נתניהו: “אמרו לנו שאנחנו בדרך לצונאמי מדיני – וההפך הגמור קרה”

ראש הממשלה: איראן השתמשה בסודאן כשטח הברחה לנשק מסוכן לחמאס • נתניהו על מכירת F-35 לאמירויות: "לא היה משא ומתן חשאי, רק אתמול הסכמנו" • "ייתכן שנפתח את מערכת החינוך בהדרגה, וכך גם את העסקים. יכול להיות שנעשה תמהיל קצת שונה"
אריה ריבקינד
ז' חשון התשפ"א / 24.10.2020 22:54

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (שבת), בקרית הממשלה בתל אביב, הצהרה לתקשורת על הסכם נרמול היחסים בין ישראל לסודאן, ואמר כי מדובר ב”צעד היסטורי נוסף”.

נתניהו פתח: “חשוב להזכיר שסודאן הייתה מדינה אויב, חלקכם אינם יודעים כי איראן השתמשה בסודאן כשטח הברחה. איראן הבריחה נשק מסוכן מאוד לחמאס דרך סודאן, וזה אילץ אותי להורות על צעדים שיניעו את העניינים, וזה השתנה. כל היחסים עם סודאן התחילו להשתנות. משלחת תצא לסודאן בימים הקרובים כדי להשלים את ההסכמים”.

נתניהו הוסיף: “הבאנו שלושה הסכמי שלום, שלום מתוך שלום ומתוך עוצמה, ואלה יהיו גם טובים לכיס שלנו. אנו משנים את מפת המזרח התיכון.

“ישראל הייתה מבודדת לגמרי: אמרו לנו שאנחנו הולכים לצונאמי מדיני, וההפך הגמור קרה. אמרנו שיהיו עוד מדינות, והנה אני אומר כבר עכשיו – תהייה עוד מדינות שיחתמו על הסכמים מול ישראל”.

כשנשאל על טענתו של שר הביטחון בני גנץ כי הוא ידע על משא ומתן חשאי למכירת מטוסי F-35 מארצות הברית לאיחוד האמירויות, טען נתניהו כי מדובר באמירה חסרת יסוד: “״אין יסוד לשום אמירה כזאת שהיה איזה מו”מ חשאי, או שהסתרנו משהו. לא היה מו”מ כזה. לא הייתה גם שום התניה מצד האמירויות להסכמה ישראלית למכירת F35 או כל מערכת נשק אחרת, כהתניה להסכם שלום. לא הייתה התניה כזאת, ולכן הסכמה כזאת לא ניתנה. לאחר חתימת ההסכם, רק לאחר חתימת ההסכם, האמריקאים פנו אלינו ואמרו לנו שהאמירויות, שמבקשים כל הזמן לקבל את ה- F35, ביקשו מאיתנו לשקול את הדבר הזה בצורה מעשית. אנחנו שלחנו, אנחנו זה אני ושר הביטחון בני גנץ, שלחנו משלחת מקצועית של משרד הביטחון לוושינגטון, שדנה עם הפנטגון בשלושת השבועות האחרונים, באופן רצוף ואינטנסיבי, על כל הנושאים הללו.

“רק אתמול ניתנה ההסכמה שלנו. בעקבות סיום עבודת המשלחת, בעקבות הבטחת היתרון האיכותי הצבאי של ישראל, והבטחת העליונות הצבאית של ישראל במרחב – רק אתמול נתנו את הסכמתנו לעסקה הזאת. ולכן, כל האמירה הזאת היא פשוט חסרת בסיס. זה פשוט לא מבוסס על שום אמת.

“האמת היא פשוטה: לא הייתה הסכמה כזאת, לא הייתה התניה בהסכמה כזאת. היא ניתנה רק אתמול לאחר מו”מ ממושך של גורמי המקצוע במשרד הביטחון, שעשו דרך אגב, עבודה מצוינת. אני חושב ששר הביטחון חזר מוושינגטון, עם הישגים חשובים מאוד. על חלק מהם אנחנו נדון בוועדת השרים להצטיידות, בתחילת השבוע״.

נתניהו דיבר גם על הבחירות הקרבות לנשיאות ארצות הברית, ואמר כי גם אם הוא לא הסכים בנושאים שונים עם נשיאי ארצות הברית הקודמים, התמיכה הדו-מפלגתית בישראל חשובה מאוד.

“ב-25 שנים לא היה לנו הסכם, ותחת שלטון טראמפ השגנו שלושה הסכמים בשישה שבועות. זו הכרעה שחוצה מפלגות בישראל, ומקווה שהמדיניות הזו תימשך כי היא נכונה. המאמצים שלנו הוכיחו את עצמם, ואני שמח שארצות הברית הצטרפה למאמצים האלה”, אמר.

ראש הממשלה התייחס גם למגפת הקורונה ואמר כי הסגר שהוטל על ישראל במהלך חגי תשרי הביאו לרמת תחלואה נמוכה יותר מאשר במדינות רבות באירופה. “אני מקווה שהן יצליחו לצאת מזה כפי שאנו הצלחנו. אם התחלואה תרד, גם ההגבלות ירדו – וההפך. אני יודע שיש קשיים לעצמאיים ולעסקים, אבל זה לא צריך לבוא על חשבון החיים”.

נתניהו הוסיף כי הוא אינו מוכן לקבל ש”חלק מהציבור מקיים את הכללים וחלק לא, ההצלחה שלנו תלויה בכולם. צריך להניח את הפוליטיקה בצד ולשים את מדינת ישראל בראש, יהיה לנו מספיק זמן לפוליטיקה”.

הוא גם ביקש מהציבור לשמור על הכללים ועל ערבות הדדית, “כי רק ביחד ננצח את המגפה הזו”.

ראש הממשלה נשאל בנוגע למערכת החינוך ועסקים בעידן הנוכחי, ואמר כי קבינט הקורונה יתכנס מחר, בתקווה שתתקבל החלטה בנוגע לפתיחת מערכת החינוך: “ייתכן שנפתח אותה בהדרגה, וכך גם את העסקים. יכול להיות שנעשה תמהיל קצת שונה, אבל אני מבקש להקפיד על הכללים. אסור לנו להגיע למצב כמו במדינות אירופה, אחרת נאבד את ההקרבה של מדינת ישראל. נעשה את זה בשלבים, גם בלימודים וגם בעסקים”.

השר גנץ הגיב על דברי ראש הממשלה: “כשר הביטחון, אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למשא ומתן לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקני. לו היה למערכת הביטחון את המידע – היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך. אני גאה על פעולתנו המהירה והיסודית שהובילה להסכם שחתמתי ביום חמישי עם שר ההגנה האמריקני, שיבטיח את יתרונה האיכותי של מערכת הביטחון ושל צה”ל לעשרות השנים הבאות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות