התנאים לחידוש הלימודים בבי”ס: קפסולות מכיתה א’, מסיכות לכולם

מדו"ח של משרד הבריאות עולה כי מרבית הילדים שנדבקו בנגיף הקורונה לא מראים תסמינים למחלה – ולכן הם עלולים להיות מקור של הדבקה לאחרים • פרויקטור הקורונה רוני גמזו והמשרד ידרשו: חובת עטית מסיכות לכל התלמידים וצוות ההוראה, הפרדה לקפסולות ומניעת ערבוב מסגרות
תמי גיל
ג' חשון התשפ"א / 21.10.2020 12:49

הממונה על המאבק בקורונה, פרופ’ רוני גמזו, יציג בפני שרי הקבינט את תנאי משרד הבריאות לפתיחת הלימודים בכיתות א-ד’ בעוד כ-10 ימים: הפרדה לקפסולות החל מכיתות א’, קיום הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות בצהרונים והסעות, חובת עטיית מסיכות לכל התלמידים וצוות ההוראה וקיום בדיקות סקר למורים.

מדו”ח של משרד הבריאות על חזרה ללימודים – שפורסם בישראל היום –  עולה כי ילדים נדבקים בנגיף הקורונה ומדביקים אחרים, ואף עלולים להיות מפיצי על. מכיוון שמרביתם אינם מציגים תסמינים למחלה, קשה לזהות חלק ניכר מהילדים הנושאים את הווירוס, ואלה עלולים להיות מקור הדבקה לאחרים.

מסקנת הדו”ח היא: “הימצאות ילדים במסגרות חינוך, במיוחד במצב תחלואה נרחבת בזמן ובמקום, עלולה לזרז את התפשטות המחלה ממקום למקום ובקרב מספר קבוצות גיל שונות, בעיקר עקב היותם מקור הדבקה בקרב בני בית. ההשפעה יכולה להיות הן בקבוצות גיל שונות והן באזורים גיאוגרפים שונים”.

על הדו”ח חתומות ד”ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד”ר דינה צימרמן, מנהל המחלקה לאם ולילד, וד”ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה.

עם זאת, הן מציינות כי “ישנה חשיבות שמערכת החינוך תחזור לפעילות בצורה הדרגתית ובהתאם לרמת התחלואה בקבוצות הגיל השונות ובאזורים גיאוגרפים שונים”.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי שיעור הילדים שנמצאו חיוביים בכלל הבדיקות שנערכו בישראל מסוף ינואר ועד סוף ספטמבר, עומד על 8%, לעומת 6% בקרב מבוגרים.

הממצא מוכיח ששיעורי התחלואה גבוהים יותר בקרב ילדים מאשר במבוגרים. עם זאת, הבדיקות נעשות לרוב בחולים בעלי תסמינים למחלה, בעוד שרוב הילדים אינם חווים סימפטומים, ולכן מחברי הדו”ח מעריכים ששיעור הילדים הנדבקים גבוה אף יותר.

התוצאה נתמכת גם בממצאי הסקר הסרולוגי בישראל, שמצא כי 7.1% מהילדים היו בעלי נוגדנים לקורונה, לעומת 4.8%-1.7% בקבוצת הגיל המבוגר.

הנתונים מגלים כי 70%-51% מהילדים, תלוי בקבוצת הגיל, הם חסרי תסמינים, ובכך למעשה מהווים מאגר להדבקה בקרב ילדים אחרים בפרט וקרב האוכלוסייה בכלל.

מניתוח נתוני החקירות האפידמיולוגיות עלה כי ב-80% מהמקרים, אדם מבוגר היה זה שהדביק את הילדים, בעוד בשאר המקרים שדווחו נדבקו הילדים מילדים אחרים.

מניתוח שרשראות הדבקה נמצא כי ילדים יכולים להיות גם מפיצי על: היו 17 מקרים שבהם ילדים הדביקו לפחות 10 אנשים.

ניתוח נוסף של הנתונים מתחילת שנת הלימודים הנוכחית (ה-1 בספטמבר) מראה כי חלה עלייה ניכרת בשיעור המאומתים הן בגילי מערכת החינוך והן באוכלוסיית הבוגרים מהם, כאשר סגירת מערכת החינוך עקב העלייה בתחלואה, הצביעה על ירידה ניכרת בשיעורי הנדבקים המאומתים, הן בגילי מערכת החינוך והן באוכלוסייה הכללית. העלייה בתחלואה הייתה שונה בין קבוצות גיל שונות, כך שעם עליית הגיל – הסיכון לתחלואה היה גבוה יותר.

בחינה של מגמות הדבקה לאורך זמן מראה כי בקבוצת הגיל 17-15, מספר המאומתים עלה פי 4.5 מאז פתיחת שנת הלימודים בהשוואה לממוצע של השבועיים האחרונים לפני פתיחת שנת הלימודים: בקבוצת הגיל 14-12 מספר המאומתים עלה פי 3.9, בגילי 11-9 עלה מספר המאומתים פי 3.6, שידור דומה לגילי 8-6 (פי 3.5).

בקבוצות הגיל 5-3 ובקבוצת 2-0, מספר המאומתים עלה פי 2.9 מאז פתיחת שנה הלימודים, זאת בהשוואה לממוצע של השבועיים האחרונים לפני פתיחת שנת הלימודים. “ניתן לראות שפתיחת שנת הלימודים, הביאה לעלייה בתחלואה ולסגירת מערכת החינוך, הביאה לירידה בשיעורי החיוביים ומבודדים בקרב הילדים והמורים”, ציינו מחברי הדו”ח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות