‘מדורה של שנאה? נתניהו הרי יושב בתקשורת וקובע מה ישדרו’

חרדים 10
|
ה' חשון התשפ"א / 23.10.2020 02:38
בתכנית ‘רפי רשף’ בחדשות 12, בהגשת עמליה דואק, דנו על יחסי נתניהו והציבור החרדי • שרי רוט: “כולנו כלואים בקורונה. הציבור עצבני בגלל סיבות אמיתיות. כשאמא יושבת עם ילדים שמטפסים לה על הראש – את מי היא תאשים? את הקורונה? אז היא מדברת נגד נתניהו. ככה זה”

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, התארחה הערב (חמישי) בתכנית ‘רפי רשף’, בהגשת עמליה דואק, בחדשות 12.

הוצג סרטון משנת 2003. נתניהו, שר האוצר, מקצץ בקצבאות הילדים – והחרדים זועמים.

עמליה דואק: שרי, את וודאי זוכרת את התקופה הזו.

שרי רוט: בוודאי, ואני גם זוכרת תקופה נוספת, יותר קרובה, שנת 2013. אני זוכרת איך חברי כנסת חרדים יצאו מהמליאה בזעם.

עמליה: נזכיר, נתניהו הלך אז עם ‘ברית האחים’ בנט ולפיד…

שרי: מאמרי העיתונים אז, בפרט היומונים – יתד נאמן, המודיע, המבשר – ‘כיסחו’ אותו. הפכו אותו באמת לאויב האומה החרדית. והוא צלח גם את זה. איכשהו, אחרי שנתיים, פתאום הפך שוב להיות אוהב החרדים, ובבחירות האחרונות ראית את אריה דרעי מצטלם איתו בשלטי חוצות ומחבק אותו כאילו הוא הרב עובדיה.

אז נתניהו, יש לו את הנוסחה הזו, איך בסוף לפייס אותם – נותן להם פה, נותן להם שם, ולא תמיד זה כספים, אגב.

עמליה: אז מה צריך לקרות בתוך הסיטואציה שאנחנו נמצאות בה עכשיו, כדי שהציבור אולי יסלח קצת לנתניהו?

שרי: תראי, קודם כל כולנו כלואים בקורונה. הציבור עצבני בגלל הקורונה, בגלל סיבות אמיתיות, רק כשאמא יושבת עם ילדים שמטפסים לה על הראש בבית – מיד מי האשם? את מי היא תאשים? את הקורונה? אין שם עם מי לדבר. אז היא מדברת נגד נתניהו. ככה זה, כולנו ככה”.

בתכנית רואיינה אישה בשם יהודית מירושלים, שסיפרה על המתח שהיא מרגישה בכל יציאה לרחוב עם הילדים, בחנויות, בסופר.

יהודית: את מיד שמה לב שחילונים שמים עליך ‘אות קין’, והתקשורת בכלל… מתרחקים ממני, מהילדים שלי, מעירים לי לפעמים: ‘תעלי את המסיכה מעל לאף, זה לא מספיק’. תתרחקי ממני, זה מעליב, אבל אני יותר מרחמת על הציבור החילוני שלא מכיר מספיק. ואני יותר מאשימה את התקשורת ואת ההנהגה, שהם לא מספיק נותנים את הידע לציבור החילוני להבין שהציבור החרדי הוא שונה, הטיפול בו הוא שונה, וצריך להבין את זה ולקבל את זה.

עמליה: את אומרת שאת מאשימה את ההנהגה. מי מבחינתך מייצג אותך בתוך הממשלה, בתוך מערך קבלת ההחלטות?

יהודית: תראי, הח”כים החרדיים אמורים לייצג אותי. להגיד לך שאני מרוצה מהצורה של הייצוג ומה שהם עושים? לא מספיק.

עמליה: את יודעת, אבל החרדים הם בני הברית אולי הכי טובים מבחינתו של ראש הממשלה. את לא מרגישה את זה כאשה חרדית?

יהודית: לא, אני חושבת שהוא מנצל את השנאה של הציבור החילוני לציבור החרדי, לטובת הכישלון שלו בטיפול בקורונה. לפחות כישלון חלקי שלו. אז במקום לבוא ולהגיד כשלתי פה, כשלתי שם, אין דבר שמאחד יותר משנאה והוא פשוט מנצל את הכוח הזה.

עמליה: ולדעתך, הדעה הזו שלך על נתניהו זה משהו שהשתנה עם הזמן?

