שרי רוט במה בוער בגל”צ: אין חרדי שקשור לרב קניבסקי ולא יציית לו

שרי רוט, הפרשנית של 'חרדים 10' בתוכנית 'מה בוער' בגל"צ עם רזי ברקאי: "לא מכירה כאלו שאומרים אולי הרבנים שלנו טועים. אין אצלנו את השאלה הזו, רזי. הרבנים הם שיכריעו לנו אם לנתח בן משפחה חולה או לא, והם אלו שיכריעו בענייני קורונה"
חרדים 10
א' חשון התשפ"א / 18.10.2020 23:07

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, התארחה הבוקר (ראשון) בתוכניתו של רזי ברקאי – ‘מה בוער’  בגלי צה”ל.

רזי ברקאי: עד כמה האמירה של קניבסקי עוררה ויכוח פנימי בתוך הציבור החרדי?

שרי רוט: הרב קניבסקי. היא לא עוררה ויכוח, הציבור החרדי חונך לשמוע בקול גדולי ישראל. אגב, זו לא הייתה הוראה פומבית, ואם אתה פותח הבוקר את עיתון ‘יתד נאמן’, הביטאון של ‘דגל התורה’, אתה ממש לא רואה שכתובה הנחיה כזו, לא של הרב קניבסקי ולא של הרב אדלשטיין.

זה נכון שמנהלי תלמודי תורה שהתקשרו לשאול קיבלו את התשובה: ‘לימוד תורה קודם לכל דבר אחר’. ואני מדגישה, שהלימוד הזה נעשה לפי ההנחיות, עם הקפסולות המתאימות, והמסיכות, וכל הדברים האלו”.

רזי: מהי מידת ההשפעה שלו? כלומר, אני לא יודע כמה תלמודי תורה יש, את בטח יודעת יותר טוב ממני – כמה מהם יערכו לימודים כרגיל?

שרי: תראה, לא עשיתי סקר טלפוני הבוקר, אבל אני מעריכה שכל מנהל שהתלמוד תורה שבראשו הוא עומד נחשב לליטאי, כלומר שייך לתנועת ‘דגל התורה’, פתח את שעריו על פי ההוראה שקיבל.

אני לא מעריכה שיש מישהו חרדי שקשור לרב קניבסקי ומגיע אליו לשאול, לפני ניתוחים קריטיים של בני המשפחה או ברכות שהוא צריך לכל מיני עניינים – ולא יציית למה שאמר. גם אם הוא מאד מפחד, וגם אם הוא מאלו שמאד מאד נזהרים.

אגב, אני רוצה לומר לך רזי, שהציבור הליטאי, שאני, גילוי נאות, נמנית על שורותיו, מאד מאד דקדק בנושא הזה של שמירת ההנחיות. בעיר שבה אני מתגוררת מודיעין עילית יש ציות כמעט מלא מצד הציבור הליטאי (לא כולם פה ציבור ליטאי), לכל הנושא של שמירת ההנחיות קלה כבחמורה כמו שזה נקרא.

רזי: שרי, עדיין המספרים פועלים נגדכם, וכשאני אומר נגדכם, אני לא עושה הפרדה בין חסידים לליטאים לבעלזאים לברסלבים וחסידי גור. ההדבקה בציבור החרדי היא בלתי נסבלת.

שרי: אני לא מתווכחת עם הנתון הזה, ואני גם יכולה להבין מאיפה הוא בא. תקשיב, אם שכנים דלת מולי, הילד שלהם היה חולה קורונה, והם משפחה עם 13 ילדים, ולי עצמי לקח יומיים עד שהצלחתי לסדר לו מלונית, שתקלוט אותו, כי חבל שכל המשפחה תידבק – אני לא יודעת מה קרה עם שאר בני המשפחות, אבל תבין איך זה עובד.

בית קטן וצפוף, הרבה ילדים, אחד חולה זה מיד מוכפל במספר הנפשות בבית. לכן תכפיל אוטומטית כמעט כל הדבקה אצלנו בפי 13, ואז אתה מגיע למספרים אסטרונומיים. וזה לא כי לא שומרים, אלא כי זה קשה. זה לא פשוט. יחד עם זה, אני רוצה לומר לך ש-60, 70 אולי אפילו 80 אחוזים מהציבור החרדי כן שמר על ההנחיות. יש קבוצות שקיבלו הוראות מהרבנים שלהם שלא לשמור על ההנחיות, וגם אם אני באופן אישי לא מבינה את ההנחיה הזו, אני מבינה חרדי ששומע לרב שלו.

רזי: איזה משמעות יהיה לזה בעוד שנה או בעוד שנתיים אצלכם, שרי? אוקי, עכשיו כולם עסוקים בשמירה על עצמם. אבל האם בעוד שנה שנתיים חלק גדול מהציבור, או חלק כלשהו מהציבור, יגיד, וואלה, הרבנים שלנו התערבו בדברים שהם לא שייכים להם? בקיצור, כמה יוצאים בשאלה יהיו בעוד שנה שנתיים?

שרי: באופן כללי, ככל שציבור הולך וגדל, אזי תמיד יש לו גם שוליים. היו כל השנים, ואולי כמו שבציבור החילוני יש חוזרים בתשובה ואולי לא – לא בדקתי מספרית את הדבר הזה, אני לא עוסקת בזה ביום יום, אבל אני מניחה שתמיד יש את אלו שעומדים ושואלים שאלות וחלקם זזים הצידה.

אני גם מכירה רבים שחזרו בשאלה בגילאי 17-18, גיל הטיפש עשרה, וחזרו אחר כך, זה קורה, זה לא משהו שהולך וקורה יותר בגלל הקורונה.

יש גם סיבות אחרות שמביאות את זה – מחלוקות חזקות בתוך הציבור החרדי, שאז יש צעירים שאומרים: עזבו אותי, אני לא רוצה את המחלוקות האלו וכו’. יש סיבות רבות. אני לא חושבת שזה יהיה יותר, ואני לא מכירה בקרב האנשים שאני מסתובבת בתוכם, והם רבים – לא מכירה כאלו שאומרים אולי הרבנים שלנו טועים. אין אצלנו את השאלה הזו, רזי.

בסוף, הרבנים הם שיכריעו לנו אם לנתח בן משפחה חולה או לא, והם אלו שיכריעו בענייני קורונה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יחי שרי .
    19/10/2020 02:41
    יפת
  1. אגב, מה הניקוד של השם שרי? שׁין או שׂין? סגול או קמץ?