי פתיחת כיתות א’-ב’ לפעילות בקפסולות, כרוך בתוספת עלות של 6 מיליארד שקלים (להתקנת קפסולות, לתוספת הוראה ולהסעות) ובדחייה של חודשים לצורך היערכות. משמעותם שילדי כיתות א’-ב’ לא יחזרו השנה ללימודים, על כל המשמעות הנילווית לכך מבחינת הילדים עצמם ומבחינת אי יכולת ההורים לצאת לעבודה”.

השר כ”ץ התעקש ואמר בדיון: “משרד הבריאות חייב לאשר חזרה מיידית של כיתות א’-ב’, בגילי 6-8 ללימודים, בהתאם לכללים שהוא עצמו קבע לקראת פתיחת שנת הלימודים בספטמבר, בדומה לילדי הגן”.

בהמשך הוסיף שר האוצר ואמר: “הגדלת מסגרת התקציב כעת, בהיקף של מיליארדי שקלים נוספים, היא החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני ואני מתנגד לה בכל תוקף. אפשר ללכת כעת לנוסחה של חצי חינוך בא’-ב’ וחצי פתיחת מסחר של חנויות רחוב ועסקים קטנים מקבלי קהל, מספרות, מכוני יופי, ובשלב הבא פתיחה כוללת של כל המסחר. אנשי משרד האוצר יגבשו את רשימת העסקים שיפתחו כבר ב-1 בנובמבר ויסכמו אותה עם משרד הבריאות”.