יהודית: כן, אני ימנית קיצונית, אני הצבעתי למפלגות חרדיות, וממש הערצתי את ביבי בתור מנהיג ואני חושבת שהוא מתחיל לפשל. כאילו, לא נעים לי לומר את זה, הוא יכול לבוא ולהסביר לי אחרת, כרגע, בראייה שלי, בראייה של הציבור שלי, ביבי מפשל.

עמליה: כי מה מבחינתך הכי מאכזב?

יהודית: ראשית, זה שהוא מגיע בהצהרה והוא אומר לציבור החרדי כולו, למרות שהרבנים שלכם אמרו לפתוח תלמודי תורה, אני קורא לכם לשמוע לי ולא לפתוח. ראיתי את זה, אמרתי: מה, הוא ליצן? אתה לוקח ציבור, אתה לוקח את הדבר הכי קדוש לו, ואתה אומר לו ‘אל תקשיבו’? ‘בואו אלי’? כאילו, זה לא יקרה, זה לא יקרה.

בנימין נתניהו אנחנו בחרנו בך כמנהיג ואנחנו לא נבחר בך בפעם הבאה אם אתה לא תלמד להתייחס אלינו כאל ציבור עם הצרכים שלנו. מבחינתי, אני רואה את זה כמשפחה. כל אזרחי מדינת ישראל הם משפחה, ובמשפחה יש מלא סוגים של ילדים, אצלנו מלא, אצלכם אולי שנים-שלושה וכל אחד יש לו את הצרכים שלו. ואמא ואבא טובים נותנים לכל ילד את הצרכים שלו בלי לפחד שהאחים האחרים יפגינו וכשצריך להפלות הם מפלים.

אין מה לעשות הציבור החרדי כרגע זקוק לאפליה ואני קוראת לכל המנהיגים להפלות אותנו לטובה, בלי לפחד ממה הציבור החילוני יגיד.

עמליה: שרי, עד כמה זה מייצג את התחושה במגזר החרדי של איזה שהוא קרע מול ראש הממשלה?

שרי: אם אני הבנתי נכון, שתי הטענות המרכזיות שלה זה שנתניהו עשה מדורה של שנאה, ואני מניחה שהיא מתכוונת שהוא אחראי במערכות התקשורת לליינאפ ולאייטמים שעולים, ושהוא קבע את סדר היום התקשורתי שמה לעשות החרדים יצאו בו לא טוב, אז כנראה שהוא אשם בזה…

עמליה: שמנו לב לציניות בדברים שלך.

שרי: כן, כי בואי…

עמליה: אני לא חושבת שאף אחד מתכוון ליצור קרעים במדינה.

שרי: המצב יצר את זה. אפילו נתניהו, שהוא קוסם, לא מסוגל לעצור את המדורה הזו שנוצרה, בגלל סיבות מאד אובייקטיביות שגם באולפן הזה דיברנו עליהם לא פעם. יש פה בעיה אמיתית ולא ניכנס אליה שוב.

הדבר השני שהיא אמרה, ‘מה זה, הוא בא לחנך אותנו, להגיד לנו לא להקשיב לרבנים שלכם’? אמרתי את זה באולפן פה השבוע, הוא הגיע לקו האדום, ולמזלו הוא לא דרך עליו. כן, הוא אמר משהו שבציבור החרדי נחשב לקו אדום, המון כעסו עליו על האמירה הזו, למזלו לא כל החרדים חשופים לתקשורת, אז לא כולם שמעו את מה שהוא אמר. יש חרדים שהתקשורת שלהם היא לוח המודעות או רכב עם רמקול שעובר בשכונה.

עמליה: זה משהו שיש ממנו דרך חזרה?

שרי: אגיד לך מה. נתניהו, בתחושה שלו, עשה בשביל החרדים המון, והוא אפילו סופג מהציבור החילוני, שכועס עליו. יהודית דיברה על ילדים? יש שיגידו לך שהוא מפנק יותר מדי את הזאטוט החרדי שבא ופותח לו בתי ספר מתחת לאף ולא שומר את החוקים.

אז אם הטענות הן משני הצדדים, אז כנראה שאיכשהו הוא עשה את המשהו הנכון באמצע. למרות שהקטע הזה של מוצאי שבת והאמירה הזו של ‘אל תקשיבו לרבנים שלכם’ הייתה מאד חריפה ומאד חמורה.

אין כאן בחירה ישירה במדינת ישראל אז זה ממש לא משנה מה יהודית חושבת, כי בסוף יהודית תשים בקלפי את הפתק של או גפני או ליצמן או דרעי והם בסוף יחליטו בשבילה. אז משנה מה היא אומרת?