למה הם צעקו לנין של הרב הזה: “אתה לא יהודי! אתה לא יהודי!”

למה הם הטיחו ביואל, ח"כ יואל רזבוזוב - יהודי בן יהודים שהלך לכל אליפות בכל מקום בעולם עטוף בדגל ישראל – דווקא את המשפט הזה? • יאיר לפיד בפוסט מיוחד
חרדים 10
ז' חשון התשפ"א / 25.10.2020 00:44

תסתכלו על התמונה הזו. קחו כמה שניות. תסתכלו לו על העיניים, על המצח הרחב והחכם.

זהו הרב שמואל סויקה. הוא היה רב של קהילה קטנה במערב אוקראינה. האיש הזה הוא הסבא-רבא של ח”כ יואל רזבוזוב. אם תורידו בדמיון את הזקן והכובע, הם דומים אחד לשני.

לסבא-רבא השני של יואל קראו יצחק בן שלמה. הוא גדל באומן, לא רחוק מקברו של רבי נחמן. כשפרצה מלחמת העולם השניה, הוא התגייס לצבא האדום כדי להילחם בהיטלר ונהרג בשרותו הצבאי. הוא קיבל אות הצטיינות מיוחד לחיילים יהודים שלחמו בנאצים.

הנכדה של שניהם, אירנה, היתה מהיהודים שסטלין הגלה לאוטונומיה היהודית בבירוביג’אן. שם היא פגשה את בעלה אנטולי. נולדו להם שני ילדים. כשמסך הברזל נפל, הם עלו לארץ. ילד אחד הפך לשף של בית מלון, השני, יואל, הפך לקפטן נבחרת ישראל ואלוף ישראל בג’ודו, התחרה באולימפיאדה זכה בגביעי עולם ולפני שמונה שנים הפך לחבר כנסת.

רזבוזוב, בניגוד לכל השמועות (הגזעניות) מעולם לא היה המאמן שלי. אני בכלל לא מתאמן בג’ודו. הוא הגיע לכנסת אחרי קדנציה מוצלחת במועצת עיריית נתניה. הוא היה יו”ר מוצלח במיוחד של ועדת הקליטה. הוא חרוץ וחכם, והוא מייצג נאמנה קהילה של יותר ממיליון אזרחים שאוהבים את המדינה ונאמנים לה בכל ליבם.

אתמול יואל הגיע להפגנה בחולון. בא לתמוך ביש-עתידניקים שעמדו שם עם דגלי ישראל. ממול היתה הפגנה של תומכי ביבי. הוא ניגש לדבר איתם, בחיוך. יואל תמיד מחייך.

התחילו צעקות. איומות. “בוגד”, “עוכר ישראל”, “זבל”, אבל היה גם פזמון חוזר, שוב ושוב, “אתה לא יהודי! אתה לא יהודי! אתה לא יהודי!”

צילום: מתוך דף הפייסבוק של יאיר לפיד

קחו עוד כמה שניות עם העיניים החכמות של הרב שמואל. תשאלו את עצמכם למה הם בחרו דווקא את המשפט הזה? למה הם הטיחו ביואל – יהודי בן יהודים שהלך לכל אליפות בכל מקום בעולם עטוף בדגל ישראל – דווקא את המשפט הזה? האם לא ברור שהם צעקו לו “אתה לא יהודי” מפני שהוא עולה מחבר העמים?

ככה מכונת ההסתה של בלפור שלחה אותם לרחוב, יחד עם כל השדים העדתיים, הקיצונים, העולבים. או שאתה בעד ביבי, או שאתה לא יהודי.

הבת של יואל, אמלי, תהיה בת שמונה בנובמבר הקרוב. היא נולדה פה. חיה פה כל חייה. לובשת חולצה לבנה בראש השנה, מחפשת את האפיקומן בפסח. היא גם לא יהודיה בעיניהם? כי היא שמעה אותם בטלוויזיה צועקים לאבא שלה “אתה לא יהודי! אתה לא יהודי!” והיא לא הבינה.

יהדות אינה שנאה. יהדות אינה גזענות. יהדות אינה העיוות המכוער והמוסת שהמפגינים האלה עשו ממנה. יהדות היא הרב שמואל סויקה שיושב על אדמה קפואה בקצה העולם, חולם ומתפלל כל חייו על ארץ ישראל, ובסוף הנין שלו מגיע אליה והופך לאחד מנבחריה.

אנחנו נלחם בגזענות נגד יוצאי חבר העמים בלי למצמץ. הם אחינו ואחיותינו. זו המדינה שלהם לא פחות משל הביביסטים. אנחנו לא ניתן להפוך את היהדות לדת של שנאה. הרוח הגדולה שמחברת אותנו, לא תהפוך להיות מה שמפריד בינינו.

קצת אחרי ההפגנה דיברתי עם יואל.

“מזל שלא הפכת אחד מהם באיפון,” אמרתי לו. יואל צחק. אחר כך הוא אמר משהו עצוב. “עזוב. לא מתרגש מהם. אני רגיל.”

• מתוך דף הפייסבוק של יאיר לפיד

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רגשת אותי עד השלב שהגעת שוב לתקוף את נתניהו
    25/10/2020 10:52
    שאול א.
  1. במעשה מתועב של כמה אנשים עצמאיים. לא ברור לי מדוע היית צריך לזהם את המאמר היפה, הצודק והחיוני הזה כדי לשחק פוליטיקה קטנה?
    דרך אגב וסתם להשכלה כללית הכינוי “אתה לא יהודי” לא תמיד מכוון לאדם כדי לומר לו שהוא אינו יהודי במובן הלאומי – דתי של המילה [ולכן אין משמעות לעובדה שהוא בן או נכד לשושלת רבנים], אלא כדי לומר לו שהוא אינו מתנהג כיהודי. זה המקרה כאן לדעתי. הם ביקרו קשות את התנהלותו לדעתם [לא לדעתי] ולא פקפקו בהיותו יהודי על פי ההלכה. שכן ברור היה להם שהוא יהודי כשר למהדרין מן המהדרין [אא”כ הם בורים ועמי ארצות].
    ושוב, חבל שמצאת גם בנושא זה לתקוף את נתניהו. כי מה שעשית [עצלות אינטלקטואלית] אתה אינו שונה ממה שעשו אלה שמצאת לתקוף בכתבה שלך.
    אפשר וחובה לכתוב דבר ערכי מתבקש ומחויב המציאות בלי לתבל אותו ומבלי לנצל אותו לפוליטיקה קטנה.
    אביך ז”ל לא היה נופל כמוך.

  2. למה אתם מפרסמים דברים של לפיד?
    25/10/2020 17:16
    אתי
  3. במיוחד כשזה נוגע ליהדות!
    מה קורה לכם?