נתניהו על הסכם השלום עם סודאן: ‘התרגשות’ • טראמפ: ‘ניצחון ענק’

הנשיא האמריקני הגיב להשגת הסכם הנורמליזציה בין ישראל וסודן: "לפחות חמש מדינות נוספות רוצות להצטרף להסכמי הנורמליזציה עם ישראל" • נתניהו הודיע בשבת: אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן יירבו" • על פי הערכות טקס החתימה יתקיים בתוך שבועות בבית הלבן
נתן פרל
ו' חשון התשפ"א / 24.10.2020 19:21

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק הודיעו בסוף השבוע כי הגיעו להסכם נורמליזיציה בין ישראל וסודן.

הנשיא טראמפ כינס עיתונאים בתוך השיחה המשולשת והצהיר: “מדובר בעוד צעד לקידום השלום במזרח התיכון”.

לדבריו, “לפחות חמש מדינות נוספות רוצות להצטרף להסכמי הנורמליזציה עם ישראל ואנחנו נפעל כדי לכונן את ההסכמים האלה כמה שיותר מהר”.

טראמפ הגיב על המהלך גם בחשבון הטוויטר שלו: “ניצחון ענק לארצות הברית ולשלום בעולם. סודאן הסכימה לשלום ולנורמליזציה עם ישראל. עם איחוד האמירויות ובחריין, זו המדינה השלישית שעשתה כך בתוך כמה שבועות בלבד. אחרות יבואו!”.

ההסכם עם סודאן הוא הסכם הנורמליזציה השלישי עליו ישראל סיכמה, לאחר הסכמים דומים אליהם הגיעה עם איחוד האמירויות ובחרין.

בהצהרה משותפת לשלוש המדינות נכתב: “המנהיגים הסכימו לנורמליזציה של היחסים בין סודן לישראל ולסיום מצב הלחימה ביניהן. ממשלת המעבר של סודן הוכיחה את אומץ לבה ומחויבותה למאבק בטרור, לבנות את מוסדותיה הדמוקרטיים ולשפר את יחסיה עם שכנותיה. ארצות הברית וישראל הסכימו לשתף פעולה עם סודן כדי לשלבה בקהילת העמים מחדש”.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, טקס החתימה יתקיים על מדשאות הבית הלבן בתוך שבועות, גם אם הנשיא טראמפ לא ייבחר מחדש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגדיר את הצטרפותה של סודן לאיחוד האמירויות ובחריין כ”מהפך אדיר”.

נתניהו הצהיר: “בח׳רטום, בירת סודאן, אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית: לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. היום ח׳רטום אומרת – כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל. זהו עידן חדש. עידן של שלום אמיתי. שלום שהולך ומתרחב עם מדינות ערביות נוספות – שלוש מהן בשבועות האחרונים.

“בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו. שמי סודאן פתוחים היום לישראל. זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה.

“אני מודה ליושב ראש מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתאח אל בורהאן, ולראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוק.

“אני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו על חלקם במהלך ההיסטורי החשוב הזה. אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן יירבו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות